Tekniktips för ett telisblåbär

coig

Ny medlem
Var i Säfsen och testade telisar idag, tyckte det var grymt kul och lårmusklerna värker nu av begynnande träningsverk. Eftersom varken jag eller min kompis kunde åka eller hade testat tidigare var det bara att försöka sig fram. Tycker att det går bättre än förväntat men skulle vilja ha lite tekniktip, småvinkar på vad man ska tänka på. coig going telis

Jag testade själv nyligen telemark. (Fyra dagar i Duved, Faan vad bra det är där med den nya liften).Mitt råd är att våga ta fart från början och sitta ganska djupt i svängen, vilket jag tyckte gav bättre balans. Ställ dig heller inte upp med fötterna vid sidan av varandra imellan svängarna utan glid direkt över i telis ställning. Vet ju inte om detta är rätt men jag tyckte själv att jag fick bra kläm på det själv.

Hej!

Jag har inte heller åkt telemark speciellt länge men jag tänkte att jag kan i alla fall dela med mig av det jag har fått lära mig.

Främre fotens tår, främre benets knä och din näsa ska vara ungefär i en lodrät linje och det andra benet ska hållas parallellt med denna lodräta linje. Våga böja på benen ordentligt så att du kommer ner ordentligt. Jag tycker åtminstone att det blir mycket lättare att åka om man kommer ned ordentligt - speciellt i branta backar.

Den största delen av tyngden ska du ha på dalskidan (ca 90%) och resten på "bergskidans lilltå".

Det är mycket viktigt att hålla överkroppen riktad ned mot backen. Om du gör det är det mycket lättare att hålla balansen. Undvik alltid att vrida överkroppen uppåt!

Försök att hålla vikten långt fram när du åker. Jag tycker att det är svårare att göra detta på telisar jämfört med slalomskidor, men det hjälper dig i din åkning.

Träna gärna på att åka utan stavar, det ger massa bra träning!

Hoppas att det här hjälper dig något.

/ Anna

Anna!!

Vem har lärt dig det???

Jag åker helst bräda i nysnö men fuskar även på telisar ...

Ett fel som många gör i början är just att
har 90 % av vikten på dalskidan ....

Det funkar och är inte lika arbetsamt som
att åka "rätt". Man inser snabbt bristerna
i den tekniken när man ska åka offpist ...
Du hinner ALDRIG byta skida i branterna
i lössnön om du ska flytta ALL vikt från
skida till skida ...

Ok.. enligt min mening (rätta mig om jag har fel) ska du ha lika mycket vikt på båda fötterna genom hela svängen! Du ska
inte heller resa dig upp mellan svängarna
utan byta fot i "telemarksställning". Sparka
bara fram och tillbaka liksom ...

Ett tecken på att du åkt rätt är träningsvärk
i skinkorna :-)

Kan nån komma med tips om telisåkning på skarsnö? Hur undviker man att bergsskidan
skär igenom och försvinner?

Jag får nog ge mig och säga att du har rätt i att ha för mycket vikt på dalskidan är fel. När jag tänker efter hur jag själv åker så har jag mycket mer vikt på bergskidan än vad jag skrev att man skulle ha. När det gäller att inte resa sig i svängarna håller jag helt med dig. Liksom i det övriga du skrev.

Vem som hade sagt det där om 90% tyngd på dalskidan? En telemarksinstruktör!

/ Anna

nu fattas bara skidor, tid och, snö och backar att åka i. Dessutom pengar till allt detta och boende, men nu har jag nått att tänka på til nästa gång.

coig

Viktfördelningen på skidorna är ju beroende av snön!!!

I pisten är 90% fram helt okey eftersom det är den kanten du åker på...

Men däremot i puder så är viktfördelningen helt annat, typ 50-50 eller nåt...

/Danne

På bristande skare (även kallat kartongsnö) måste man åka fort och bestämt och låta skidorna "skära" sig genom snön. Om man försöker "vrida" (sladda) skidorna genom svängen fastnar man direkt.

Börja med att åka i en relativt flack backe med jämn viktfördelning mellan skidorna. Kantställ bergskidan försiktigt samtidigt som du lägger lite extra tyngd på den. Låt skidorna svänga och följ själv med! Gör du rätt kommer du nu in i en snygg sväng som skär genom snön. Efterhand som du får in den rätta "känslan" kan du gå mot brantare partier och öka farten...

MVH/MM

Oooopss! Jag menar naturligtsvis att man skall kanställa dalskidan försiktigt och överföra mer tyngd på den....

Det är inte lätt det här!

MVH/MM

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp