Telisskidor

Linus9

Ny medlem
Telisskidor
Hejsan, jag är på jakt efter ett par nya skidor inför vintern. Jag åker telemark, har åkt en del och är väl ganska skaplig. Jag är 178 cm lång och väger runt 73 kg. Till vintern kommer det förhoppningsvis bli mycket djupsnö-åkning, samtidigt vill jag ha ett par skidor som fortfarande fungerar schysst i pisten. Hört den förut =)? Lämplig midja för telemark, 85,90,95?

Jag tänkte att jag skulle höra mig för här på forumet om olika skidmodeller och om vilken längd och bredd på skidorna som skulle kunna passa mig. Skulle vilja ha något som flyter i lössnön och samtidigt är någorlunda smidigt i skogen. Jag har själv kollat runt en del och är lite sugen på bl a Rossignol B4, Scott Santiago Mission och K2 Work Stinx. Någon som har någon åsikt om dessa skidor eller några andra bra alternativ (gärna telisåkare)? Tänkte också höra om det är någon som har koll på de olika telisbindningar som finns ute på marknaden, G3 vs Rottefella t ex?

Tacksam för svar, hejs!

Telisskidor
Hallå där, kul att det är så mycket folk på freeride som åker telemark!

Av dom skidorna du nämner ovan så är Rossignol B4 den som är mest inriktad på offpist, 94mm är dock numera måttet på mångas pistskidor dessutom tror jag att dom har slutat tillverka den fr o m i år. Scott Mission är en populär och ofta omtyckt telemarksskida som fungerar bra överallt. Som en mjukare Karma med lite mera sväng. Work Stinx är också en väldigt allround skida med fördelen att den har inserts som du monterar bindingen i vilket ger dig möjligheten att flytta runt bindingen, tex. ett snäpp bakåt om det snöar mycket under natten för att få lite bättre flyt.

Lite olika förslag på andra pistorienterade offpistskidor du skulle kunna försöka testa är: Head Monster 88, Dynastar 8800, Völkl Mantra eller Stöcklis nya Stormrider TT.

Och lite mer flufforienterade skidor som ändå fungerar bra i pist: Rossingol BC WRS, Elan M999, The Seth/Hippie Stinx, Atomic Sugar Daddy, Armada ARV och 4frnt MSP.

Själv skulle jag dock valt en skida med en midja precis över 100mm.

Beträffande bindingarna så är det mycket i görningen för tillfället. G3, 7tm och Black Diamond har nyligen lanserat varsin modell med en ledadtådel som man kan frigöra likt en randonné bindning vilket ska spara massvis med arbete när man går med hudar. (http://www.couloirmag.com/gear/index_telemark.php). Till våren kommer dessutom Rottefella med ett helt nytt bindningssystem som skulle kunna vara det mesta telemarks åkare frågat efter (http://www.telemarktips.com/Interview8.html). Det ryktas dessutom att Black Diamond har ett helt eget, väldigt hemligt, bindningssystem i shortärmen.

Mellan G3 Targan och Rottefella's R8 så tror jag att dom flesta föredrar R8'an. Det är en stadigare ,mer aktiv bindning vilket betyder att den hjälper åkaren att lägga mer tryck på den bakre skidan. Stålvajrar istället för kablar betyder dessutom mer vridstyvhet vilket gör att du kan lägga mer press på kanterna i isig pist samt ger dig bättre kontakt med skidan om du ska rottera. Personligen föredar jag dock Targan men jag är en lätt kille som inte utsätter min utrustning för allt för mycket påfrestningar.

Senast ändrad:
Telisskidor
Jag kör på Rottefella R8, och personligen tycker jag att den är bättre än G3'an. Den är lite hårdare, mer stabil.

bara en kort tanke...

Telisskidor
Hej hopp!!
Som sagt. Kul med lite "löshäl" snack.
Marknaden är ju numera ganska stor, så dina valmöjligheter är praktiskt taget oändliga. Jag själv har valt att brassa runt på Head monster 88 (som är 89 i midjan 186cm), med tillhörande Rottefella Cobra R8. Personligen tycker jag att de fungerar som en riktigt bra allroundskida för "normala" förhållanden. Sedan finns det alltid både pist & offpist dagar när man önskar sig en mer inriktad skida för just det dagsläget, men på det stora hela fungerar den mycket bra.

Lycka till!

Telisskidor
Hej! Min granne sesongade i La Grave förra vintern och han hade ett par Völkl gotama och ett par atomic Big daddy/Pimp daddy kommer inte riktigt ihåg (båda med telis bindn). Men iaf han säger att gotaman funkar i både puder och pist och den är väll lite över 100 i midjan.

Telisskidor
B¤... vad i h..vete.. så jävla dumt att köpa över 80 i midja för telisar, kan utvecka varför nån gång om nån undrar.. men så är det..

Telisskidor
PSX, jag ser gärna en djupare redogörelse för varför det är så jävla dumt att köpa över 80 mm i midja. Jag har läst dina argument i tråden https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=24419 men vet inte om jag förstår dom. Så kom gärna med en redogörelse (gärna i en egen tråd).

Hela skidbranschen går åt andra hållet så din teori måste vara så brilliant lysande att alla utvecklare och designer har missat den eller så har du fel...

Telisskidor
De skidor du själv tänkt på och de du blir rekomenderad, skiljer sig lite från varandra som jag ser det. K2s Stinx modeller och Santiago Mission skidan är mjuka och lättåkta (har inte testat B4). Om du är en som du själv utrycker det "ganska skaplig" åkare kan du välja ur ett bredare register av skidor. McGayvers genomgång är ju väldigt grundlig och seriös. I ditt fall är avdelningen "pistorienterade offpistskidor " kanske passande. Kombinera detta med lite egna tester så hittar du nog rätt.
Ang. bindningar så tycker jag man ska hålla sig till en modell man enkelt kan hitta reservdelar till. ex. Rottefella eller G3.

Telisskidor
Går inte in på argumenten nu pga tidsbrist..

Men du Socialbyråkraten eller vad det nu är du heter..

Du verkar totalt ha missuppfattat vad det är skidbranchens designers och utvecklare håller på med. Dom försöker inte göra så bra skidor som möjligt, dom försöker göra skidor som säljer så bra som möjligt, oavsett vad de säger..
Det är ett faktum. Det är skidåkare som vill vara coolast i backen och är lättlurade som går på det..

Dessutom, jag garanterar, minst 90 % av alla fetingskidor åks i pist eller pistliknande offpistförhållanden.. ( som en parentes)

Telisskidor
Håller med centralbyråkraten ge oss en förklaring nu PSX.

Finns sjuk bra breda skidor på över 100 mm som funkar alldels förträffligt i pisten.

Mr Mute

Ps. Borde du inte vara på Adrenelin fest? Ds.

Telisskidor
Må så vara att jag bara är ett offer bland alla andra för skidbranschens kommersialism och fullständigt gått på den noga planerade PR-kuppen.

Ge oss därför argumenten och befria oss från de feta skidornas kättingar.

Telisskidor
Tjena Linus!

Tycker du ska välja Scott Santiago Mission i 178cm med den nya R8:an om du vill göra toppturer lite enklare också. Har monterat upp de flesta skidorna med telisbindning,dvs de som går att montera telis på. Och Santiago har ett grymt brett åkregister. Den är lite lättare också. Dessutom en rolig skärning. Köp den,du kommer att vara nöjd.

Mvh

alpint-mange

Telisskidor
Baste herr PSX,

Skidbranschens tips och tricks? Jag har avancerat fran ett par K2 Off Piste via Head Monster 85 till Rossi T4 (som gamla B3), och jag maste saga att det har blivit roligare och roligare. Att "surfa" fram pa ett par feta lagg med los hal ar bland det basta som finns. Gamla skolan (= langa smala lagg) var att sladda nerfor backen, vilket ju ar vad man gor med ett par feta skidor nar man val hamnar i pisten. Vill man kora Varldscuplikt sa gar man val pa ett par carvingskidor, men jag har svart att se hur traditionellt telemarksmassigt det skulle vara. Knabyxor, luskofta, laderpjaxor och tvarsmala lagg kan vara helt ratt, men jag kanner inte manga telemarkare som inte gillar ett par feta lagg.

Telisskidor
Ser också med stor förväntan och en smygande, kittlande nervositet fram mot redogörelsen över breda skidors fördärv. Jag har själv ett par SS-U10 från 73 (med en midja under åttio) som av den svenska staten är "Rekommenderade för den medelgoda åkaren som åker lite då och då" och jag kan villigt erkänna att jag, när det är mellan minus fem och plus fem, vindstilla till en lätt bris, en stor sol och inget att än blåröd piståkning planerat, oftast finner att dom skidorna är, som man säger, the shit.

Telisskidor
Tackar tackar för svaren så här långt, även om PSX lyckats få tråden att ta en lite annan vändning..

Är det fler som har bra koll på schyssta offpistskidor för telemark får ni gärna dela med er av era erfarenheter.

Hejs.

Telisskidor
Sorry! Min T4 är som B4, men med lite mjukare bakända. Tycker att den är grymt skön offpist, men den skäms inte för sig i pisten heller. Om du gillar att åka offpist skall du inte vara rädd för att köpa brett pga. eventuella bristfälliga pistegenskaper.

Telisskidor
Tja!

Har precis haft samma funderingar som du, köp av offpistskida som funkar i pisten. Jag har nu precis köpt ett par Scott Santiago Mission (168 cm, 86mm midja) men har av naturliga skäl (ingen snö) inte hunnit prova dom än. De tips jag dock fick är att välja en skida runt 85-90 i midjan, förutsatt att du vill ha en möjlighet att köra på skär i pisten (är tungt att kanta skidor över 90 i midjan om du inte har stålpjäxor eller är asstark). Jag är dock lite lättare och kortare än dig (172cm, 65 kg) så du kan nog gå upp lite i bredd beroende på vad du har för pjäxor. Många bra förslag har redan kommit upp tidigare.

Ang. bindning skulle jag vilja tipsa om 7tm:s bindningar då de har en utlösningsfunktion som kan vara mycket värd om man vill skona knäna. Vet många korsband som blitt räddade av dom och har inte hört så mycket negativt om dom. De har även kommit med en ny bindning som heter Power.

Kolla in sport-conrad och telemark-pyrenees, har bra priser på många skidor.

Lycka till, may the snow be with us!

Telisskidor
Tjipp

Appropå bindning så har jag åkt senaste året med en hammerhead bindning tillsammans med ett par skarpa T1 och måste säga att jag är riktigt nöjd. De är riktigt stabila och man kan välja hur aktiva man vill ha dem. Åker man pist kan man gärna ha lite mer 4-5 och utanför lite mindre oftast 3. Det går ganska enkelt att ställa om dem till att vara mindre aktiva än bindningar som rottefälla när man går uppåt. Dessutom kan man enkelt sätta hälgrejen bakofram för att få ytterligare lättare när man går uppåt.

De blir aldrig helt neutrala som en randobindning, 7tms eller de som kommer från BD men jag tycker faktist att det är bättre med lite motsånd. Det blir som enklara att hantera skidorna när man ska vända o så.

Telisskidor
Jag har åkt telemark sedan 80-talet. Big Kahuna och T1R är betydligt roligare än Dynastar Montagne och turpjäxor. Utvecklingen går faktiskt framåt. Det fanns en tid när UltraBultra med 80-60-70 var feta skidor!

Telisskidor
Denna trevliga diskussion (utifrån utgångsfrågan) gör att jag känner att jag hittat rätt forum. :)
Är relativ nybörjare på telemark (är ju sörlänning i grunden), har hyrt och lånat skidor några säsonger, och ska nu äntligen köpa egen utrustning.
Av de jag provat har jag fastnat främst för Dynastar Legend 4800, som verkar vara en riktigt vettig allroundskida med betoning på pist. Valet står mellan dessa och Völkl 724 EXP, som jag inte vet lika mycket om.
Ang. bindning har jag nästan bestämt mig för Cobra R8. Men så läste jag MacGayvers synpunkter, och funderar på om jag ska överväga G3:an, jag är också en ganska lätt kille som inte utsätter utrustningen för särskilt mycket påfrestning än. 7TM Power lät intressant också, men då blir det några hundralappar extra.

Telisskidor
För i hel............. man kan inte köpa 1 skida som är bra över allt!!!!! Köp den bredaste du hittar sen köper du ett par beg Gs skidor!!!!

Telisskidor
Ett minus med det här forumet verkar dock vara den stensäkra "jag vet bäst"-attityden. :)

Broman: Man måste börja nånstans. Detta blir förhoppningsvis inte de sista skidorna jag skaffar...
Men än så länge behöver jag t.ex. inga värstingfetingar för off-pist.
Tack för tipset, i alla fall... ;)

Telisskidor
Jag åkte på 4800 som komplement till 8800 en vinter. Jag åker nästan uteslutande off-pist och med de snöförhållanden som för det mesta råder i svenska fjällen så är 4800 helt ok. Tyvärr är de lite smala för en riktigt bra puderdag och kan då förvandla dagen till en luderdag.

Telisskidor
Själv har jag kört på Völkl T-Rock sen förra året. Med G3 bindning. Kan vara ett vettigt alternativ inte minst prismässigt. Skidan finns på Sport-Conrad men inte i butik i Sverige.
Funkar bra i pist och är relativt lätt. Har en rätt bra bredd så den funkar fint offpist.
Två kommentarer.
Stirra dig inte blind på skidans bredd. Skidan styvhet i längd och bredd är nästan viktigare för egenskapern i pist tycker jag. Längden är förstås viktig för hur hanterlig skidan blir där det är trångt och smalt. Med ökad bredd kommer defiitivt ett skönare flyt både i fluff och fostrande kartongsnö.
Om du funderar på att tura så kan du tänka på följande. Vid branta stigningar där du måste göra frekventa omslag (lappkast) sparar du mycket kraft och går säkrare genom att ha en led längst fram vid tån. Med väldigt breda skidor kommer du åtminstone i Alperna få stora problem i att gå på brant skrå i andras spår eftersom standardbredden på skidor inom skidalpinismen är betydligt smalare (65-70 mm i midjan)

Lycka till!

Telisskidor
Ett annat exempel på en lättåkt uppsättning som blir både enkel och funktionsduglig. K2 superstinx med G3 bindning. Detta förutsätter att du kan tänka dig ett par K2.

Telisskidor
Förstår inte riktigt vad du menar Henrik P,är det jobbigt att släpa 2 par lagg??ett par ok gs lagg kan man få för 1500 kr!!!!!!
vill man kompromissa så är det väll ok,men man missar mycket av skidupplevelsen och det är väll det allt går ut på att ha kul på berget ?oavsätt om man är i chamonix eller kungsberget!Dömmer ingen!!Men jag har en del bra råd,som man sammlat på sig under åren.

Telisskidor
BajenMatte sa:
Själv har jag kört på Völkl T-Rock sen förra året. Med G3 bindning. Kan vara ett vettigt alternativ inte minst prismässigt. Skidan finns på Sport-Conrad men inte i butik i Sverige.
Funkar bra i pist och är relativt lätt. Har en rätt bra bredd så den funkar fint offpist.
Två kommentarer.
Stirra dig inte blind på skidans bredd. Skidan styvhet i längd och bredd är nästan viktigare för egenskapern i pist tycker jag. Längden är förstås viktig för hur hanterlig skidan blir där det är trångt och smalt. Med ökad bredd kommer defiitivt ett skönare flyt både i fluff och fostrande kartongsnö.
Om du funderar på att tura så kan du tänka på följande. Vid branta stigningar där du måste göra frekventa omslag (lappkast) sparar du mycket kraft och går säkrare genom att ha en led längst fram vid tån. Med väldigt breda skidor kommer du åtminstone i Alperna få stora problem i att gå på brant skrå i andras spår eftersom standardbredden på skidor inom skidalpinismen är betydligt smalare (65-70 mm i midjan)

Lycka till!
T-Rock kommer att finnas i butik i Sverige, på Alpint isthlm.

Telisskidor
chrtur sa:
Sesså... Skaka hand nu med varandra! Vanligtsvis så brukar telemarksåkare vara väldigt vänliga till varandra oavsett om man har olika åsikter, bevisa inte nu motsatsen ;)

- C
Du ser, mina teorier om militanta telemarksåkare står sig, till och med med olika fraktioner som gärna krigar med varandra.

Telisskidor
Någon telemarkare som har provat något av följande?:

K2´s Seth Vicious/The Seth
K2´s Hippy Stinx
Atomic´s Sugar Daddy

Tacksam för recensioner =). För övrigt, vad är egentligen skillnaden mellan K2´s The Seth och deras Hippy Stinx?

Hejs.

Telisskidor
Zag finns inte längre har gått i konkurs enligt uppgift. hendryx för telis har jag aldrig kört men kolla med pontjac här på freeride.

Telisskidor
Tjenare kul att höra att telemark är uppe på tapeten.

Jag har ett hett tips vad gällande skidor. Rossignol släpte förra året en renodlad telemarksserie motsvarande B serien. De heter Dirty bird,Powder Bird och Sick Bird.
Jag åker på Powder bird som är mitten skidan med samma mått som B3 men en flex anpassad för telemark, alltså sjukt behagliga och följsamma.
Helt klart de bästa telis skidorna enligt mig, funkar utan problem i allt förutom is, men de dagarna kan man låta bli också så det spelar ingen roll.

Lycka till

///Jakob

Telisskidor
var köpte du dom? har hört att Bird serien bara fanns i USA och att det är samma flex som B serien, fast med inserts.... stämmer det eller är jag ute och cyklar?

Telisskidor
Jag har bra kontakt med BIOS alltså leverantören av Rossignol i sverige, så jag hämtade de där. men de ska finnas tillgängliga hos alla som säljer rossignol.

Nu vart jag också lite osäker! men om man känner på min skida och på b3:an så är det skillnad i flex! Bird serien är ju lite följasmmare eftersom man inte vill ha samma snabba "kick" i svängen som på alpint.

Telisskidor
jakob_martinsson sa:
telemarksserie motsvarande B serien.
Jag haller med, jag har gamla varianten av Ross telemarksserie, och det ar skillnad pa flexet, framst i bakandan.

Apropa stavar, jag foredrar teleskop for det ar grymt att kunna justera nar man gar pa tur, men det blir satans dyrt att byta ut dem hela tiden (har en tendens attbocka dem), sa jag har ett par billiga "piststavar"...

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp