telemark med breda skidor ?

linkan_110

Aktiv medlem
någon som testat köra telemark med breda skidor typ sfb ?

någon som har testat någon skida av den typen med telemark ?

Kör idag på Karhu team 100 (line prophet 100), men fick imorse en tanke på att jag kanske ska montera ett av två beställda par Wailer 112RP som telis. Vi får se hur det blir, men jag ser inga som helst problem med att åka så pass breda skidor...

Rent tekniskt eller var på skidan?

Gissar på var på skidan och svaret blir på rekommenderad punkt...

Fördelen med att välja Karhu ist för Line är att de var märkta för telismontering.

Inga problem med telisbindning på bredare skidor. Telis pjäxor är hårda och bindningarna styva så det är inga problem utan bara att köra på. Åker själv på ett par EHP186 men skulle inte tveka på att köra bredare om jag hade behov. En äldre modell av ehp iofs, 116 under dojan. Körde mycket som var stenhårt med den skidan (inte håriga linjer utan stenhård snö tråkigt nog..) Inga problem what so ever utan bara gött mos. Monterade med ett par HH 2.5cm bakom bootcenter. Inge joll med 3pinn linjer och allt vad endel pratar om utan det är bara till att smälla fast paketet över linjen eller nån centimeter bakom om man föredrar det. Telemark är inte läderpjäxor och tåbindningar längre utan rätt nära helt vanlig alpin åkning så ja.

Instämmer med föregående. Inga som helst problem med breda skidor och telis. Kör med ett par Völkl Katana som är 112 under foten. Funkar fint som snus, monterat enligt boot center.

Får se om ja testar och gå upp i bredd på skidor till nästa säsong eller inte.

Tillbaka
Topp