telisskida för offpist på berget!

HannaDE

Medlem
Åker såklart telemark och behöver nya skidor, har funderat på dessa:
Hendryx Purple Haze
Head Jimi (kanske dom är för mjuka/fladdriga?)
Black crow navis 186cm (för sega?)

Skidan ska åkas med T1pjäxor 95% utanför pisten, ibland stighudar upp och på alla underlag alltid (Narvik och alperna), åker ganska fort och har väl bra teknik, har åkt i 16 år. ca 70 kilo och 174 cm.

Har någon erfarenhet av någon av dessa lagg? Har ni bättre tips att komma med så välkommen! :)

Valdigt olika skidor du kikar pa sa det gor rad och tips lite svarare, men jag forsoker;

Head Jimi 110 skulle jag kunna tanka mej men inte alls dom andra. Har inte kort dom men har tva skidpolare som anvander dom. Purple Haze funkar utmarkt som allround aven i pist, men den flyter inte alls lika bra som en rockerskida med samma eller lite mindre bradd, talar om 09 modellen nu. Navis ar harda, tunga men uppskattas och upplevs som valdigt stabil av den andra kompisen.

Jag foredrar mjukare skidor och definitivt med rocker eller tip rocker, gor det mycket roligare i pudret. Man kan sta framat / luta mot pjexkanten och alldrig oroa sej att den dyker. Sjalv kor jag pa Volkl Katana 183 och Kuros 185 nar det ar nog med sno. Kika kanske pa;

Volkl Kantana
Salomon Shogun/Czar
DPS Wailer 112
Fat-ypus D-Sender

Jag ar 180cm, 73kg, anvander T1, kor bara off-pist och formodligen inte lika duktig som dej om beskrivning ovan stammer. Men om vi antar att du aker hardare/fortare och brantare an mej sa kanske du inte alls ska ha samma skida som jag kollar pa. Tror mycket pa rocker dock och ar det en renodlad off-pistskida sa kop Kuro.

Lycka till i skidletardjungeln :-)

//joel

Hej,
Några alternativ till.

Voilé Insane
Tillverkas ej längre men kan säkert hittas i någon butik alternativt hos importören uhrweder.com

Funkar för allt,
Trevlig skida,
Otroligt lätt skida,
Mycket midja -svänger av sig själv
Stabil i högfart.
Ingen rocker men breda (150,108,140) nog att flyta ändå.
Funkar utmärkt i pist också
Jag har åkt på massa olika skidor och Insane är min favvo

Vill man ha lite mindre midja och med rocker så är Voile Drifter en annan kandidat.
Lätt och stabil skida som gör sitt jobb

Jag åker på T1 med Voile Switchback bindningar
185 lång och 88 kg
Stått på telisar de senaste 20 åren
Jag är inte sponsrad av Voile och får inte betalt för att uttala mig:)

Senast ändrad:
Jag skulle nog lägga till årets Katana som ett hett alternativ på listan.
Kört mycket på fjolårsmodellen och den är riktigt bra, och årets modell ska vad jag hört bara vara bättre.

Själv har jag beställt ett par Hendryx Purple Haze till i år. Kommer åkas med en R8 binding. Årets Purple haze har även twin rocker, vet ej om den hade det förra året. Längd som ja kommer köra är 172 cm, är själv 170.
Kan återkomma i december då den förhoppnignsvis är provåkt.

Kan tillägga att Mr_fredrik har fel angående voile drifter som i 182 cm är 125mm i midjan som enligt min lågstadiematte bör göra den bredare än 108mm i midjan. Sen ser jag inte hur mycket midja skulle få skidan att svänga av sig själv, det brukar skärningen och flex ta hand om oavsett bredd.

Skulle undvika att köpa något med massa skärning dock, brukar suga rätt hårt i det lösa. 110-120mm midja och hyffsat mjukt flex. Lite rocker är alltid skönt. Gillar mina ehp 186. Sjukt lekfulla trots 42 meter radie, rätt mjuk nos och styv tail. En äldre modell dock, vet inte hur dom nya beter sig.

