Tecnica Cochise kompatibilitet med alpinbindningar?

Villan72

Medlem
Dum fråga för de initierade, men funkar det att köra med Cochise till ett par vanliga alpinbindningar? Till shiftbindningar? Hur vet man ens om ett par techpjäxor är kompatibla? Vad jag förstått det så kan sulan ställa till det. Tacksam för svar!

Om du menar moderna cochise med tech-hål så funkar de bra till alpinbindningar som marker griffon id och till salomons och tyrolias där man kan ställa höjden på frambindningen, Och de är ju mer eller mindre designade att passa för hybridbindningarna shift och marker duke pt. Gamla cochise med tech-hål har väl utbytbara sulor men det borde funka också.

GripWalk funkar inte med äldre alpinbindningar eftersom tån på gripwalk är för hög plus att sulans har gummi på undersidan som kan göra att det inte löser ut som det ska.

Med vissa undantag, mina urgamla Salomon STH16 kan justeras i höjd tillräckligt mycket plus att den glidiga plastbiten på gripwalk matchar med glidplattan på bindningen. Men det finns ingen certifiering, så det är på egen risk.

Den funkar med Shift - men du behöver skruva upp tåhöjden så mycket att skaftvinkeln påverkas påverkas (dvs man står typ rakt upp i pjäxorna..)

Bättre att satsa på en riktig turpjäxa med tursula (om du har Shift i alla fall)

Den funkar med Shift - men du behöver skruva upp tåhöjden så mycket att skaftvinkeln påverkas påverkas (dvs man står typ rakt upp i pjäxorna..)

Bättre att satsa på en riktig turpjäxa med tursula (om du har Shift i alla fall)
Har du provat med nya cochise? Jag kör med det och känner inte att jag står mer upprätt där än med griffon.

Redigerat: med både shift och griffon höjer man ju inte tådelen utan man sänker plattan under tårna när sulan är tjock.

Senast ändrad:
Det går ju att byta ut sulorna på Cochisen till alpina versioner om man vill kunna använda dem till tex ett par skidor med racebinding på
Den har GW, GripWalk och det är väl i princip den nya standarden för pjäxor
Plattan på Shift inte på verkar höjden på tån utan bara mellanrummet mellan skida och pjäxa, så den kommer inte "räta upp" skaftvinkeln

Det går ju att byta ut sulorna på Cochisen till alpina versioner om man vill kunna använda dem till tex ett par skidor med racebinding på
På nyare cochise går inte det såvitt jag vet. Man får iaf inte med något att byta till.
[redigerat: hade fel. Det går. Se nedan.]

Senast ändrad:
Dum fråga för de initierade, men funkar det att köra med Cochise till ett par vanliga alpinbindningar? Till shiftbindningar? Hur vet man ens om ett par techpjäxor är kompatibla? Vad jag förstått det så kan sulan ställa till det. Tacksam för svar!
Jag kör mina i mina raceskidor men har bytt sula så klart. Sjukt lätt i och för sig.

Jag har de gamla Cochise som har utbytbara sulor, men de har alpinsula och touringsula (inte gripwalk) det är väl åtta eller nio skruvar per pjäxa när man ska byta, så tar ju lite tid, tror dessutom att man inte går att skruva i och ur hur många ggr som helst men man får väl ha lite koll när man har gjord det ett 10-tal gånger så inte skruven lossar.
Hur som helst så är touringsulan rejält tjock och går knappt i en Griffon ID/ Attack MN eller Duke PT för den delen.
Finns det alpinsulor till nya cochise, nio skruvar där med så kan ju inte vara sjukt lätt att byta sulor.

Nu har jag uppdaterat mina gw-sulor. Men de nya har betydligt mer mönster och gummi. Någon som vet om de gamla var gw? Ser ändå inte ut som alpinsulor, eller?

Bilagor

• IMG_0020.jpeg
    IMG_0020.jpeg
    586.6 KB · Besök: 100
  • IMG_0019.jpeg
    IMG_0019.jpeg
    704.1 KB · Besök: 97
Om de e samma som jag hade på min från -20 så fungerar de ypperligt med gripwalk-binding åtmn. (jag e väldigt oinsatt men trodde allt med gummi var typ gripwalk el WTR)
En bindning som funkar för GW funkar alldeles utmärkt med alpinsulor, däremot så kan det vara så att vise vessla fungerar dåligt därför att den ”förhöjda” gummidelen på GW sulan tar i men det beror lite på hur stödet på bindningen ser ut (alltså på frambindningen)
Och i vissa fall, typ Shift, så har man löst det med en justerbar del

IMG_3486.jpeg

Detta är min combo: Ett par Cochise med tech-fästen men inte GripWalk vad jag förstår, kombinerat med ett par Marker Duke av första generationen. Killen i affären sa att pjäxorna skulle passa i min bindning men jag är idag lite fundersam på kompatibiliteten. Jag tycker helt enkelt att det är svårt att klicka i trots att förspänningen är korrekt justerad. Finns det ett facit?

Jag tycker helt enkelt att det är svårt att klicka i trots att förspänningen är korrekt justerad. Finns det ett facit?
Jag har märkt med Griffon (som nog är samma bakbindning) att det är mycket lättare att klicka i om man verkligen ser till att att bakbindningen är helt nere. Sen kan de också vara känsliga för snö i frambindningen.

Senast ändrad:
Visa bilaga 30387
Detta är min combo: Ett par Cochise med tech-fästen men inte GripWalk vad jag förstår, kombinerat med ett par Marker Duke av första generationen. Killen i affären sa att pjäxorna skulle passa i min bindning men jag är idag lite fundersam på kompatibiliteten. Jag tycker helt enkelt att det är svårt att klicka i trots att förspänningen är korrekt justerad. Finns det ett facit?
Denna bindning har väl justerbar AFD? Är den korrekt justerad? Tycker det ser ut att vara väääldigt mycket kontakt mellan AFD:n och pjäxan.

/Johan

Visa bilaga 30387
Att de passar är inte alltid synonymt med att de är officiellt godkända och TUV-testade. Denna tabell tycker jag ger en bra översikt över kompabilitet:
1708589641332.png

Tillbaka
Topp