Tekniska högskolor nära Skidorter?

gettan

Medlem
Hej!
Undrar om någon har koll på några tekniska högskolor som ligger nära skidorter i Alperna eller Canada?

MVH

Alex

Grenoble har ett universitet med tekniska inriktningar, men det är nog ingenting som är aktuellt om du inte talar franska...

Överväg även att plugga i sverige, teknologer har jäkligt mycket ledigt. Jag har åkt mellan 2-3½ månad i alperna varje vinter genom att "skolka" första 1-2 veckorna vid kursstarterna i januari samt efter påsk och hålla ett getöga på kurserna på distans. Samt planera lite och schemalägga lite kreativt ;)

Sen kan du fixa utbytesterminer vid lämpliga universitet, till exempel skulle du kunna köra en utbytestermin på NZ och åka skidor hela sommarn och hösten. Då maxar du ju ur din åkning eftersom du fortfarande kan smita ner och köra minst ca 2 månader i alperna på våran vinter här på norra halvklotet.

Lycka till med "plugget"! :)

Pluggar Maskin på LTH nu andra året, så rör sig nog mer om utbytes år under mastern eller plugga hela mastern utomlands.

Tomtefar sa:
Zurich hade jag satsat på. Nära skidåkning och bra betalt när du är klar (troligtvis).
ETH zürich är bra skola i schweiz. Har du gàtt där sà har du rätt oavsett om du har ett svar pà fràgan eller inte. :-)
München borde ocksà ha bra alternativ.

München, Zürich, Innsbruck. Finns säkert i Milano Torino, och fransktalande delen av Schweiz med.

Vattendroppe sa:
FF sa:
[...] teknologer har jäkligt mycket ledigt.
Kan tilläggas att det beror väldigt mycket på vilken skola man väljer, hur beroende av CSN man är och om man har tänkt gå ut på tid eller ej...
Jag tänkte ocksa lite "hur tänker han nu"... det där statementet fick mig mest att tänka pa 80%-av-tiden-kaffedrickande ekonomistudenter pa stockholms universitet...

Jag tänker som så att man har ju 1 månad ledigt som standard över jul-nyår. Sen minst 2 veckor vid påsk. "Skolka" bara en vecka vid kursstart och du har 2 månader där direkt utan att anstränga dig. Första veckan är ju oftast bara upprop och blajj.

Jag har aldrig haft problem med CSN. Förstår inte varför dom skulle bry sig om jag fysiskt befinner mig i sverige eller frankrike, så länge man klarar kurserna?

Vidare har jag läst nån på distans och skrivit tentan nedifrån chamonix, bara att pynta 50€ eller vad det var till franskaskolan insted där så kunde jag skriva tenta där.

Kreativ schemaläggning inneär tex att jag nån gång läste in en kurs i förväg med årskursen över, så jag slapp den nästa år och då kunde logga den vintern med 3½ månads åkning. Eller hmm kanske var det tvärtom, att jag sket i en kurs och gjorde den nästa år... ;)

Sen så är det ju såklart så att du måste hänga med i skolan, börjar du få tentor efter dig, knaprar det in på din ledighet...

Men allt går om man vill! Se möjligheterna och ha lite framförhållning i kurserna bara.

FF sa:
Jag tänker som så att man har ju 1 månad ledigt som standard över jul-nyår. Sen minst 2 veckor vid påsk. "Skolka" bara en vecka vid kursstart och du har 2 månader där direkt utan att anstränga dig. Första veckan är ju oftast bara upprop och blajj.
Eftersom det egentligen inte tillhör topic tänkte jag fatta mig kort och sedan släppa ämnet.

