Telemark vs Randoneé här är svaret...

• Trådstartare Trådstartare MikeMike
  • Start datum Start datum
Det är klart man måste skylla på materialet, det kan ju aldrig vara så att de man går med har bättre kondition och/eller teknik än en själv? ;-)

Så gör jag iallafall... Om nån har fler bra bortförklaringar som ni testat och vet att de funkar tar jag tacksamt emot dem.

Det var väl sjuttsingen vilka slutsatser du drar av mitt lilla inlägg på det andra forumet, Christian!
Skulle gissa att du och jag har liknande erfarenheter av skidalpinism generellt.

Jag åker alpinlagg och kan inte åka telemark -period.

Däremot åker jag ibland med mycket duktiga telemarksåkare. Det ska dock sägas att jag åker fortare än 99% av dem, det är inte skryt utan ett faktum. Endast en telisåkare jag känner åker lika fort eller fortare och vi har bl a noterat att det i ett specifikt tillfälle, där det är mycket brant, mycket smalt och allmänt livsfarligt, kan vara enklare att utföra rena överlevnadshoppsvängar med telisar.
Detta är alltså inte på något sätt applicerbart till den normale telisåkarens vardag och ffa inte något som hjälper en nybörjare att veta.
F ö tror jag som de flesta, att alpin randonnéskidåkning är generellt sett lättare och lämpligare på toppturer i åtminstone Alperna.

/K

varför är det alltid detta återkommande fega-telemark åkstil som syns. gärna med dubbelstavisättning som sabbar rytmen och tar bort all soft/"surf" känsla. inte en enda fullspeed sväng. inte konstigt att telemark får en töntstämpel/skogsmulle när sporten är till 99% fylld med människor som inte vill/kan utveckla sin åkteknik, bara för att det är coolt i deras värld att komma in på naturkompinet snacka rad descends med kryckor. hängde med UCPA på telemarkoffpist vecka förra året. 7st ödmjukabrudar från östersund som körde skiten ur 2st 08-telemarksnördar. gubbarna hävda innan veckan att de bara körde offpist. hur då? i pulka eller menar de uppför. hur kul är det att klota 2-3ggr per 100fallhöjdsmeter bland stenar och medåkare. skaffa lite självkritik. köp en skidrulle och spana in Erik Mossfelt, Frode Grønvold, Magnus Tveito, Henrik Haaland, Per Jonsson och lär er åka telemark på riktigt eller byt till längskidor. grabbarna i XHC har redan kört om er. http://video.google.com/videoplay?docid=4560525913749175011&q=not+another+cross+hill+project www.descender.com

den diskutionen fungerar inte... läs telemark existerar inte.
jag tycker också om att åka och släpa mina skidor efter mig. tänk följande du har ett par skidor som du sätter en bindninge som du binder fast fötterna med lite snöre.. snöret går sönder och skidorna släpar efter dig ungefär så fungerar telemark...

en av de skönaste kommentarerna jag hört om telemark var nyligen på krogen.
X river ner en hel pall med glas i golvet som går sönder. x är rätt full. Bartendern tittar på x med besviken blick. X svarar på blicken med VADÅ ÅKER DU TELEMARK.
det är vad telemark kan andvändas till tycker jag. ett typ av skällsord.

ps. jag har kört NM i telemark på träskidor, läderbindnoingar och gummistövlar. Jag tänkte att jag skulle vinna och skämma ut nordiska telemarkseliten. Men riktigt så bra fungerade inte min plan. Elit och elit.. en bra skidåkare utan träning kan lätt konkurera med dem. Ett undantag kanske är de norska "fjellrännen"

Egentligen är ju diskussionen onödig. Låt folk hålla på med det dom gillar.
Den som har en speciell böjelse för udda grejer får väl syssla med det utan att någon skall lägga sej i och ha synpunkter.
Samma diskussion pågår ständigt på sjön mellan seglare och motorbåtdmarodörer.
Sen Jonas R har du nog fått det här med dubbel stavisättning om bakfoten.
Det är inte fegåkning att i riktigt svåra passager använda det säkraste sättet att ta sej ner.
Mors

skantz: du har helt rätt. en bra skidåkare kan lätt ta en placering bland telemarksgubbarna, då det håller en nivå långt under de fasta hälarnas sällskap. har du kvar dina handtillverkade Strolz pjux som du glänste med på toppturen 2004 uppför tväråklumpen med Groht&CrazyCia?

gubbfan: dubbel stavisättning kommer aldrig att vara det säkraste sättet att ta sig ner. har man drabbas av denna smitta finns det botemedel, genom att ransaka sig själv och köra nästa åk utan stavar för att öva upp balans och få den känslan av flyt som telemark handlar om jmf. med våra stelare bröder med hälen fast. det är och förblir ett nybörjarproblem som stackarna har lärt sig av något "proffs". finns ingen skidskola, telemarkteknikfilm, som lär ut denna teknik. kanske någon amerikansk, men det är sedan tidigare känt att de är lata och försöker kopierar "nya" sporter från europa och får det lite om bakfoten. om det säkraste sättet i svåra passager är att köra med dubbel stavisättning har man inget där att göra. finns säkrare metoder att använda om man inte har modet att lägga en elva med avslutande super-g sväng, se Frode Grønvold. t.ex att planera sin åkning, reka terrängen och hamna i en situation som man inte klarar av. jag hävdar bestämt att än vilken situation som dyker upp med telemark, är dubbel stavisättningen en dygd för sporten och bör elimineras. kan sträcka mig till stavhäng i ankarliften för att vila trötta benmuskler.

parantes, körde själv NM i telemark åre 2004 på isigt underlag och knep en 10 plats på ett par völkl g4, med 9st heltidskörande sponsrade farttrikåer på sjukt höga plattor och vassa racinglagg före. alltså nivån är inte höga inom telemark. varför...

var det 10 som var med i nm i telisklassen 2004?
För det är ju problemet med telemark som med alla mindre sporter..
mindre utövare= mindre konkurrens vilket leder till långsammare utveckling..
men jag skulle säga att de senaste 3-4 åren har det skett mer utveckling i telemark än på väldigt länge.
En ny generations telemarksåkare som inte bara är scoutliknande naturfjollor är här!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp