Temperatur på vallajärn???

erikskywalker

Ny medlem
Såhär i vallatider har jag en liten fråga om just vallning. Skulle få lite ordning på brädan, valla den o så. Eftersom det var nästan ett år sedan jag gjorde det sist(själv alltså) så hade jag glömt bort vilken temperatur jag brukade använda. Vad brukar Ni köra på för temperatur? Ska det vara varmt så vallan precis smälter eller varmare?

Ska man "smörja" runt vallan länge eller räcker det med att man börja smälter ut den jämt?

Någon som vet om valla kan bli för gammal...?

tjena
jeg försöker at göra järnet så vara varmt så vallan precis smälter...
och sen bara "smörja" den jämt runt efter gefühl.

//kristjan

Bomull låter väl väldigt varmt eller? Brukar det funka alltså...? Börjar ryka för mig betydligt tidigare(sådär vid nylon....en prick är det nog)
Någon som vet om vallan blir förstörd om det blir för varmt? (underlaget blir ju det iaf...)

Beroende på hårdheten på vallan så ställer du in temperaturen.
Desto längre du håller vallan flytande så tar belaget upp mer valla.
Det man ska se up med är att 125 grader på ett vallajärn är inte samma som 125grader på ett annat fabrikat. Men bara man inte håller järnet stilla eller att det inte ryker så är det ingen fara.

Lärde mig att bomull är en bra valla temperatur av en snubbe som jobbar med att valla och laga snowboards och skidor...
Se som sagt var till att inte hålla järnet stilla. Du kan också känna på ovansidan av brädan. Blir ovansidan varm har du för hög temperatur.

Gällande vallning så kan jag rekommendera att börja med grundparafin, detta för att "mätta" porerna i belaget.....kör upp järnet på typ 135 grader och smält på, sickla sedan av skiten och upprepa ett gäng gånger.
Lägg sendan på den riktiga glidvallan, typ Swix blå eller röd Carbon för de flesta vanliga förhållanden.....det står som sagt på förpackningen vilken temp som rekommenderas...det räcker med ett lager av detta...stryk ut och sickla av tills det inte släpper mer lösa vallarester.
Använd sen en speciell polerborste (handnötning eller borrmaskin) och polera upp till glansyta.
Ju mer mättat belaget är från grundparafinet ju längre "håller" vallningen innan belagets porer börjar släppa ut valla (belaget blir vitaktigt).
Då är det bara att gå på med polerborste igen.
Tänk på att om du gjort grundparafineringen ordentligt så behöver du inte göra om proceduren igen när du vallar om, det är bara att lägga på ny glidvalla för gällande förhållanden.

Lycka till

Var får man tag på grundparafin?
Använder Juicy Blue -10 - -32 egentligen för bräda men kostade bra 25:- sen swix ch7.
Har skidor

Som grund kan du ha vad som helst, men en vettig valla är en valla som är så "varm" (många plus) som möjligt, då den är mjukare och smälter lättar, vilket leder till att den tränger in bättre. Angående värme: Som några sagt innan, ryker det så är det för varmt. Något som jag fått lära mig är att man skall stryka så länge att vallan inte torkar med en gång, utan det även efter du tagit bort strykjärnet skall vara smält (inte på hela skidan samtidigt då, men säg en två sekunder innan det börjar torka. En annan vettig indikation på att det är lagom värme är att det känns aningen ljumet på ovansidan skidan, dock ej varmt.

Och. ha aldrig järnet stilla...

Har ett enkelt Swix från XXL. Funkar. Fördelen jämfört med ett vanligt är att du slipper "bomull", "silke" eller andra godtyckliga angivelser. Det står 110, 120 .. etc grader. Sedan är det bara att kolla på vallaförpackningen. Har än så länge inte sett en utan temperaturrekommendation, men det kanske finns?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp