Telemark!?

Telemark!?
Nu har jag bestämt mig! Eftersom jag skall köpa nya vanliga lagg skall mina gamla ögonstenar (även jag) skolas om till telisar. Jag har ingen erfarenhet från telemark, men eftersom jag skall göra en säsong i Österrike i vinter så skall jag lära mig. Okej nu till det viktigaste; frågorna:

1. Kan man sätta på telisbindningar på alla vanliga skidor? (skidorna jag har är ett Head cyber 19 och har lite midja och är 185cm långa)
2. Vad heter Telemark i Alperna?
3. Är det svårt att lära sig om man är van skidåkare?
4. Finns det överhuvudtaget telemarklärare i alperna (jag ska till Kitzbühel?
5. Är telisbindningar och pjäxor dyra och finns det att få tag i, i Österrike?
6. Nån kanske tom kan sälja beg. bindningar och pjäxor till mig?
(Bor i Skåne)
7. Jag har fått erbjudande om att köpa ett par Scarpa T4 för 1999:- och ett par bindningar för 899:- plattor 299:-. Är det ett bra nybörjar set att änvända på mina gamla skidor? Pjäxorna verkar lite låga men prisskillnaden mellan de och tex. T2 är ju enorm.
8. Kan man köpa telis grejor i Kitzbühel eller kollar de på en som de sett ett spöke om man frågar efter sånt i Österrike?
Tacksam för svar på mina frågor och även andra tips som jag kommer att behöva på vägen!

Telemark!?
Hej!

Visst brukar det gå alldeles utmärkt att sätta på ett par telisbindn. på gamla "slalomskidor", det enda man ska passa sig för är om man har skidor med en fast monterad platta som är gjord för slalombindn.

Telemark är ett begrepp som är internationellt och iaf engelsmän förstår mig när jag anv. det begreppet!

Utrustningen är billig elelr dyr beroende på vad man ska satsa på...ska du satsa helhjärtat på telisar så måste du nog skaffa dig ett par riktigt rejäla doningar som har nypriser på ca 4000 i Sverige!

Jag är helt säker på att de tkomemr att finnas telislärare att få tag på dti du ska. Ett hetare tips är ju dock att hitta en teliskunnig säsongare som kan åka med dig en dag eller två och sen komem rdu att kunna åka i stort sett helt swjälv och utvecklas enormt!

Lycka till!

Telemark!?
Jag tror att du klarar dig med de lägre pjäxorna i början. Det är lättare att själv upptäcka om man åker fel med mjukare och lägre pjäxor. Styva pjäxor har en benägenhet att dölja brister i åktekniken.

Telemark!?
Lägg ner projekt T4 efter två veckor på telisar och en hel säsong framför dig kommer du att tokångra dig att du inte köpte T2 istället, T2 är mjuk den oxå men passar bättre till de flesta "moderna" telisskidor. Om du dessutom hitta nån duktig åkare som helhjärtat kan hjälpa dig med tekniken blir det nog fin fint. Så här skriver Scarpa om T4!!!!

An extremely lightweight model to satisfy the last
enthusiasts of the leather boot. Very soft while
bending both in toe and ankle the T4 is a boot which
is also suitable for a wide variety of back-country
styles.

It is designed for scandinavian mountain skitouring,
but the technical features of the plastic monocoque
construction will prove how far this model can go.

Its natural flexibility is accompanied by a lateral
stability beyond comparison with tradizional models,
as well as maximum impermeability, which allows you to
remain warm and dry even after proceeding over unbeaten
snow and off-track descents.

HA en bra säsong!!

Telemark!?
Innan du börjar med telemark, läs min telemarkskola på

http://members.fortunecity.com/hhitme/telemark.html

Där lär du dig antagligen betydligt med än vad de eventuelle intruktörerna i Kitzbuhl kan bidra med.

Om du insisterar på telis, köp inte Scarpa TX för något X>1. Det är lika bra att ladda på med rejäla prylar direkt.

Jag vill poängtera att men som telisåkare inte platsar på after-monon och after-telemarken är ju, som ni alla vet, en till yttermera visso högst medioker tillställning.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Monokungen

Telemark!?
Det finns lite olika skolor inom telemark. Här hittar du nog en hel del folk som bara kör utför på sina telisar. Om du går till utsidan.se hittar du mer folk som går på tur uppför för attt sen åka ner. Jag är en som kör utför, pist som off-pist.

Jag rekommenderar hårda höga hårda plastpjäxor och ganska hårda skidor. Kör själv med T1or med Lange race-innersko och Rottefella Chili bindning med 30mm platta. Förra året körde jag det på ett par K2 X-15 198cm. Ett par hårda friåkningskidor, men då väger jag upp emot hundra kilo också och kör mer på våld än finess. I år blir det på ett par Elan GSX PSi 193cm. Många säger att man ska börja med låga läderpjäxor osv och dom har nog rätt i att det hjälper tekniken men det blir roligt fortare med hårda grejer.

Jag har tillbringat mycket tid i Kitz. Säsongade där 97-98 och har åkt tillbaka ca 6 veckor varje år sen dess. I skall jag dock en månad till Franrike över jul så det blir bara en vecka i Kitz i mars. Under den tid som jag har varit i Kitz har det mest varit jag och mina polare som kört telisar. Jag känner några som kör nångång i bland men de är lätträknade. Det är mycket engelsmän och australiensare som jobbar i Kitz och många av dessa åker bara bräda. En av skidskolorna i Kitz, Hahnenkamm Skischule, hävdar att de har instruktötrer i telemark men dom ger aldrig några kurser då det inte finns så många deltagare.

Håll ögonen öppna efter Jon, norrlänningen i skidbutiken Sport-Noichl i Aurach, om du vill lära dig att åka vanliga lagg dock. Han åker ifrån de flesta...

Det är svårt att få tag på telisutrustning i Kitz. Det finns lite men om man vill va på den säkra sidan skall man nog tom ta med sig reservdelar till bindning med mera.

Ha en bra säsong i Kitz! Bara partyt är värt en del och åkningen är bra om man vet var man skall åka. Var skall ni bo förresten?

/Rasmus

By the way så har jag ett par bindningar att sälja. Ett par PitBull II med extra kabel och extra plattor. Bor själv i Lund. Skicka ett mail till rasmusolsson@hotmail.com om du är intresserad.

Tillbaka
Topp