Telemarksskidor med fetare midja..?

emull

Ny medlem
Jag är påväg att köpa nya skidor och då jag redan har ett par alpina skidor vill jag ha ett par fetare sådana. Jag är ca 175 och väger 70 kg. Är medelbra om jag får säga det själv. Mest blir det dom svenska fjällen som jag kommer åka i.

De senaste veckorna har jag sökt runt länge och väl och ändrat mig många gånger om. Första skidan jag blev kär i var Armada JJ, har velat mycket fram och tillbaka där.
Sen kom Völkl Gotama, och nu allra senast Salomon Shogun.

Har på slutet blivit sugen på Salomon skiderna lite mer eftersom dom inte riktigt är lika feta som de andra två, och är lite lättare. Dock vet jag inte hur mycket jag kommer vandra med skidorna...

Det finns alltid nackdelar fram och tillbaka på alla.

Så min fråga är vad borde jag slå till på? Har någon testat Salomon skidorna med telis på?
Ekonomin erbjuder inte heller att köpa dom allra dyraste så att säga...

Kom gärna med förslag på andra skidor, och betyg på så många som möjligt.

Tacksam för svar!
//Emil

Har du redan en skida för pisten alltså? Jag velade fram och tillbaka ett tag jag med men slog sedan till på ett par EHP 186 (går att hittade beggade till bra pris.

Kan inte direkt berätta hur dom går i puder Men dom fungerade över förväntan i pisten, blir kanske ingen direkt kortsväng med 40m radie men jag upplevde dom inte tråkiga. Åkte väl inte heller runt på skär hela tiden utan åkte mest och latjade i en flack backe med konstsnö. Är ju ingen monster rocker på dom men dom lär flyta tillräckligt ändå med plant spann och lite nos/tail rocker samt en lite pinntail.

Måtten på dom är 129-116-123.

Gotaman fungerar finfint! Fast om någon ;) skulle vilja byta skidor skulle jag gärna ha kört på ett par EHP.

Tillbaka
Topp