Telemark, intresse finns.

magnus07

Ny medlem
Hejsan, Magnus igen! Ett relativt bra paket Telemark, vad hamnar vi på (priser)?
Jag tänker på skidor åt mig (182 cm lång). Jag kör ju nu på ett par Nordica som börjar bli smådåliga vet ni alltså. Jag har ju aldrig prövat det här med Telemark och som sagt i rubriken, intresse finns!

//MVH Magnus

Hej snälle WITMatrix, får börja med att tacka för din hjälp! Jag har ju tänkt mig ett helt paket, pjäxor, bindning och skida!

Tack på förhand!

//MVH Magnus

Börja med ett beg. paket. iallafall skidor. nya pjuck e dyrt men guld värt.
runt 2000-3000 för helt ok skidor. Pjuck allt från 3000 och uppåt.

Säger som Bruksvallspeppe, nya pjäxor hade jag satsat på jag med...kan rekommendera Scarpa T2X...användt den hela säsongen som var min första på telemark. Nu har jag ju nästan uteslutande gått toppturer men de gånger jag åkt pist tycker jag dom fungerat super där med...den är ju lite lägre men ser den ändå som stabil.

Vad det gäller skidor så är det ju mest efter smak.
Och bindning...lite vad du tänkt göra. Många bindningar har ju nu en funktion för att lösgöra tådelen för att lättare kunna gå uppför.
Själv kör jag på Rottafeller R8, har inte haft några problem med den hittils. Som skida har jag K2 Seth, mest för fina puderegenskaper men även bra i pist enligt mig.

Hej alla grabbar igen! K2 Seth säger du, vad talar vi då om (lät som att det var en snowboard!)?

Märket K2 förstår jag? K2 känner jag ju igen! Har ju haft ett par inlines av märket K2!

//Magnus

Tips fra coachen: Läs lite bland skidrecensioner... finns lite matnyttig info där ibland.
Skulle satsa på Head monster 77, har du en ok skida att utvecklas på.
Kan även vara lämpligt att börja med en lägre pjäxa=lägre pris.
Bindning: rottefella R4 eller storebror R8...

Med risk för att upprepa vad andra har sagt så tänkte även jag göra min röst hörd.

Jag har under den gångna säsongen provat diverse telemarks utrustningar och skulle jag ge ett konkret paket att börja med utan att då tänka på priser osv skulle det bli som nedan.

Skida: Rossignol RocXX - Mjuk skida som funkar i både pist och lössnö. Tenderar att bli lite fladdrig när man ökar tempot och trivs bäst när det är lite lösare i pisten. En bra nybörjarskida men rekommenderas inte till mer avancerade åkare. Pris: -

Bindning: Rottefella Cobra R4 - Kanske inte det bästa valet för den som bara vill åka pist. Men är en mycket bra binding för en person som vill ha möjligheten att haika upp på fjället och samtidigt inte tappa hela konceptet med att åka pist. Bidningen har en grundhöjd på 30mm(lite osäker) från skidans översida. Pris: Osäker men jag vill minnas att den ligger i närheten av 1800SKR

Pjäxor: Här kan jag inte vara helt objektiv i tipset då jag inte provat speciellt brett utbud, Men jag själv trivdes redan från första dagen med ScarpaT1. Pris: 2500SKR+ beroende på inköpsställe.

Själv så kommer jag nästa säsong åka på ett par Head Monster 95 tillsammans med förra årets Linken bindning.

/Christian

Senast ändrad:
Är det första gången du ska åka telemark så rekommenderar jag att du skaffar en lägre pjäxa typ Crispi CXA eller gamla T2'an...

Det kommer tvinga dig att lära dig att stå rätt på skidan från början. Något du kommer ha stor nytta av när du börjar bränna på ordentligt. Tjusningen med telemark är balans och risken med att lära sig åka i de högre pjäxorna är att du använder dom som stödhjul och spenderar hela din telemarkskarriär hängandes i bakkappan.

När det gäller skidor är Head Monster är ett bra tips eller eventuellt någon av Dynastars Legendskidor. Båda brukar gå skapligt enkelt att få tag på begagnade till ett billigt pris.

Alla bindningar går att åka på om man anpassar sin teknik. Skulle inte oroa mig för mycket över det men Cobra R8 är en pålitlig bindning som brukar hålla länge. Den orangea häldelen på R4'an är för mjuk och går sönder vid metallbrickan som håller kabeln. Köper du sådana bör du byta den delen.

Tillbaka
Topp