Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan tilläggas att det beror väldigt mycket på vilken skola man väljer, hur beroende av CSN man är och om man har tänkt gå ut på tid eller ej...FF sa:[...] teknologer har jäkligt mycket ledigt.
Närmaste vettiga stället är väl Kittelfjäll, 6 timmar eller så med bil (4 om det är en norrlänning som kör visserligen). Ostkusten är inte direkt känt för sina enorma tillgångar på fjäll :PZETRGRN sa:Luleå Universitet annars?
ETH zürich är bra skola i schweiz. Har du gàtt där sà har du rätt oavsett om du har ett svar pà fràgan eller inte.Tomtefar sa:Zurich hade jag satsat på. Nära skidåkning och bra betalt när du är klar (troligtvis).
Jag tänkte ocksa lite "hur tänker han nu"... det där statementet fick mig mest att tänka pa 80%-av-tiden-kaffedrickande ekonomistudenter pa stockholms universitet...Vattendroppe sa:Kan tilläggas att det beror väldigt mycket på vilken skola man väljer, hur beroende av CSN man är och om man har tänkt gå ut på tid eller ej...FF sa:[...] teknologer har jäkligt mycket ledigt.
Eftersom det egentligen inte tillhör topic tänkte jag fatta mig kort och sedan släppa ämnet.FF sa:Jag tänker som så att man har ju 1 månad ledigt som standard över jul-nyår. Sen minst 2 veckor vid påsk. "Skolka" bara en vecka vid kursstart och du har 2 månader där direkt utan att anstränga dig. Första veckan är ju oftast bara upprop och blajj.
Jag måste nog säga att jag har samma erfarenheter som Vattendroppe angående ledig tid från skolan. Första två årens lov (jul,påsk) gick åt att plugga, då det var väldigt tunga kurser i början. Men sen år tre-fem blev det slappare, då han jag t.o.m. skaffa säsongskort till hemavan ett år.Vattendroppe sa:Eftersom det egentligen inte tillhör topic tänkte jag fatta mig kort och sedan släppa ämnet.FF sa:Jag tänker som så att man har ju 1 månad ledigt som standard över jul-nyår. Sen minst 2 veckor vid påsk. "Skolka" bara en vecka vid kursstart och du har 2 månader där direkt utan att anstränga dig. Första veckan är ju oftast bara upprop och blajj.
Vi har två helt olika erfarenheter av vad det innebär att vara teknolog. Jag skulle kunna dra på dryghatten och hävda att det beror på olika kvalitet vid olika skolor, men jag väljer istället att tro att du helt enkelt har lättare för skolan än vad jag har! Gratulerar!(Vad häller ledigheten så har jag aldrig haft mer än 1 vecka vid påsk och tre veckor vid jul dock, inte heller har haft veckovis med "upprop", utan i bästa fall 25 minuter genomgång av praktiska detaljer rörande laborationer etc. under första föreläsningen. Så antingen är du gammal eller så skiljer det faktiskt mellan skolor i det avseendet :P)
*Tar på dryghatten*Hasse_Lindborg sa:Tror FF studerar fortfarande eller så blev han klar i våras... I Lund om jag inte missminner mig..
Tror inte det har med vilken skola du väljer att göra, utan som med alla utbildningar så handlar det om framförhållning och självdisciplin.Vattendroppe sa:Kan tilläggas att det beror väldigt mycket på vilken skola man väljer, hur beroende av CSN man är och om man har tänkt gå ut på tid eller ej...FF sa:[...] teknologer har jäkligt mycket ledigt.
Har tänkt att plugga på Chalmers och funderade lite på utbytesår och de har platser i vancover. Vet dock inte vilka linjer man behöver gå för att få tillgång till detta.Ett hett tips för utbytesår är Vancouver! Rankas som världens 2a bästa stad att leva i, nära till surf, mtb på sommaren, klättring - och självkart skidåkning! Nära till både Whistler och Baker.
Kan även nämna att skolan är rätt högt ansedd.
Jag kan bara hålla med. 200%.TellyHelly sa:För att ta hela graden är NTNU i Trondheim ett hett tips. Jag pluggar till civilingenjör här och vi har ok skidåkning 15 min från skolan. Sen ligger Åre och Oppdal under 2 timmar bort. Vill man gå topptur finns det möjligheter "överallt". Så det blir skidåkning varje helg och har det snöat blir det en dag/kväll i veckan.
Som svensk får man mer i studielån och -bidrag än om man hade pluggat i Sverige, eller varit norsk och pluggar i Norge, så man ska klara sig ekonomiskt också.
Skolan är även bra, och om man kan tänka sig att jobba i Norge efteråt är det inga problem att få sig jobb i alla fall.
För ett utbytesår är Boulder i Colorado ett alternativ. Där har du Arapahoe Basin och Loveland Pass närmare än 2 timmar iväg, och andra lite större orter som Breckenridge och Vail i närheten. Boulder är en av städerna i USA som jag tycker bäst om. Det är ganska laidback och man kan både gå och cykla dit man vill (behöver inte använda bilen som överallt annars i USA). Dessutom kan man cykla mountainbike året runt.
Om skolan i Boulder är bra vet jag dock inte. Men spelar det så stor roll när man söker jobb?