Telemarksfatties

CHAM-INGO

Ny medlem
Telemarksfatties
Har tänkt köpa nya telemarkslagg i vinter.

Åker idag på Salomon Supermountain i 186 cm längd. Jag väger 79 kg och gillar att åka i stora svepande svängar. Mina nuvarande skidor är OK i de flesta situationer, men de blir svajiga och instabila i hög fart, speciellt i uppkörd lössnö.

För att råda bot på detta skall ett par kraftigare doningar införskaffas, samtidigt behåller jag de nuvarande laggen, bla för toppturer.

Bland kandidaterna finns Salomon Pocket Rocket, K2 AK Enemy. Rossignol Bandit XXX, och Fisher 106. Är det någon som testat några av ovanstående skidor i telisutförande eller har bra råd?

Telemarksfatties
några enkla slutsatser: om du vill ha rejälare doningar än supermountain så kan du stryka salomon och k2 direkt, fischer skidorna stukas efter en batalj, så det återstår endast en av nämnda skidor.. Dock vill jag komma med ett litet förslag, välj lika skida som Kaj..trots at detta är en salomon-skida är den otroligt skön och förlåtande...

Telemarksfatties
Åker själv på ett par Rossignol Bandit XX med ett par chilibindningar. Riktigt bra tycker jag, flyter bra i lössnö samtidigt som det går att stå på med i pisten med rätt teknik. Helt klart ett par lagg att rekommendera, läs rec här på forumet och fundera.

Telemarksfatties
Ett annat tips som du kan fundera på är HEAD Supercross Ti. Helt Ok lagg att susa fram i höga farter. Är själv lång och tung och gillar dem skarpt. Värt en provåkning åtminstone.

Telemarksfatties
V-Ski Pro!!!!! Kanske inte de fetaste men grymma att köra telis på. Betydligt mycket fartstabilare än dina Supermountains.

Telemarksfatties
Om du har möjlighet prova ett par SCOTT Octane BM, innan du slår till, går kanon i lössnö funkar även i hård pist. Är inte de fetaste laggen men med måtten 115/80/100 funkar dom bra.
Körde på ett sådant par med mycket knallande på hudar i vintras i Österrikes berg.

Lycka till med skid valet.

Telemarksfatties
Ha!
Till slut fick man ju lite råd. Eftersom de kom något för sent (köpte skidor för ca sju månader sedan) kan ju jag också delge er mina erfarenheter.

Efter att ha testat ett antal olika skidor blev det till slut K2 AK Launcher 190 cm. Mycket bra allroundskida för offpist och tur. Flyter superbra och är sjukt lättåkta, tom i pist om det inte är för hårt. De har dock två negativa sidor. För det första är de för mjuka framtill om det börjar bli uppkört; för de andra är de som alla cap-skidor för bräckliga.

Från vad jag sett och hört verkar det som om sandwichskidorna (Stöckli Asteroid, Völkl Explosive, Dynastar Arno Adam,) håller betydligt bättre för närkontakt med stenar, hopp osv. Finns det någon som kört på de två förstnämnda? Har även sett en skida som heter Bumtribe som verkar intressant. Är det någon som vet något om den?

Telemarksfatties
Jag är 183 cm, 83 kg, och kör mest i off-pist i alperna. De senaste säsongerna har jag kört på ett par Arno Adam, 194 cm, med Chili och T-Race. Det funkar kanon tycker jag (till och med att gå på hudar funkar). Innan jag köpte testade jag 188 cm versionen av Arno Adam. De är på tok för mjuka för mig. I uppkörd lössnö fladdrar de. 194:an plöjer utan problem!

Alpint kör jag på 190 cm Explosive modell 01/02. De är kanon off-pist. Kanske inte det man skulle välja för svenska förhållanden men i franska alperna rockar de!

Innan körde jag på Bandit XX men de lyckades jag knäcka första säsongen. Jag rekommenderar gammaldags sandwichskidor. CAP-konstruktioner och skumma dämpare är jag mycket skeptisk till.

Telemarksfatties
Bumtribe görs av Duret fabriken (kända för sina monos) för Bumtribe. Vad Bumtribe är för några snubbar och vad dom gör kan du se på:

www.bumtribe.net

/R

Telemarksfatties
Håller med snubben ovanför att SuperStinxarna (188) är ruggigt grymma att stå på med, sviker aldrig i stort sett, men tror inte riktigt att dom passar in under kategorin fetskidor.
Har åkt lite på fickraketer med Linken i isig pist, ganska underhållande skidor ändå, skulle vara kul att prova dom lite uppe o ute på bergena.
Är själv nyfiken på Gandalf`s magiska plank: Völkl Explosive 190cm.... nån som vet om dom funkar som telisar??

Hade / Mr.......

Telemarksfatties
Vet inte hur Asteroiderna är som telisar, men vad gäller hållbarhet så är jag imponerad av hur mycket stryk dom tål...

Har bla ett par överåkta klipphällar, en landing i sten och ett påkört träd, jag gick sönder mer än skidorna vid alla tre tillfällena. Sen när man läser sånt så undrar man om man kanske skulle börja med nåt lugnare... typ makrame eller knyppling ;-)

Själv skulle jag antagligen inte kunna göra en telissväng med dom, men det beror nog mer på att jag kan räkna skidtimmar på telisar istället för år ;-)

Telemarksfatties
V-explosive (190) med kåbrabindningar funkar bra. Det är en oerhört stabil skida jämfört med t ex balettskidor som Atomic 10-ex.
/bnf

Telemarksfatties
vem va D dumma aset som sa välj samma skida som KAJ ???
ingen som vet att dom kör på promodel...
deras modeller e mkt hårdare... e inte ens samma skida förutom designen ju för faaan
Alpingaraget sålde 1 sådan promodel från salomon förra året o priset låg då på 25 000 ..... köpa samma skida som KAJ... TROR INTE D !!!!!!!

tack för D dumma inlägget...

Tillbaka
Topp