Tekniktips

freeride_nu

Aktiv medlem
Tekniktips
Hjälp!
Jag behöver tips och råd för att ta mig ner i
offpisten (med rätt teknik vill säga...).
Som det är nu tycker jag att det är väldigt svårt att få till någon riktig sväng.
Hur belastar man skidan o.s.v?
Tacksam för alla tips(annars slutar det snart
med gipsvagga..)

Mvh

Tekniktips
Hej Snöplogen!

Eftersom off-pist får betecknas som allt utanför pisten kan förhållandena snällt sagt vara mycket skiftande. Åkstilen måste anpassas till de skiftande underlagen. Bristande skare kräver annorlunda teknik än lättåkt pudersnö ...

Men generellt skulle jag vilja ge följande tips.
1. Stå rätt på skidorna. (Inte bakåtvikt eller framåtvikt)
2. Åk i falllinjen.
3. Släpp på. (Åk fort...)

Ett vanligt misstag man gör är att försöka svänga innan man fått upp farten. I pisten fungerar detta mestadels bra eftersom du kan vrida runt skidorna i en sladd även i låg fart. Offpist fungerar detta oftast INTE. Börja därför varje åk med att åka rätt ner i falllinjen ett tiotal meter innan du försöker svänga. När du fått upp farten kommer du att känna att svängarna blir mycket lättare att få igång. Det handlar mycket om att våga stå på! Som med allting annat gäller att övning ger färdighet. Ut i terrängen och träna!

MVH/MM

PS! Detta gäller både på alpina skidor och telisar :-) DS.

Tekniktips
Att stå mitt på skidorna säger alla att man ska göra. Jag måste dock säga att en aning bakåtvikt kan göra det lite lättare, åtminstone i lössnö.

Sen går det heller inte (vilket dock kan vara möjligt i pisten) att bara svänga med benen. Det gäller att först och främst ha lite fart, sedan får man arbeta vertikalt upp och ner med hela kroppen.

Tekniktips
Om det är djup snö och det är tät skog där du inte får upp hög fart så kan jag definitivt hålla med om att lite bakåtvikt hjälper då du inte gräver ner dig.
men ett minus är att man då blir fortare trött i låren.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp