Telisar

Redbeard

Aktiv medlem
Telisar
Funderar på att köpa telemark tills säsongen drar igång. testade förra säsongen på ett par x-free med 12mm plattor och tyckte att dessa funkade väldigt bra, och var enkla att lägga skär med. Men troligtvis lär man ju växa ur dem ganska snabbt när man har blivit lite stabilare. Inte något för extremt utan något som funkar överallt, hopp, puder, carving, mm.
Gärna förslag på bindningar och skor oxå. Har funderat på ett par Garmont för dem tyckte jag var riktigt schyssta. Minst 12 mm plattor vill jag oxå ha så jag inte skrapar i snön vid skärsvängar. Jag testade nämligen ett par Elan Cut oxå utan plattor, det funkade inte alls för att skor/bindning skrapade i hela tiden.
Hoppas ni vet några bra skidor, får gärna vara fjolårsmodeller oxå.

Telisar
Hej Rödskägg!

Jaha... det börjar dra ihop sig till vinter och snö igen. Även om vi har sommarvärme just nu i Borlänge skall det väl vara dags för skidpremiär inom två månader!!!

Efter som jag är sagolikt nöjd med min utrustning som jag köpte i vintras kan jag inte annat än rekommendera den. Ett par Salomon X-Scream Series med 25 mm höga Coulouir Carver plattor är en allroundskida som är svår att slå. Inget för den som vill hasa sig ner för backen, men är det full fart över hela berget oavsett underlag som gäller är skidan svårslagbar (oslagbar). Och du vill väl inte bli ifrånåkt av dina vänner med fast häl?

När det gäller bindningar är det en del nytt på gång i vinter, men ett säkert kort är Rottefella Chili som var förra säsongens bästa bindning. Gillar du Garmonts pjäxor tycker jag du skall gå på modellen Super G (hette så förra året i alla fall). Jag har sådana!!! Med dessa höga styva skor kan du utan problem lägga parallellsvängar när benen vägra gå ner i djupa nigningar (och de kommer dom att göra förr eller senare...).

Denna utrustning är i klumpigaste laget för den som vill roa sig med toppturer, men i liftbetjänad terräng är det superduper.

Om du har ebb i kassan (ovanstående kostar ju en bra slant) tycker jag du i första hand skall satsa på ett par bra pjäxor och ligga lite lågt med skidor. Har du kvar dina XTZ kan du montera telisbindningar på dem och få ett par alldeles utmärkta och lättåkta telisar.

MVH/MM

Telisar
Chili-bindningen kan ge tårna en obehaglig upplevelse. Av någon anledning så klämdes mina tår med den bindningen. Jag har hört fler som upplevt samma sak, medans vissa höjer den bindningen till skyarna.

Telisar
Tack för ditt utförliga svar, märks att du är en telisveteran.

Jo jag har kvar mina XTZ faktiskt och har faktiskt funderat på att sätta fast telisbindningar på dem men jag vart lite osäker eftersom dem har så skarp svängradie... Har du själv testat åka telemark på dem skidorna? Kanske går bra om man monterar ordentliga plattor... X-scream-skidor är jag väldigt sugen på. Körde några ggr på dem förra säsongen med fast häl och blev mäkta imponerad. Man kanske skulle köpa ett par sådana och ordna med inserts i dem så man kan byta bindningar beroende på humör...

Vi får se hur många centimetrar plånboken är på till vintern så blir det väl vad man har kosing till. Förresten, vad kostar dem där Garmont-pjucken?

Telisar

Nej, jag har aldrig åkt på några XTZ. Däremot fanns de faktiskt med i Åka Skidors (hmm...eller var det Vertikal) telemarkstest härom året och blev klassade som testet roligaste skida. Jag har kört en hel del på ett par Rossignol Toon ...XX... (jag kommer inte ihåg beteckningen) 170 cm långa med en extrem skärning. Och det går alldeles utmärkt så länge man vill göra korta svängar i lägre hastigheter... Vill man köra fort och stort blir det lite darrigt... Men i våra Svenska fjällbackar är det helt OK.

Tyvärr har jag nollkoll på vinterns modeller. Men när det gäller de pjäxor tycker jag absolut man skall satsa på ett par höga och styva plastpjäxor direkt. Även de styvaste telemarkspjäxorna är mjuka jämfört med ett par hårda slalompjäxor. Det har mindre betydelse om man väljer Crispi, Garmont eller Scarpa. Crispi har(hade ?) hårdare sula än Garmont och Scarpa. Garmont och Crispi har bredare läster än Scarpa. Har du möjlighet skall du prova alla dessa märken och välja den som passar din fot bäst. Tänk på att inte köpa för stort, precis som på en slalompjäxa töjer sig innerskon en hel del under de första dagarnas åkning. Jag har en känsla av att Scarpa har snäppet bättre kvalité än de övriga men jag tror det har mindre praktisk betydelse. Garmont har fått kritik för sina spännen som kan vara svåra att spänna upp när det är kallt, men det kanske är åtgärdat till årets modeller.

Mina Garmont Super G kostade 4 299 kr förra året :-( !!! Och de övriga låg i ungefär samma prisklass om du väljer värstingmodellen.

MVH/ :-) MM

Telisar
tjena Rödskägg

Telisar,bindningar,plattor och pjäxor
hittar du hos oss, vi har ett brett sortiment och vi är inte helt ommöjliga att dikutera pris med, så slå en signal eller titta ner så kan vi surra om lite olika alternativ.

MVH
Johan,Mange och Robban

Snödjup

Tillbaka
Topp