Ta bort plattor på hyrbindning

Coster

Ny medlem
Jag har ett par hyrbindningar som jag skulle vilja ta bort hyrplattorna på. Går de och vet nån hur man gör?

modellen är salomon 810ti

vilket märke och vilken model bör du nog skriva i oxå...
kan vara rätt stor skillnad mellan tillverkarna

/Kim

hammare och en rejäl syl eller skruvmejel kanske

om du är rädd för repor kan du försöka smälta bort dom :P

Plattan under framdelen tar du bort genom att skruva ur bindningen precis på samma sätt som om den skulle ha suttit direkt i skidan. Skruvarna är dock för korta för att du ska kunna använda dom för en traditionell montering, men en uppsättning nya skruvar kostar inte mycket. Framdelen på Salomons hyrbindningar är identiska med butiksvarianterna, med undantag för några styrspår i plasten på undersidan. Bakdelen däremot har ett extra skruvpar. De bakre hålen är dock lika som de vanliga bindningarna, vilket avsevärt underlättar för hemmameckaren när det ska monteras på egen hand. Bakdelen av symrentplattan väger inte mycket och du vinner inte speciellt mycket i vikt när du tar bort den, men du slipper fixa till en motsvarande höjningsplatta på framdelen (som i sig kan väga en del iofs). Om jag inte minns fel är det dock bara en ren plastupphöjning på bakdelen som du enkelt plockar bort efter att ha skruvat bort bindningen. Med både fram och bakdelen helt fria från hyrplattor får du minsta möjliga vikt och samtidigt en stadigare montering än i orginalutförande. Spara bakdelens platta så att du kan använda den som borrmall senare. Skruvarna till bakdelen är såklart alldeles för långa, men det märker du ju säkerligen själv.

Vill du har kvar höjden på bindningen, men ändå spara in en del vikt kan du plocka loss den främre hyrplattan och ta bort justeringsmekanismen. Dra bort framdelen och skruva bort den undre metallskenan som sitter i skidan. Plugga dom hålen. Ta bort resten av justerningsmekanismen som sitter på undersidan av den platta som sitter fast i bindningens tådel. Lossa sedan den plattan och borra upp skruvhålen med ett 5mm:s-borr. Sen skruvar du bindningen med Drive+/Axe+ -skruvar (9mm utstick under bindningen).

Millimeterskalan och alla annan skit som sitter mellan fram- och bakdelen är givetvis bara att slänga åt h-e.

Hmm.. lite rörigt kanske, men jag hinner inte skriva mer ingående nu.

Tillbaka
Topp