Tänndalen/Funäsdalen eller Vemdalen?

Hej!

Vilken av dessa skidorter kan erbjuda bäst skidåkning helt enkelt?
Har varit i vemdalen dock var det 5 år sedan och kommer inte ihåg så mycket, har för mig att de hade ganska långa backar vilket jag är ute efter.
Så i jämförelse i längd hur står sig Tänndalen? Kommer antagligen bo i det liftsystemet så funäsdalsberget kan vi förbise.
Hur ser det ut med afterski samt möjlighet att äta/dricka i backarna/toppen?

Tack, Daniel

Om du hamnar i Tänndalen så rekommenderar jag att du tar skidbussen någon dag till Funäs om du nu söker piståkning, brantare och längre än i Tänndalen, 6-expresslift och gondol är också bekvämt.

Senast ändrad:
Har inte svar på alla frågor exakt, men jag spenderar en hel del tid i Funäs (avstickare Ramundberget där också) samt i Vemdalen/Klövsjö/Björnrike med tävlingsåkande barn varje vinter. Har dock aldrig varit på Tännäskröket.
Funäs har bra lut och längd, men inte så mycket att välja bland. Ramis är för flackt på toppen, så åkbar fallhöjd blir tyvärr lite klen. Så sammantaget tycker jag att Vemdalens olika system har mer att erbjuda. Men det går att ha riktigt fin åkning på båda ställena. Afterski är det klent med på båda ställen. Det närmaste du kan komma är nog i Vemdalsskalet.

I mitt tycke är nedfarterna från Grizzly i Björnrike bland det absolut bästa i Sverige av de orter som ligger inom vettigt avstånd från mälardalen. 470 höjdmeter med snabb sittlift är det väl inte många ställen som klår?

Senast ändrad:
En tanke är att om du bor på vemdalsskalet så har du bra åkning där och samtidigt nära till både Klövsjö och Björnrike. För piståkning så måste man väl ändå slå ett slag för Klövsjö om snön finns osv..
Du behöver ju bara åka till storhogna för att komma dit.

Vemdalen skulle jag säga och precis som Realmode säger har Klövsjö riktigt fina backar och Skalets backar är också riktigt fina. Björnrike har också fina backar, har dock inte vart där sen dom byggde den senaste liften.

Funäsdalen har kanske bättre backar men dom är ju inte så många. Ramundberget är mysigast av alla ställen men har tyvärr inte alls samma längd på backarna. Så om du ska åka till Funäsfjällen så bör du bo i Funäs så du kan ta dig till både Tänndalen och Ramis.

Senast ändrad:
Hej Is-there-a-ghost och alla ni andra!
Jag heter Marcus Ståhl och jobbar för Destination Vemdalen och förespråkar såklart att alla ska komma hit:) Här har vi riktigt fin skidåkning på fyra fjäll och de senaste åren har det investerats oerhört mycket i utveckling av både boende och liftsystemet. De senaste säsongerna har Vemdalens skidområde vuxit med sex stycken 6-stols expressliftar och flera nya nedfarter.

Om nån av er har frågor som rör Vemdalen eller funderar på att åka hit och vill ha tips på boende etc får ni gärna höra av er till oss på Destinationsbolaget via Freeride
@Destination_Vemdalen.

Var du än åker Is-there-a-ghost så är jag övertygad om att ni kommer få ett härligt fjälläventyr!

/Marcus

Tillbaka
Topp