TELEMARK - med ledad häl?!

Rorbin

Ny medlem
Varför finns det inga telemarksbindningar med ledad häl istället för tå? Skulle ju se askul ut att se en sådan komma i backen! Jag skulle skratta i alla fall! Det kommer nog! Vad tror ni?

Det här med ledade skidor låter fantastiskt spännande, måste erkänna att jag inte stöt på några under mina år i bergen. Är det typ så att man kan fälla ihop dem?

Undrande / MM

Aha...ser att inlägget nu är ändrat till att det är bindningarna som ska vara ledade i hälen! Hmmm...hmmm...hmmm...har inte telemarksbindningar i allra högsta grad alltid varit böjbara i hälen. Mina gamla Rottefella Super i allra högsta grad. I de kan man snacka om ledbar häl! :-))

Mountain man: Skulle gissa på att det blir som att åka på en sån där leksaksorm i plast, inget vidare kantgrepp, men men.

Aha, du menar att den skulle vara ledad i sidled? Jag tänkte mig att den skulle vara ledad uppåt, så att säga.

Ledade skidor, ledade bindningar.... åt alla håll och kanter! Alpinsporten behöver något nytt! Något svårt! En bindning ledad i hälen och en skida som mer liknar en slipad cykelkedja! Kanske ett segel till det....

Höhöhö, jag funderade på en telemarkbindning fast som sitter fast i hälen. Skulle va nått. Kan ju bli svårt att åka offpist dock, och bakvikt kan ju bli ett problem.

Jo...jag har faktiskt testat bindningar där hälen sitter fast. Fungerar riktigt bra utför men är ett elände uppför... Kan inte rekommenderas för fjällbruk!

That´s all kids! / MM

Tillbaka
Topp