Telemarksbindningar löser ju aldrig ut?

Buddy_Revell

Ny medlem
Hej alla experter!

Jag har precis börjat köra telisar och har fått ganska ont i knäna när jag har vurpat, eftersom de rackarns bindningarna inte löser ut.

Så nu undrar jag: Är det meningen att bindningarna, av typ Rottefella, inte skall lösa ut, eller är det jag som gör för mesiga vurpor?

hmm ja vet inte hur de e med bindningar o så på telis. men ja vet att endel telisåkare kör me knäskydd. speciellt såna som jibbar o har sig.

Vanliga telemarksbindningar vare sig kan eller ska lösa ut, om du vill ha den säkerhetsaspekten när du åker telemark får du köpa, som Johan Edenteg nämnde, speciella bindingar med utlösningsfunktion eller så köper du en tillsatsplatta som har samma funktion som man monterar en vanlig telemarksbindning på. Dyrt, tyngt och inte riktigt den funktionalitet de flesta förväntar sig men det har kanske ändrats på senare år.

du gör inget fel förutom att ramla men det måsta man ju göra i bland oxå. Jag körde ett tag med bindnigar som löste ut sig rena skiten, tunga och löste ut sig när man pressade dom ordentlig. så kör du med dina bindningar som du har.

Eh, va?
Löser alldrig ut?

Nog löser vanliga rottefella ut vid riktiga krasher.
Eller, det har då mina gjort i alla fal...

Det är ju tusan det man har fångremmarna till...

Sen det där med knäskydd:
Många bär det för att skydda knäna från slag (främst av skidorna) vid, speciellt brant, åkning.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp