Tårna domnar - vad gör man?

Sannis

Ny medlem
Nu har jag läst en massa inlägg angående pjäxor men känner att jag behöver få svar på lite frågor ändå.

Jag köpte nyligen nya pjäxor då mina gamla "glappade" i hälen, och hade ett antal år på nacken. Jag åkte till Alpingaraget (vad det nu spelar för roll.. ) och provade väl 5-6 olika pjäxor och trodde till slut att jag hade hittat rätt. Mitt krav var väl egentligen bara att de inte skulle glappa i hälen, och sitta rätt tight. Mina fötter mättes till 24,9 cm och hon som hjälpte mig med pjäxorna fick väl en smärre chock när jag berättade att mina förra var av storlek 25,5. De jag köpte blev storlek 24,5, modell Roxy Pro.

Nu till problemet:
Pjäxorna kändes verkligen bra, släpper inte alls i hälen och jag kan röra lite grann på tårna. MEN, efter att ha åkt ett halvt åk (eller ännu värre, en bit upp i liften) domnar tårna. Jag har knappt någon känsel! Pjäxorna är ju rätt trånga i tårna om jag står upprätt, men så ska det väl ändå vara? Lutar jag mig framåt tar tårna inte i. Det släppte lite i ett åk, men väl nere domnar tårna igen. Provade även att spänna upp pjäxorna i liften men det hjälpte inte särskilt mycket.

VAD gör jag nu?
Jag har ett par formgjutna sulor till mina snowboardboots, kan det vara en idé att prova med dom först innan jag "går vidare"? Det kanske inte är årets bästa idé, men jag tyckte att dom verkade passa i pjäxorna också.

Av de två spännena som sitter över själva foten får jag nu spänna det övre av de två i yttersta "hacket" och det känns nästan som att det är för hårt/tight. En kompis sa att det gick att vrida på själva spännet så att det kommer närmre hacket = inte lika hårt spännt. Kan det vara en idé?

Befinner mig i Åre för tillfället och tänkte väl kanske röra mig mot någon vettig affär (vilken?) för att be om hjälp om inget annat hjälper. Känner mig ju lite smått dum över att jag inte kunde hålla mig tills jag kom upp hit utan var "tvungen" att köpa pjäxorna hemma (4000 kr rätt åt skogen?)

Tacksam för svar!

verkar som att du har lite samma problem som jag hade. Fotvalvet blir mosat och då kan nerver klämmas. Så gå till en bootfitter o kolla hur din fot ser ut. Botemedlet är väl antagligen en formgjuten sula. En sån kostar ca 600kr och det är värt det! :D

Glömde de på AG att prata om formgjutna sulor? Bums i med det, det gör foten kortare och bättrar på blodflödet. Har du tur så är det allt som behövs.

Tänk på att pjäxorna är helt nya, innerskon har inte formats/tryckts ut av dina fötter än, ge dem en vecka och sen skall du se att punkter där det är trångt är uttöjda. Det kan också lösa ev. dålig blodtillförsel.

Står du mycket upprätt? Nu i början får du kanske fokusera extra mycket på plöstrycket så att tårna verkligen inte tar i framkanten...

Testa att spänna lösare, mina pjäxor är så pass tajta att jag knappt spänner det inre av de två lägre spännena. Skruva på spännena, det ökar på justeringsmånen lite.

Krille på Åre Skidsport har koll på det där med pjäxor och sulor. Han är grymt duktig på det. Så mitt tips är att du snackar med honom om det. han är bootfitter så han kan lästa om och göra mer utrymme för tårna.

Senast ändrad:
Tack så jättemycket alla tre för snabba svar!

Kände lite småpanik över detta, men efter era svar känns det ju inte helt kört ändå :)

Carled:
Angående AG och sulor - jo jag fick väl höra ett litet "sen kan formgjutna sulor vara en bra idé om pjäxorna skulle börja kännas för stora i hälen..", lite försynt sådär när jag precis bestämt mig vilka pjäxor jag skulle köpa. Nej står inte upprätt när jag åker, skrev bara det där med upprätt för att förklara hur mina pjäxor kändes i olika lägen :)

Återigen, tack!

Jag menade inte när du åkte, snarare all övrig tid... Liften, när du går, fikaraster osv...

Det känns ju lite B av AG att inte alltid berätta om gjutna sulor, för det höjer ju prestandan och viktigast av allt, åkglädjen...

Jaha :) Nej jag försöker luta mig så mycket som möjligt i alla situationer eftersom det ändå släppte lite vid något åk i den positionen.

Ja jag hoppas att det ska lösa sig med gjuten sula!

Gjuta sula är nog den bästa lösningen att börja med. Och använd väldigt tunna strumpor. Man får ge pjäxorna lite tid att forma sig oxå, det kan ta en vecka eller två att få dom att sätta sig.

Har du problem med framåtlut så går det alltid att sätta i en spoiler/plastkil bakom vaden så har du alltid framåtlut sen. Väldigt träligt att gå i pjäxorna sen men mycket bra att åka med.

1. Det kommer bli bättre när pjäxorna är "inåkta". Men vägen dit kan va olidlig.
2. Själv knäpper jag inte alls dom 2 nedre spännena över foten förän efter minst 3-4 åk då blodcirkulationen kommit igång och fötterna är glada.
3. Kolla med nån duktig "bootfitter" i Åre om det är för tajt nånstans.
4. Pjäxor borde enligt lag 2009:01 §1 säljas med formgjuten sula!

Jag hade problem med detta, jag har gjutna sulor och har lästat ut framme vid tårna MEN det bästa för mig var att lägga kilar under hälen med dessa så får jag ut trycket mera över hela foten istället för mycket tryck på framfoten.

Mina nästa pjäxor blir nog ett par hårda racepjäxor istället för freeride pjäxor just för detta.

Körde idag med gjutna sulor i. Tårna domnade till och från men det släppte betydligt oftare än tidigare, så det känns som att man är på rätt väg! Kändes dock väldigt trångt i pjäxan men det är ju som ni säger, det blir nog bättre när de är lite mer "inåkta"! Prövade även att inte spänna de nedre spännena och det hjälpte det med!

Det här att lästa ut, vad innebär det egentligen, och hur mycket är rimligt att betala för det? Kan man göra det med alla pjäxor (mina?)?

Sannis sa:
Det här att lästa ut, vad innebär det egentligen, och hur mycket är rimligt att betala för det? Kan man göra det med alla pjäxor (mina?)?
Man värmer helt enkelt upp plasten lite och sen trycker man ut skalet/gör det större där det behövs med hjälp av verktyg. Behövs oftast bara när man har extremt breda fötter eller knölar på foten som sticker ut coh då brukar man känna att det är en speciell punkt som det trycker på. Men gå till en duktig bootfitter så kan dom kolla om det behövs. Vet tyvärr inte vad det är rimligt att betala.

Och svar ja, det går att göra med alla pjäxor inkl. dina.

Lycka till, det är på väg åt rätt håll iaf :P

Senast ändrad:
Alpingaraget kan trycka dina pjäxor utan kostnad, de gjorde de iaf. med mina, du har ju köpt dem där... En tryckning brukar ingå, men skall du trycka flera gånger och håller på och "krånglar" då får du väl pynta upp lite. Men min högerfot är några mm längre så jag tryckte ut vid högertån litegrann och det hjälpte.

Men som det är nu med sulor och att du kör med mindre spänn, bättre kan det inte bli utan att pjäxorna är ingågna, så nu är det bara att härda ut! Ge det 1,5v och gör en ny bedömning då!

Alpingaraget tryckte ut mina pjäxor utan kostnad när jag hade köpt dom där så det bör inte vara några problem med det.

Finns det gjutna sulor med värme i? I sånt fall så borde ju det också öka cirkulationen

Det går utomordentligt att att eftermontera värme till gjuta sulor. krävs bara en kniv, ett värme-element och lite lim.

Har gjort det borde med Hot-Tronic och Therm-IC med gott reslutat.

Funderade på att skaffa sådana där formgjutna, men avskräcktes av priset.

Fick istället nån slags gratisbehandling där pjäxorna värmdes upp och sedan spändes åt hårt som fan på mina fötter. Tydligen så blev formen på pjäxan då något bättre. Testa att hör med någon shop om de kan göra något liknande. För mig funkade det iaf skitbra, och det lär väl inte kosta särskilt mycket.

Gå till "pjäx-åke" han har en affär nedanför äventyrsbutiken i åre. Han är lätt bäst på pjäxor i åre (tycker jag)! Inte så dyrt att fixa heller, så det blir lätt värt några hundringar för att slippa problemet.

värm innerskon i pjäxan, på t.e.x TEAM SPORTIA eller nåt. sen tunna strumpor och spänn hårt om attans ( när pjäxan e varm) så formar den sej som handen i hansken!

Tillbaka
Topp