Telemarksbindning?

Telemarksbindning?
Har beslutat att konvertera till telemark till denna säsong. Nu har jag ett litet bindningsproblem. Jag har åkt telis förut och gillar att åka fort och i den mån jag kan, stort. Jag har tittat på Cobran och Linken. Skulle uppskatta lite erfarenheter och tips om dessa två.

MVH /Danne

Telemarksbindning?
Hej! fint med Telemark! Jag kör på Rottefella Chili/Cobra den funkar kanon! Det är en mycket bra bindning. Jag hoppar och åker fort med den så inga problem där inte.. men en gång när jag drog om kul så lossna bindningen från skidan så den satt fast på pjäxan! Men jag tror att det var skit mellan spakarna som gjorde så att det blev så..=P

Telemarksbindning?
Chili/Cobra?
Det är väll skillnade mellan dem? knappast samma bindning eller?

Ett litet tips till Crilleus är att kanske skaffa utlösningsplattor. Nästa gång kanske det är knät som ryker, inte alls roligt!

Vad jag hört (och läst på friflyt.no) så är linken riktigt stabil, frågan är bara hur fri man egentligen känner sig...
Man kanske vågar satsa mer iofs...

Telemarksbindning?
Jeg har et par ski jeg bruker i pist(Stöckli Stormrider). På de skiene har jeg Linken binding. Jeg synes dette er en perfekt kombinasjon, da skiene er forholdsvis stive og Linken bindingen er totalt torsion-stiv, og gir derfor maks kraft ned i skia når du kanter de. Vet ikke om du kjører mye park, men der synes jeg Cobra bindingen er bedre. Den holder bakenden av skiene i en bedre posisjon i lufta. Linken bindingen har et ledd uten motstand, og derfor detter bakenden av skia ofte litt ned.

På mine offpiste-ski(Dynastar Intuitiv Big) har jeg Cobra. Der er ikke kantingen det viktigste. Linken har hatt litt problemer med løssnø som fester seg under skoen foran på bindingen. De har kom med noen forbedringer foran fjorårets modell, så det er ikke noe stort problem lenger. Jeg føler jeg har bedre kontroll på bak-skia med Cobra-bindingen. Det er jo en fordel om man kjører pudder og korte svinger, eller i ekstremt bratt terreng. Til store svinger i stor fart fungerer Linken like bra.

Så min konklusjon er:
Linken i pist og Cobra i off-piste

Mvh
/Øystein

Telemarksbindning?
Kolla in G3, tycker den e helt kanon. Har nu drygt 60 skiddagar med bindnnigen och den har fortfarande inte gàtt sönder. Körde tidigare pà den gamla chillin men den gick sönder hela tiden och vid nàgra fàtal tillfällen sà lossnade pjäxan helt oförklarligt ur bindningen. De nya Rottefellorna ser dock bra ut, man har kopierat G3 friskt, men jag har inte provat dem.

/Bosse

Telemarksbindning?
Crilleus: jag vet faktiskt inte. antar att det bara är att beställa. Vet att rottefella tillverkar plattor så jag antar att du kan kolla med någon skidaffär. bara ringa runt och kolla.

Finns säkert fler märken och de hjälper dig säkert gärna välja ut ett par.

Telemarksbindning?
Danielsahllh. Vad jag vet har samtliga typer av "plattkonstruktioner" av telemarksbindningar sina problem, mer eller mindre omfattande. Detta gäller även Linken. Cobran som är en klassisk kabelkonstruktion baserad på små finjusteringar av konceptet de senaste 15 åren är däremot mer eller mindre "idiotsäker" och fungerar väl i de flesta situationer med de flesta pjäxor. Jag har självt kört med Cobran de senaste säsongerna och kan bara konstatera stt det fungerar utmärkt! Inte lika stabilt de Skyhöy jag använde tidigare, men problemfritt!!!!

MVH/MM

Tillbaka
Topp