tailslide, bluntslide?

padbmx

Ny medlem
tailslide, bluntslide?
vad fan är skillnaden?

jag förstår att jag idiot förklarar mig själv nu men efter kollat på lite tail/bluntslide videos efter varandra kan jag tydligen inte se skillnaden :|

jag vet hur det ser ut på en skateboard men hittar inte kopplingen.

tailslide, bluntslide?
Så vitt jag vet så är en bluntslide som om du gör en boardslide fast du hoppar längre över railen så du landar på tailen. En tailslide är ungefär som en lipslide fast du bara lägger upp tailen. Vet dock inte hur det blir på rails/boxar med kicken rakt framför.

tailslide, bluntslide?
ööööh, tailslide är ju inte som lipslide? :S

Lipslide är ju att man hoppar över railet/boxen med tailen och landar på nosen

blunt är när motsatsen till lip, man hoppar över med nosen istället för tailen alltså och landar i en tailslide...

Skillnaden är alltså att istället för att åka rakt emot railet så åker du och hoppar upp på det från sidan, och slänger över nosen och landar på tailen.

<- där har du en blunt på skate som visar rätt vettigt hur det ser ut :)

Senast ändrad:
tailslide, bluntslide?
Lipslide är ju att man hoppar över railet/boxen med tailen och landar på nosen
Jo, men det blir väl ungefär samma sak fast man landar på tailen istället för nosen? kanske inte på skate, men på en snowboard? det är bara vad jag får för mig

tailslide, bluntslide?
Senast ändrad:
tailslide, bluntslide?
det är väl rätt så han menar? man kommer med tårna mot railet och lägger upp tailen å slidar ner? en tailslide? kan också va en lipslide.. snurrigt de där på snowboard

tailslide, bluntslide?
Haha, vart lite konstigt beskrivet men måste en lipslide vara på nosen? Och isåfall vad är en noseblunt på snowboard? :S

tailslide, bluntslide?
patrikeric sa:
det är väl rätt så han menar? man kommer med tårna mot railet och lägger upp tailen å slidar ner? en tailslide? kan också va en lipslide.. snurrigt de där på snowboard
Fast det blir väl att om man åker med tårna mot railet och slänger upp tailen utan att slänga nosen över railet så är det tailslide, slänger man nosen över railet blir det blunt

lip kan ju iaf bara vara på nosen :P

Willze sa:
Haha, vart lite konstigt beskrivet men måste en lipslide vara på nosen? Och isåfall vad är en noseblunt på snowboard? :S
hmm, bra fråga duu :D

Men jag antar det eftersom man slänger över lip'en på brädan alltså tailen :)

http://www.mademan.com/mm/10-snowboard-rail-tricks.html sa:
Tail Slide. A tail slide is slightly more difficult than the previous two tricks, but it looks cool when you pull it off. To perform a tail slide you get perpendicular to the rail like in a board slide, but instead of positioning yourself so the rail is between your feet you have the tail of your snowboard on the rail.
Nose Slide. A nose slide is very similar to another one of these 10 snowboard rail tricks. Yes, you guessed it, it is much like a tail slide. Instead of having the tail of your snowboard on the rail, you have the nose of your snowboard on the rail.
Blunt Slide. A blunt slide is similar to a tail slide. In a tail slide your snowboard is kept flat while it is perpendicular to the rail. To perform a blunt slide you lift the nose of your board in the air while performing a tail slide. This is one of the cooler looking of the 10 snowboard rail tricks.
Nose Blunt. A nose blunt is a variation of the nose slide. Instead of lifting the nose of the snowboard in the air, you lift the tail in the air. As you can tell, many of the 10 snowboard rail tricks are variations of one another, adding in new elements of an old trick to create a new one.
Så grejen med en blunt är att man ska både över railet med nosen och sen pressa upp den? Fan va förvirrad jag blev nu :P

Senast ändrad:
tailslide, bluntslide?
Gör sOm jag och kör bara ;)

Men FS och BS på snowboard är väl så här?: FS när man kommer med magen mot railen.
FS när man kommer med ryggen emot railen.

tailslide, bluntslide?
"Egentligen" kan man väll inte göra bluntslides på snowboard, men alla använder det inklusive mig själv. Riktlinjen skulle jag säga är att man går över railen eller boxen med nosen först. Känns lite fel att kalla det här fs tailslide liksom.:

http://snowboarding.transworld.net/files/2010/11/salomon_jedanderson.jpg

Samtidigt skulle det ju kunna vara en bs tail om man tänker såhär:

Jag tänker också som willze. Om man säger att man är regular och kommer BS mot en rail, sen smiskar man upp en bs lip och landar på bakfoten (högerfoten), då skulle jag säga bs tail.

Om man kommer upp BS och gör som en bs boardslide fast även där lockar på bakfoten (högerfoten), då skulle jag kalla det för bs blunt och samma sak om det är fs, då blir det som willze sa.

Alltså att man glider upp fs och gör en fs lip och landar på bakfoten och håller den så, det skulle jag ta som en fs tail, och om man gör en fs board fast landar (och helst pressar till lite) som på bilden ovan, då skulle jag kalla det för fs blunt.

Senast ändrad:
tailslide, bluntslide?
Thomsson sa:
Gör sOm jag och kör bara ;)

Men FS och BS på snowboard är väl så här?: FS när man kommer med magen mot railen.
FS när man kommer med ryggen emot railen.
beroende på vilket trick du kör ja

FS 50-50 är ju med magen mot railet.
i en FS boardslide spelar inte ansatsen någon roll då ska du ha magen uppåt och ryggen nedåt.
Vid en FS lip så åker du in med magen mot railet, kastar över tailen och landar på nosen med magen nedåt.

Jävla omständigt :/

Coldis sa:
http://snowboarding.transworld.net/files/2010/11/salomon_jedanderson.jpg

Samtidigt skulle det ju kunna vara en bs tail om man tänker såhär:
Vänder dom på BS/FS när det blir tailslide/noseslides också?

Coldis sa:
Om man kommer upp BS och gör som en bs boardslide fast även där lockar på bakfoten (högerfoten), då skulle jag kalla det för bs blunt och samma sak om det är fs, då blir det som willze sa.

Alltså att man glider upp fs och gör en fs lip och landar på bakfoten och håller den så, det skulle jag ta som en fs tail,
Det första är jag med på, med bs -> bs boardslide och landa på tailen = bs blunt,
fs -> fs boardside landa på tailen = fs blunt...
Slänger man inte över nosen och landar på tailen utan bara landar på tailen så är det tailslide...

Däremot tycker jag det är fel att säga "fs och gör en fs lip" , lip betyder ju att du slänger över brädan/tailen över railet och landar på nosen alltså beror fs / bs bara på vilken ansats du har mot railet och inte vilket håll du snurrar åt... Slänger du inte över tailen blir det noseslide och inte lip

edit: nu har iaf jag fattat skillnaden mellan nose/tail/lip/blunt

Frågan är vafan en noseblunt är på en snowboard?

Senast ändrad:
tailslide, bluntslide?
Linder citat
"i en FS boardslide spelar inte ansatsen någon roll då ska du ha magen uppåt och ryggen nedåt."

Tyvärr är de fel. Vid alla FS trick möter man föremålet(rail pipe etc med magen), detta gör att när man tar bild på en åkare uppe på railet kan en fs boardslide se likadan ut som bs lipslide, krävs man vet hur åkaren åkte in mot railet för att kunna säga vad de är för trick.

Lipslide är när man är tvungen att lyfta tailen över railet, om man missar är de som å få en fet smäll på läppen:) Man behöver ej landa, locka in på railen på varken nos eller tail utan mitten är det som gäller annars borde de bli nån blunt av det hela.

Rätta gärna mo det blev fel

Senast ändrad:
tailslide, bluntslide?
En FS Blunt är när du kommer med magen mot railet (på en sidekick) och lägger nosen över railet och landar på tailen med ryggen mot landningen ofc. Men en BS Blunt är när du kommer med ryggen mot railet, lägger nosen över railet och landar på tailen med magen mot landningen, detta liknar en tail.
En Lip är när du kränger bakbenet över railet för att sedan landa relativt centralt mellan bindningarna.
Med detta sagt så är en Nose Blunt precis som en Lip bara det att du lockar railet under frambindningen istället för mellan bindningarna!

Patrikeric: Nej när du lägger upp tailen på räcket kan det aldrig bli en lip, då är det fs tail, bs tail, fs blunt eller bs blunt!

Senast ändrad:
tailslide, bluntslide?
Coldis sa:
Jag tänker också som willze. Om man säger att man är regular och kommer BS mot en rail, sen smiskar man upp en bs lip och landar på bakfoten (högerfoten), då skulle jag säga bs tail.

Alltså att man glider upp fs och gör en fs lip och landar på bakfoten och håller den så, det skulle jag ta som en fs tail, och om man gör en fs board fast landar (och helst pressar till lite) som på bilden ovan, då skulle jag kalla det för fs blunt.
+1

Senast ändrad:
tailslide, bluntslide?
precis. en fs är allt med magen mot railet och bs är alltid med ryggen.

om det skulle vara som du hävdade linder, då skulle en bs lip var omöjligt vilket det inte är. det är bara att man åker bs och slänger över tailen och glider som en fs board.

tailslide, bluntslide?
Coldis sa:
precis. en fs är allt med magen mot railet och bs är alltid med ryggen.

om det skulle vara som du hävdade linder, då skulle en bs lip var omöjligt vilket det inte är. det är bara att man åker bs och slänger över tailen och glider som en fs board.
quota det som får dig att tro att bs lip skulle vara omöjligt i det jag skrev, för jag hittar då fan inget det

linder sa:
lip betyder ju att du slänger över brädan/tailen över railet och landar på nosen alltså beror fs / bs bara på vilken ansats du har mot railet och inte vilket håll du snurrar åt...

det enda felet jag tar på mig att jag haft är att jag trott att lip måste vara på nosen men den kan även vara på mitten som en boardslide, däremot antar jag att den inte kan bli från tailen eftersom den måste över featuren för att kunna räknas som lip, om man nu inte räknar med snurrar på railet tex 270 lip?

Senast ändrad:
tailslide, bluntslide?
linder sa:
det enda felet jag tar på mig att jag haft är att jag trott att lip måste vara på nosen men den kan även vara på mitten som en boardslide, däremot antar jag att den inte kan bli från tailen eftersom den måste över featuren för att kunna räknas som lip, om man nu inte räknar med snurrar på railet tex 270 lip?
det är det jag menar. om man gör en bs lip och landar på tailen så finns det folk som kallar det för bs tail. en lip har inget med vart du glider på brädan att göra egentligen, det är bara själva akten att du går över railet innan du landar.

vid 270's så talar man oftast om hardway och inte. till exempel:

man åker mot railet FS och gör en fs270 snurr upp = fs hardway 270

man åker mot railet FS och gör en bs270 snurr upp = fs 270 upp... fs blir då hur du approachar railet och inte själva spinnen, då skulle det inte gå att säga tricket alls utan att stå och förklara. oftast så ser man ju på bilden or whatever hur approachen är så då är inte dedär första fs nödvändigt liksom, då säger man bara hardway om det är hardway.

hardway är då alltså "lip hållet" då du måste över med brädan på en gång och kan inte använda dig av snurrens momentum för att bara "flyta på railet" om du förstår vad jag menar.

tailslide, bluntslide?
Okej, så långt jag fattar så är skillnaden mellan noseblunt och lipslide att man alltid pressar på tailen/nosen, så att man håller upp den andra änden i vädret.

Så likadant som en 50/50 såklart inte är en nosepress om man inte pressar, så är en lipslide på nosen inte en noseblunt om man inte pressar?

tailslide, bluntslide?
Fast landar man på tailen i en bs lip så har den ju inte passerat över featuren? :/

Fan va wierd allt verkar va :P Kan det inte bara börja snöa så man kan få åka istället ;D

tailslide, bluntslide?
Willze sa:
Okej, så långt jag fattar så är skillnaden mellan noseblunt och lipslide att man alltid pressar på tailen/nosen, så att man håller upp den andra änden i vädret.

Så likadant som en 50/50 såklart inte är en nosepress om man inte pressar, så är en lipslide på nosen inte en noseblunt om man inte pressar?
det skulle man kunna säga... fast samtidigt säger man ju fs blunt om man åker upp fs och gör en fs board fast står på bakbenet även om den inte är pressad, haha. det blir lite av ett eget judgement call... då blir det ju som en skateboard bluntslide på en rail som ju inte ser ut som en bluntslide på en ledge. att man går över till andra sidan av railen och glider som en bs tailslide fast man kom upp fs. såhär:

linder sa:
Fast landar man på tailen i en bs lip så har den ju inte passerat över featuren? :/

Fan va wierd allt verkar va :P Kan det inte bara börja snöa så man kan få åka istället ;D
jo, det gör man ju. man har passerat över featuren lika mycket som om man skulle landa mitt mellan bindningarna, bara att det skiljer 20-ish centimeter på vart man landar på brädan.

allt låter ju konstigt nu när man pratar om det och måste visualisera allting i huvudet, men i verkligheten spelar det egentligen ingen roll vad man säger eftersom att det är hur det ser ut som spelar roll och ingen skjuter dig om du säger fel... om ni kikar på lite snowboardfilmer så kommer ni snabbt att se skillnaderna också

Tillbaka
Topp