Telisbindningen Linken

ulno7633

Ny medlem
Telisbindningen Linken
Jag har tittat runt lite efter olika telemarksbindningar och har fastnat för denna. Efter att ha läst i "recensioner" så finns det tydligen två klara åsikter. Vissa (många norrmän) tycker att det är guds gåva till telemarksåkningen andra tycker att det är det sämsta som gjorts. Skulle man kunna få en mer nyanserad bild av bindningen. Personligen gillar jag step-in funktionen och den verkar vara vridstyv så det heter duga. Är dock lite orolig för hållbarheten. Jag väger ifs "bara" 72 kg, men ligger man på lite så blir ju påfrestningarna högre. Kort och gott, är den värd de ca 2500 kr som de vill ha? Åker 80% off-pist kanske jag skall tillägga.

Telisbindningen Linken
Har inte åkt mycket på den själv, men har varit med om när den gått sönder på tur.
(vilket i och för sig alla telisbindningar gör till slut, som det verkar).
På linken var man medvetna om det problemet och skulle förändra konstruktionen något.

Telisbindningen Linken
Jeg brukte Linken i fjor (05/06-modellen) og opplevde at den gikk i stykker to eller tre ganger (husker ikke helt i farten). Jeg veier bare 65 kg.
Step-in funksjonen er veldig fin, og hvis du önsker en passiv binding så burde den fungere veldig bra å kjöre med, for slik sett er det vel på mange måter en god binding.
Bindingen min er solgt, for jeg orker ikke problemer med at den går i stykker. Et annet problem for min del var at jeg kom for mye på tå - bindingen hjalp ikke til å knekke skoen. Det er kanskje ikke et like stort problem om man er tyngre?

Telisbindningen Linken
"bindingen hjalp ikke til å knekke skoen. Det er kanskje ikke et like stort problem om man er tyngre?"

Det är ett teknikproblem. Om du böjer ner så djupt att bindningen KAN "knekke skoen" så böjer du dig alldeles åt h-e för djupt. Teorin om "aktiva bindningar" som " knekke skoen" är vad som händer när folk som inte vet hur man åker bygger bindningar.

Jag åkte linken hela fjolåret och har inget negativt att säga om den(80kg, völkl g4 och explosive, T1R, åker fort på alla fören).
Se dock till att ställa in höjden på "hälgrejen" efter dina pjäxor. Att den ligger fel i höjdled är nog största (enda?) sättet man förstör bindningen på. Det är inte så mycket annat som KAN gå sönder.

Skillnaden i vridstyvhet, från kabelbindningar, är inget annat än enorm. Gillar man att åka med skär så är det en väldigt trevlig bindning. Tillhör man "telemarksåkarna" som anser att man skall sitta på bakre hälen och att man behöver knäskydd när man åker så bör man nog fortsätta använda kabelbindningar. Och ta lektioner...

Stora varningen för linken i dagsläget är att de bytt ägare och även om de nya ägarna sägs skall "hedra" livstidsgarantin och fortsätta tillverka bindningen så har jag inte sett några "2007'or" än så med mycket otur kanske det läggs ned.
Men snacket är att det skall fortsätta produceras och så.

-fred, vind och snö
/r

Telisbindningen Linken
"Det är ett teknikproblem."

Det kan jeg absolutt tro på, for jeg er ingen skolert telemarkskjörer. Önsker å läre meg mer i vinter, men akkurat det med å böye skoen uten hjelp av bindingen tror jeg blir vanskelig. Jeg byttet fra Scarpa T2x til Crispi XR midtvinters i fjor, og opplevelsen av å komme på tå ble mye större da. Sannsynligvis byttet jeg til en for stiv sko for min vekt og styrke, og sikkert teknikk også.

"Att den ligger fel i höjdled är nog största (enda?) sättet man förstör bindningen på."

Jeg ödela metallskinna på bindingen (den som går under skoen). Men det var sikkert en produksjonsfeil på akkurat den skinna, for Linken hadde knapt hört om det tidligere.

Knebeskyttere er vel fint å ha i bottenlöst pudder.

07ene kommer nok ikke, for nye modeller blir nok produsert lenge för vinteren faktisk kommer, og Skigutane tok jo ikke over för nå i höst.

Telisbindningen Linken
Joskim, har upp levt lite samma sak med mina Crispi pjäxor. Därmed sagt att jag tror
att dina belastningsproblem har mer med pjäxorna än bindningarna att göra.
Vill att man ska känna trycket på trampdynan bakom tårna på innerskidan, känns helt annorlunda med crispi - pjäxorna.

Telisbindningen Linken
Linkens dårlige tekniske rykte kommer av barnesykdommene de første årene. Bl.a. pg.a. feil legering i tåjernet og div. andre småting opplevde mange brukere at bindingen gikk sønder. Ofte. For min del har jeg kjørt mye på linken, helt siden de første modellene og hatt marginalt med problemer. Mest fordi jeg har justert og strammet binding korrekt som nevnt over i innlegget til rabbit. Min påstand er at størsteparten av Linkens negative rykte skyldes feil bruk. Linken og Crispi passer ikke helt for alle, da Crispi "knekker" lengre bak enn bindingen. Imidlertid behersker jo Magnus Tveito comboen ganske så bra, så det kan vel ikke være så ille...:-)

Telisbindningen Linken
rangle sa:
Linken og Crispi passer ikke helt for alle, da Crispi "knekker" lengre bak enn bindingen. Imidlertid behersker jo Magnus Tveito comboen ganske så bra, så det kan vel ikke være så ille...:-)
Jag har också hört att Crispi inte riktigt "passar" i Linken. Tveito motbevisar ju den tesen.

joskim sa:
Jeg ödela metallskinna på bindingen (den som går under skoen).
Jösses! Det har jag heller aldrig hört talas om. Vad hände?

/r

Telisbindningen Linken
rabbit sa:
Om du böjer ner så djupt att bindningen KAN "knekke skoen" så böjer du dig alldeles åt h-e för djupt. Teorin om "aktiva bindningar" som " knekke skoen" är vad som händer när folk som inte vet hur man åker bygger bindningar.
...
Tillhör man "telemarksåkarna" som anser att man skall sitta på bakre hälen och att man behöver knäskydd när man åker så bör man nog fortsätta använda kabelbindningar. Och ta lektioner...
Gubbe lilla... Det finns olika skolor och stilar. Jag kan hålla med om att den nordamerikanska stilen att parkera knät på skidan är korkat, eftersom man s.a.s. redan har använt hela fjädringsvägen i systemet, men att helt dissa alla som tynger på bakfoten är mer än lovligt naivt. Prova nån gång att sätta hälen under rumpan och carva bägge skidorna i pisten så får du se att det är riktigt kul. Av ditt inlägg att döma misstänker är du gammal alpinåkare, kanske tävlat i portar?
Jag behöver antagligen lektioner, för jag kör omväxlande framfotsdominant, 50/50 och bakfot, beroende på snö, skidor och terräng. Allt har sin tid.

Peace!
-Mattias, Dr Telemark

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp