telemark pjäxor. Hårda eller mjuka?

• Trådstartare Trådstartare vurpan1
  • Start datum Start datum
V

vurpan1

Guest
Jag är inte så väldans säker på telemark, men jag tar mej ner, ska man ha mjuka eller hårda pjäxor? Eftersom jag mest håller till i pisten, eller lite utanför så borde väl ett par hårda plastpjäxor vara bäst eller? ngn som kan ge förslag på bra och billiga pjäxor.
mvh //JOhannEZ

Helst rekomenderar jag förstås ett par gamla Lange, XLr, ZRr eller Tii och en riktigt schysst MONOSKIDA som till exempel White Knuckles super-G model (213cm). Först då kan vi börja prata riktig skidåkning.

Om man nu insisterar att börja med telemark, och därmed för alltid kommer missa aftermonon, är även då plaststövlar att föredra.

Dessutom är det i princip lika bra att gå på ett par relativt höga varianter direkt. Nackdelen med detta är att man ibland låter stabiliteten ersätta en bra teknik, men tänker man bara på vad man gör (eller har någon annan som gör det åt en) brukar det ordna sig.

Men som sagt, riktiga skidåkare kör mono.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Monokungen

Säger bara en sak. Åker du inte på tur med dina skidor så ska du ha plast. Plast är så mycket mer stabilt och då kanske man till och med tycker det är kul att åka. Ingen slalomåkare åker ju med skinnpjäxor längre så jag förstår inte riktigt varför telisåkarna fortsätter åka med det. Går man på tur är det en helt annan sak. Garmont Veloce är schyssta och det är även crispi cx4. Finns ju även högre dojor som du kan prova.

Det finns fler skäl till att jag vill ha ett par låga: Ekonomisk sett (ska alltid vara ett sånt jefla problem...), sen tycker jag att låga pjäxor känns lättare, skönare att gå i, och sen ser det ballare ut =).
//JOhannEZ

De första två skälen kan jag hålla med om du menar att dem väger mindre. Men sen att de skulle se ballare ut vet jag inte. Man har ju ändå byxorna över. Eller åker du i stentvättade 501:or?? Och vill du ha nåt som är skönt att gå i så välj Nike Air. Men dem funkar inte så bra att åka telisar med...

Det där med att det ser ballare ut var ett skämt! Fast JAG personligen tycker att höga pjäxor ser för groteska ut, så jag skulle nog inte utan terapi klara att åka med dem! Skämt åsido! Nu lutar det åt ett par Crispi cx4, eller Garmont Libero.
//JOhannEZ

:)

Ok... Men du, titta speciellt på cx4. Dem är faktiskt överraskande bra och jämförelsevis lågt pris.

Jag har låtsas åkt lite med crispi cx4 på en butik, dvs stått på ett par skidor på en plastplatta. Och dom kändes jäkligt sköna faktiskt, passade min fot ganska bra. Men jag ska prova Garmont Libero nu i veckan och göra det avgörande besluten då. OCh tack för all hjälp.
//JOhannEZ

Nu har jag bstämt mej för ett par scarpa T2. De satt som en vante, var lätta som f*n. Sköna, och tydligen jefligt bra enligt Anders på SEA life.
//JOhannEZ

Har inte tänkt på skillnaden, men nu när du påpekar det så är den ju uppenbar. Ska försöka tänka på det i fortsättningen. Vet inte riktigt varför jag ens har börjat med det... Ok, tack iallafall.

Tillbaka
Topp