Telisar

abstinens

Ny medlem
Telisar
Tja...e det någon lagom bra telis åkare som kan berätta för mig hur det är att hoppa i ett bigjump med telisar... hur landar man utan att flyga framåt...
Jag åker i alla backar inte speciellt bra ännu men ändå...men tänkte börja hoppa i vinter... Vad ska man börja med för trick...

Tack på förhand//snowman

Telisar
Jag tycker det inte är något större problem att landa med telis utan att få framåt vikt. problemen kommer när du ska landa baklänges... dom få gånger jag själv har försökt har jag bara kraschat! Testa i mindre hopp hur det känns och kör sen i ett bigjump.
Lycka till! //Oskar

Telisar
Tja

Har hoppat en hel del med telis i olika hopp (nu är det nog slut med det, Bättre ös med hälen fast).

Lite att tänka på när man ska landa.
1 Höga hårda skor, ska man fösöka hoppa med mokasiner på fötterna kommer det att sluta med ond bråd död (om man inte heter Nykinen i efternamn).
2 Börja med låg fart i små hopp med bra landning (ej för mjuk)för att få in känslan, storleken har ingen betydelse säger dom men den kommer med tiden.
3 Det lättaste i början är att landa som med slalom med lite bakvikt, kanske sära på skidorna lite presis vid landningen. När man senare får in i skallen att det inte är så svårt att landa kan man börja efterlikna backhopparlandningen mer och mer. Inget är snyggare och skönare än en klockad telislandning efter en lång flygtur.
4 Trick: En gammal favorit är kossaken. Stilren, lätt att lära sig, går att göra i alla storlekar på hopp. Spread Eagle är för simpel men fullt möjlig. Daffyn kommer väl sen i svårighetsgrad, 1,2,3 styckna går att hinna med i ett bra hopp. 4 har jag inte lyckats med (än). Helin ä go. Volter, bakåt är lättare men otäckare än framåt. Sen kommer resten av tricken, corkade, spinnade, mutade och allt vad det nu heter. Allt som går att göra på slalom går att göra på telis, kan dock vara lite svårare men ofta mer njutfullt.

Hoppas att du fick lite hjälp, och förresten, en grej till, inan du börjar hoppa, skaffa HJÄLM och KNÄSKYDD och gjärna ryggskydd oxå. Om du inte skaffar det så kommer du at göra det snart. (Tomten kan vara snäll på julafton).

Lycka till och ladda stort och rent.
/Mattias

Telisar
Jag föredrar ju helt klart att landa i backhopparposition, får lätt bakåtvikt annars. Framåtvikten har jag inte så mkt problems med. Men det beror ju på vad det är för trick man försöker sig på. Om man ska hålla på å snurra å så känns det naturligare att landa på traditionellt vis med fötterna typ parallellt. Tycker jag.

Lycka till!

Telisar
hallå, det är härligt att se att vi blir fler som åker in framför skidåkarna och brädåkarna i big jumpen...

själv brukar jag sträva efter att landa i "telemarksväng", ni vet som backhopparna och ska man landa baklänges så tror jag att det är enda sättet (jag har gjort det de få gånger jag har landat baklänges).

bra hopp?
bland det lättaste som finns på telisar är faktiskt "front flipp" eller framåt volt som det hette när jag började hoppa på telisarna. nä men det är faktiskt inte så svårt, det finns "två" sorters kickar att göra det...
- antingen ett litet dropp dvs man åker rakt fram utan att ha någon uppåtkurva och då är det bara att slänga/luta sig framåt och låta rotationen göra jobbet. droppet behöver inte vara mer än kanske 1 meter för att det ska gå och inte behövs det så mycket fart heller, sedan så kan man gå till större dropp.
- det andra är att göra volten i ett vanligt big jump och då måste man ornda rotationen själv genom att tex slänga fram huvudet när man lämnar kicken. här finns ju dock risken för att man får lite överrotation och landar på näsan, personligen tycker jag att det nästan är bättre att ha lite för lite rotation än för mycke. detta kan ju bli riktigt snyggt ifall det är ett stort hopp och man gör volten sakta.
- det som är bra med front flipp är att det inte är så mycket som kan gå fel...det värsta som har hänt mig är att jag inte kom runt helt och stukade till mina fina Tua Cirque.

ett annat trick som man kan göra nästan överallt är ju den gamla hederliga 360n, men det är ganska lätt hänt att det känns sladdrigt eftersom det är så mycket som sitter löst (!) och denna kan man ju göra massor av varianter av...

mitt gillar faktiskt 540, men det var annat för ca 8 år sedan, då var det inte roligt att komma 1,5 varv på telisarna...

Telisar
Allvarligt grabbar (vilket jag antar att ni är), föreslår ni framåtvolt för en som ska börja hoppa big-jump på telisar? Känns ju aningen testosteronstinnt måste jag säga. Om stackaren inte knäcker rygg eller nacke när han klotar lär han ju i alla fall inte visa snoken i fun-parken på ett bra tag känns det som.

Mitt råd, ge dig in och börja hoppa lite tablejumps till att börja med, där kan du hitta balansen och även praktisera backhopparlandningen. När du börjar få lite höjd i hoppen kan du ju börja trixa lite mer. Gå sen på big-jumpen, för egen del kan jag inte hoppa bigjump utan att göra nåt trick, tycker luftfärden blir skakig när man inte fokuserar på nåt trick. Börja med en enkel mutegrab, jag får då grymt bra balans i lften och dessutom har man kroppen samlad. I feta hopp landar jag alltid som slalomåkarna men faller ut i telisposition direkt när man tagit första smällen. Framåtvikt har jag aldrig fått, höga plastpjäxor kan du kompensera bakåtvikt med. Fakielandning ska jag inte uttala mig om, sån har jag aldrig gjort med flit iaf och när jag landat fakie har jag klotat massivt. Lycka till.

Telisar
Kan du tänka dig, jag e faktiskt tjej. Och hoppar. Så dra inte för snabba slutsatser, vi blir fler och fler i parkerna, smyger oss in bland grabbsen...

Telisar
Nu var det inte så att jag inte trodde att tjejer kunde hoppa! Däremot betvivlar jag att en tjej skulle vara så korkad så att man föreslår front-flip till en nybörjare när det gäller hopp. Endast vi män kan vara så hippa, coola och urbota korkade :o) Så det så.

Telisar
Varför inte testa frammåt volt? Jag är för feg för att testa fler gånger en 1.... men jag har en kompis som laddar och han klarar det ibland och han har inte hoppat så mycket tidigare. Anledningen till att jag är feg är för jag slog mig rejält en gång så jag har en liten fobi....ska nog försöka arbeta bort den den här säsongen

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp