Taxfree Sverige - Genève - Frankrike?

Vafan. Jag blir inte klok på införselreglerna. Och taxfree är nog så viktigt! :)

Åker med Langley till Val Thorens. Flyger till Genève och jag har lyckats läsa mig till att det finns två delar, en schweizisk och en fransk del.

Scenario ett blir då att vi tar bussen från den schweiziska sidan och då antar jag att införselreglerna innebär 1 liter sprit och 200 cigaretter (som kan inhandlas på Arlanda) vid resa till land utanför EU?

Scenario två blir resa inom EU, buss från franska delen och då blir det vad man kan bära typ (men inte inhandlas på Arlanda). För att krångla till det ytterligare blir det en gräns till att korsa, mellan Schweiz och Frankrike och då gäller något annat?

Brukar det finnas försäljning ombord? När jag försöker förbeställa på SAS hemsida finns ingen avgång från Arlanda med Langley valt datum (borde det oroa?) Jag tror det var SAS som flyger

Är det någon som kan reda ut det här för Langley svarar inte på mail (för att de inte vet gissar jag) Tullverkets hemsida ger inga klara besked. Jag fattar ju att jag inte är först att göra denna resa, hjälp!

Hej.

Din flygresa sker mellan ARN-GVA, således är det taxfre och då är det begränsade mängder som gäller.
Langley landar på charterterminalen, även på hemresan checkar du in där men då bussas du sedan till den vanliga terminalen.
Det sker ingen försäljning (förbeställning) om bord på flyget.

Slutsats: Scenario 1 gäller

Tillbaka
Topp