Telemarksskidor

gurrag

Ny medlem
Telemarksskidor
Jag ska ner en säsong till chamonix och behöver ett par nya skidor. Har har kikat lite och funderar på antingen head monster 75 eller rossignols b2 men jag kan inte bestämma mig för vilka jag skall skaffa.
Så nu undrar jag om det finns någon som har några synpunkter på vilken skida som kan tänkas vara bäst om man är en duktig åkare på 80kg som gillar offpist...

Telemarksskidor
Du bör defintivt kolla in bredare lagg om du ska ha en skida som håller hela säsongen utan att du ska växa från den. Kolla hellre in B3:orna i 185cm som i år liksom B2:orna är en helt ny skida, mer lätthanterlig. I 195cm är den styvare med ett metallskikt inbakat i skidan så den kanske du ska passa dig för om du inte anser dig vara superhero.
B2:orna körde jag redan i slutet på förra säsongen och dom är toppen men bör ses som en ren pistskida med sin 76mm i midjan, sköna i vida svängar och tillräckligt mjuk för att det ska vara lätt att korta ner radien lite, bredden ger den stabilitet i högre farter. B3:orna ger dig mer fartstabilitet samt det flyt du behöver/kommer att vilja ha i offpisten. Körde själv tidigare på FischerBigStix106 med telisbindning och dom är mäktigt sköna, dock tror jag att B3:orna är bättre och lite roligare i pisten än 106:orna.
Kläm även på Atomic TeleDaddy som är en plattlös Telisvariant av Sugardaddy, utan plattan försvinner mycket av den hopplösa styvheten som Sugardaddyn har. Den skidan ska vara djevvligt krispig i pisten, för sin mått så att säga..
Skulle du ändå vilja hålla kvar i Head Monster så är det def 85 du ska ha, inget smalare.
Är ändå övertygad om att B3:orna är den bästa fetskidan för tåfjutting just nu, ev även 10.6BigStix.

//Inga-Märta
"the only way is down, said the toefjutter"

Tillbaka
Topp