Christoffer_Olsson
Ny medlem
Telemark!?
Nu har jag bestämt mig! Eftersom jag skall köpa nya vanliga lagg skall mina gamla ögonstenar (även jag) skolas om till telisar. Jag har ingen erfarenhet från telemark, men eftersom jag skall göra en säsong i Österrike i vinter så skall jag lära mig. Okej nu till det viktigaste; frågorna:
1. Kan man sätta på telisbindningar på alla vanliga skidor? (skidorna jag har är ett Head cyber 19 och har lite midja och är 185cm långa)
2. Vad heter Telemark i Alperna?
3. Är det svårt att lära sig om man är van skidåkare?
4. Finns det överhuvudtaget telemarklärare i alperna (jag ska till Kitzbühel?
5. Är telisbindningar och pjäxor dyra och finns det att få tag i, i Österrike?
6. Nån kanske tom kan sälja beg. bindningar och pjäxor till mig?
(Bor i Skåne)
7. Jag har fått erbjudande om att köpa ett par Scarpa T4 för 1999:- och ett par bindningar för 899:- plattor 299:-. Är det ett bra nybörjar set att änvända på mina gamla skidor? Pjäxorna verkar lite låga men prisskillnaden mellan de och tex. T2 är ju enorm.
8. Kan man köpa telis grejor i Kitzbühel eller kollar de på en som de sett ett spöke om man frågar efter sånt i Österrike?
Tacksam för svar på mina frågor och även andra tips som jag kommer att behöva på vägen!
1. Kan man sätta på telisbindningar på alla vanliga skidor? (skidorna jag har är ett Head cyber 19 och har lite midja och är 185cm långa)
2. Vad heter Telemark i Alperna?
3. Är det svårt att lära sig om man är van skidåkare?
4. Finns det överhuvudtaget telemarklärare i alperna (jag ska till Kitzbühel?
5. Är telisbindningar och pjäxor dyra och finns det att få tag i, i Österrike?
6. Nån kanske tom kan sälja beg. bindningar och pjäxor till mig?
(Bor i Skåne)
7. Jag har fått erbjudande om att köpa ett par Scarpa T4 för 1999:- och ett par bindningar för 899:- plattor 299:-. Är det ett bra nybörjar set att änvända på mina gamla skidor? Pjäxorna verkar lite låga men prisskillnaden mellan de och tex. T2 är ju enorm.
8. Kan man köpa telis grejor i Kitzbühel eller kollar de på en som de sett ett spöke om man frågar efter sånt i Österrike?
Tacksam för svar på mina frågor och även andra tips som jag kommer att behöva på vägen!