Ojoj
Drifter är med lite midja dvs rakt skurna med rocker.
Insane mycket midja och sväng.
Ursäkta om jag var otydlig.

Gällande preferens och önskemål så verkar det finnas olika smak gällande skidors egenskaper och uppträdande.
Vi har olika behov beroende hur och var vi åker.
Det är väl därför marknaden har förr olika lösningar.

Preace
Fredrik

Mr fredrik: Tack for tipset om Voile!

Var inne pa deras sida och kikade lite, dom verkar galet latta. Drifter som nastan ar lika bred som minna kuros ar ett helt kilo lattare, 3,8kg (182cm) jamfort med 4,8 for kuros 185:or. Det ar stor skillnad det sarkillt nar man ska huda upp pa narmsta knabbe!

Voile Charger skulle jag kunna tanka mej ocksa som en allround skida. Antar att dom ar bra byggda trots att dom ar sa latta sa man inte knacker dom om man vill droppa lite grann?

Om jag inte hade tre par skidor redan skulle jag redan ha klickat pa "buy now" knappen ;-)

Synd bara att voiles design är sjukt tacky, nog fan ser laggen spännande ut men det vore ju fördelaktigt om ögonen slapp blöda varje gång man tittade på skidorna. Tur att det finns sprayfärg då jag är rätt sugen på att införskaffa ett par drifter någon gång.

Håller, (som vanligt) med somebody när det gäller Ehp, av de skidor du listar skulle jag gå på Black Crows Navis.
Jag har åkt länge och i ärlighetens namn åker jag/man inte telis på skär utan mer sladdar... Men den utgångspunkten väljer jag numera raka, breda skidor gärna med pintail.

Tack för tipsen!!
Undrar hur ni upplever kuro och katana på is och hårdare underlag? Fladdriga i högre fart? Någon som gått på längre topptur med dem och kan uttala sig om hur bredden går att gå med?
Vad är skillnaden mellan de 2 skidorna?
Voile lät grymt!

Är det någon som åkt/åker på black crow? har bara provat dem i pisten ett par timmar och har svårt att avgöra om de är så slöa och tråkiga som många säger eller om de faktiskt är riktigt bra?

Sedan detdär med rocker, hur funkar det på toppturen uppför, blir det inte knasigt med stighudarna och ytan de når på snön??

Längd på hendryx purple haze, ska man ha kortare längd på dem än på andra skidor såsom black crow och katana/kuro?

Peace!

Tänkte lämna ett kort betyg på Purple Hazen. Prov åkt en helg nu i Funäs. Förutsättningarna var väl inte optimala, 1 backe öppen, endast kanon snö, dvs hårt och små isigt.

Skida, 172 cm, är själv 170 och ligger runt 75 kg.

Skidan har ett härligt bra bett i pisten, riktigt bra isgrepp vad jag upplevde. Känns hur stabila som helst och kan åkas riktigt fort. Överraskade stort i pisten trots att jag hört mycket positivt om dom.

Negativa saker som jag upplevt.
1. Sväng radie, endast 16 m på denna skida som kanske är lite väl tajt. Är van vid 22-23 meter på Katanan.
2. Bredd på skidorna. När jag ska lyfta skidorna är dom så pass breda fram så jag precis kunde få plats med skida mellan tumme och fingrar vilket resulterat i lite onormal träningsverk i tummen... :)

Bindningar är monterade lite duck, vilket jag inte kännt av något nämnvärt, kan nog främst bero på omställning från 23 m till 16 m sväng radie.
Jag kände inte att skidan var varken för hård eller mjuk utan passade mig väldigt bra. För dig HannaDE vet jag inte om kanske 182 skulle passa bättre, du är lite längre, men främst för att få lite längre svängradie på skidan.

Jag har inte hört något om man ska ha kortare längd eller inte på PH´n. Samtliga mina telis lagg ligger inom 171-176 cm.

Senast ändrad:
Köpa skidor är roligt, men vilka lagg blir det???

It depends if you'll be in Tignes or not... ;-)

Snödjup

Tillbaka
Topp