Vi har två helt olika erfarenheter av vad det innebär att vara teknolog. Jag skulle kunna dra på dryghatten och hävda att det beror på olika kvalitet vid olika skolor, men jag väljer istället att tro att du helt enkelt har lättare för skolan än vad jag har! Gratulerar! :) (Vad häller ledigheten så har jag aldrig haft mer än 1 vecka vid påsk och tre veckor vid jul dock, inte heller har haft veckovis med "upprop", utan i bästa fall 25 minuter genomgång av praktiska detaljer rörande laborationer etc. under första föreläsningen. Så antingen är du gammal eller så skiljer det faktiskt mellan skolor i det avseendet :P)

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
FF sa:
Eftersom det egentligen inte tillhör topic tänkte jag fatta mig kort och sedan släppa ämnet.

Vi har två helt olika erfarenheter av vad det innebär att vara teknolog. Jag skulle kunna dra på dryghatten och hävda att det beror på olika kvalitet vid olika skolor, men jag väljer istället att tro att du helt enkelt har lättare för skolan än vad jag har! Gratulerar! :) (Vad häller ledigheten så har jag aldrig haft mer än 1 vecka vid påsk och tre veckor vid jul dock, inte heller har haft veckovis med "upprop", utan i bästa fall 25 minuter genomgång av praktiska detaljer rörande laborationer etc. under första föreläsningen. Så antingen är du gammal eller så skiljer det faktiskt mellan skolor i det avseendet :P)
Jag måste nog säga att jag har samma erfarenheter som Vattendroppe angående ledig tid från skolan. Första två årens lov (jul,påsk) gick åt att plugga, då det var väldigt tunga kurser i början. Men sen år tre-fem blev det slappare, då han jag t.o.m. skaffa säsongskort till hemavan ett år.

Sen vet jag att det skiljer sig från olika skolor också angående kursval och ledighet. Kan vara värt att kolla upp om man vill vara ledig mycket.

Hasse_Lindborg sa:
Tror FF studerar fortfarande eller så blev han klar i våras... I Lund om jag inte missminner mig..
*Tar på dryghatten*
Jaha, då får jag stryka Lund från lista med riktiga teknologutbildningar då ;P

Okej, förlåt, jag ska sluta vara OT nu ><

Senast ändrad:
Gammal... ja jag börjar väl bli det ;) När jag skrev att vi har 4 veckor ledigt förutsatte jag att man inte har någon omtenta. Annars har vi på LTH formellt 3 veckor "ledigt" och en omtentavecka. På en höft. Samma med påsk; en vecka ledigt och en vecka dedikerad till omtentor. Då blir det 4+2 om man sköter sig i skolan.

Hur svårt det är här på LTH jämfört med andra högskolor kan jag tyvärr inte svara på eftersom jag inte gått på någon annan... Men det e klart att det varierar också vad man är bra på, jag har valt en teknologutbildning eftersom jag har lätt att "förstå" saker, medan jag hade fått plugga mig halvt ihjäl om jag hade försökt bli jurist tex.

Vattendroppe sa:
FF sa:
[...] teknologer har jäkligt mycket ledigt.
Kan tilläggas att det beror väldigt mycket på vilken skola man väljer, hur beroende av CSN man är och om man har tänkt gå ut på tid eller ej...
Tror inte det har med vilken skola du väljer att göra, utan som med alla utbildningar så handlar det om framförhållning och självdisciplin.
Nu talar jag bara utifrån egen erfarenhet, men egentligen så behöver man inte planera alltför mycket, bara vara beredd på att jobba antingen på skidorten eller järnet när man är tillbaka.

Det är oftast inga problem att missa en vecka (ibland till och med 2) i början av en läsperiod. Detta betyder att om man åker i början av Jan så kan man få ihop 3 till 4 veckor av bra åkning:) Detta plus ett långt påsklov är ju inte helt fel!

Ett hett tips för utbytesår är Vancouver! Rankas som världens 2a bästa stad att leva i, nära till surf, mtb på sommaren, klättring - och självkart skidåkning! Nära till både Whistler och Baker.
Kan även nämna att skolan är rätt högt ansedd.
ETH har ju folk nämnt, grym skola, svår att komma in på om du söker utbyte ofta, du kommer med största sannolikhet få plugga järnet...

Ett hett tips för utbytesår är Vancouver! Rankas som världens 2a bästa stad att leva i, nära till surf, mtb på sommaren, klättring - och självkart skidåkning! Nära till både Whistler och Baker.
Kan även nämna att skolan är rätt högt ansedd.
Har tänkt att plugga på Chalmers och funderade lite på utbytesår och de har platser i vancover. Vet dock inte vilka linjer man behöver gå för att få tillgång till detta.

Så chalmers kan va ngt :)

EDIT: Fail läste alla kommentarer men såg nu i efterhand att du redan gick på en högskola... :P

Senast ändrad:
För att ta hela graden är NTNU i Trondheim ett hett tips. Jag pluggar till civilingenjör här och vi har ok skidåkning 15 min från skolan. Sen ligger Åre och Oppdal under 2 timmar bort. Vill man gå topptur finns det möjligheter "överallt". Så det blir skidåkning varje helg och har det snöat blir det en dag/kväll i veckan.

Som svensk får man mer i studielån och -bidrag än om man hade pluggat i Sverige, eller varit norsk och pluggar i Norge, så man ska klara sig ekonomiskt också.

Skolan är även bra, och om man kan tänka sig att jobba i Norge efteråt är det inga problem att få sig jobb i alla fall.

För ett utbytesår är Boulder i Colorado ett alternativ. Där har du Arapahoe Basin och Loveland Pass närmare än 2 timmar iväg, och andra lite större orter som Breckenridge och Vail i närheten. Boulder är en av städerna i USA som jag tycker bäst om. Det är ganska laidback och man kan både gå och cykla dit man vill (behöver inte använda bilen som överallt annars i USA). Dessutom kan man cykla mountainbike året runt.

Om skolan i Boulder är bra vet jag dock inte. Men spelar det så stor roll när man söker jobb?

TellyHelly sa:
För att ta hela graden är NTNU i Trondheim ett hett tips. Jag pluggar till civilingenjör här och vi har ok skidåkning 15 min från skolan. Sen ligger Åre och Oppdal under 2 timmar bort. Vill man gå topptur finns det möjligheter "överallt". Så det blir skidåkning varje helg och har det snöat blir det en dag/kväll i veckan.

Som svensk får man mer i studielån och -bidrag än om man hade pluggat i Sverige, eller varit norsk och pluggar i Norge, så man ska klara sig ekonomiskt också.

Skolan är även bra, och om man kan tänka sig att jobba i Norge efteråt är det inga problem att få sig jobb i alla fall.

För ett utbytesår är Boulder i Colorado ett alternativ. Där har du Arapahoe Basin och Loveland Pass närmare än 2 timmar iväg, och andra lite större orter som Breckenridge och Vail i närheten. Boulder är en av städerna i USA som jag tycker bäst om. Det är ganska laidback och man kan både gå och cykla dit man vill (behöver inte använda bilen som överallt annars i USA). Dessutom kan man cykla mountainbike året runt.

Om skolan i Boulder är bra vet jag dock inte. Men spelar det så stor roll när man söker jobb?
Jag kan bara hålla med. 200%.

Du har också School of Mines i Colorado om du känner ett geotekniskt kall.
Vancouver som någon nämde ovanför, sjukt välrenomerad skola.
Zürich ska vara ett av europas bästa tekniska universitet och med en arbetsmängd utöver det vanliga som följd.
En till i Kanada är Calgary. Skittråkig stad från vad jag hört, men den är i alla fall ett alternativ om man gillar oljebranchen :)

Ha också i åtanke att om du pluggar i andra länder är det inte helt ovanligt att du betalar terminsavgifter som kan vara rätt saftiga, något vi slipper vi i Skandinavien.
Någon som vet hur det är inom resten av EU/Schengen?

Senast ändrad:
Det bästa är väl att plugga på distans? Då kan man bo var man vill i alperna och så gör man lite
läxor på kvällen?

Tillbaka
Topp