Hello
Nu har jag testat skidan. Jag vill först säga att jag inte har för vana att testa massa utrustning, då jag inte hinner åka så mycket. Förutsättningarna var heller inte de allra bästa med dimma och ont om offpist. Mina synpunkter blir därefter och bör inte ges för stor tyngd.
Till och börja med är jag rätt stolt över skidan som objekt, jag är eventuellt ensam om den i Sverige och designen är rätt udda och vädigt clean så många tittar lite extra. En stiliserad Gibsongura med guldkant är tillsammans med en diskret völkl-pil (i guld självklart) det enda som bryter av mot den svarta pälemorgnistrande grundfärgen.
Nog med fjolleriet, hur är skidan att åka på då? Jag köpte den i längden 172 vilket med måtten 119-87-111 ger en radie på ca 20 meter, vilket var det jag sökte. Eftersom skidan är relativt bred var det lite trögare från kant till kant en jag var van vid sen mina Super Stinx. Den släpper däremot inte skäret i första taget och i den testade längden innebär detta en stabil resa där det hittills inte varit skidan som satt gränsen. Jag kunde fresta på så mycket jag vågade och hann med. Skidan den lydde mig som en hund, vilket väl är positivt.
Det som var lite negativt var att skidan kändes lite livlös, den saknar nog lite temperament och känns lite plankig. Det kan dock ha att göra med bristande teknik skall erkännas.
Utanför pisten var det liknande känsla i den tunna uppkörda lössnön som fanns att tillgå, skidan lyder och plöjer sig fram tryggt utan att man skrattar ihjäl sig. Dock är inte 20 cm veckogammal snö det jag köpt skidorna för.
Sammanfattningsvis efter 2,5 dags halvtaskig åkning. En dämpad duglig skida med ett coolt yttre. Om jag skulle jämföra med bilar skulle jag kanske säga Saab´s nya Sportcombi men till ett bättre pris (Sport-Conrad).
/Matte
Nu hoppas jag och tror att hornen växer ut när skidan ställs inför större utmaningar.