Superpark
Aktiv medlem
Terje om FIS
Vilken? DO WANT!CookieMonster sa:väldigt sant! eDoggo och hyllengren har ju faktiskt med just "FIS sucks" på en av hoodsen i årets kollektion, så det är då inte bara terje som höjer rösten!![]()
Nästa steg i utvecklingen? Rejäl fullrocker på alla racelagg?Jarle sa:Är det förresten någon som vet vad reglementet säger om rocker? Är det skidans skärningsradie de går på när de menar 35m? Om inte rockern räknas in kan man ju ändra både radie och effektiv längd rätt rejält mha rockern...
Hehe, dags för ett par JJ AK 195 i racestock-utförande?Jarle sa:Är det förresten någon som vet vad reglementet säger om rocker? Är det skidans skärningsradie de går på när de menar 35m? Om inte rockern räknas in kan man ju ändra både radie och effektiv längd rätt rejält mha rockern...
Jag tänker inte glida in och säga något för eller mot FIS, men just det där har en poäng.Jarle sa:Vad händer när något tråkigt inträffar och någon skadar sig allvarligt i en slopestyle/pipe-tävling? Ska särskilda trick förbjudas? Ska skidorna få regulationer? Ska föremålen i tävlingsbacken få restriktioner? FIS har ju dömt ut trick i andra grenar för att de har vart för farliga...
Samtidigt alla som går runt med "fis sucks" vet nog inte ens vad det handlar om utan för att det är coolt med en sån sticker precis som det tydligen var coolt att gå runt med "i ride for kevin" sticker... sista fallet lite lätt smaklöst...IngemarH79 sa:Så sant, Fler borde höja rösten mot FIS.
Jag tycker man ser ganska ofta uppe på glaciärer skidklubbar/nationallag som del av dagen (som gimmick? eller faktiskt träning?) kör på gamla sunkskidor.MnO sa:En annan aspekt är juniorerna. De är uppväxta med carvingteknik och ser det som helt naturligt att skidorna svänger genom kantning. Ska man då redan i tidig ålder tvinga barnen att åka på spikraka gamla lagg, om man har den minsta ambition att få fram världsstjärnor i framtiden.
Hm, en helt rett ski som har en kontinuerlig rocker på f.eks. 20m, vil jo ha en 20 meters radie dersom man kanter den 90 grader. Festlig nok kan man da kjøre 20 meters svinger uten at skien bøyer seg utover den forhåndsbøyde rockeren. (Selvfølgelig problemer med støveldrag her, menmen.) (Blir nesten nødt til å lage en sånn ski en gang, men trenger litt bedre r&d -budsjett for å kunne forsvare noe så tullete.)MnO sa:Jag håller ju med om att den effektiva längden kan påverkas med rocker, men knappast radien. Om det nu inte finns ett kryphål för 5-pointers. Annars gör rocker ingen skillnad alls i en pressad gs-sväng. Det är ju bara i inledningen i av svängen som den märks, och då inte i skäret, utan på väg in i det.
Hmm... ett ytterst teoretiskt resonemang, även om jag förstår vad du menar. Kantar du däremot 89 grader så kommer du oavsett grad av rocker bara ha en punkt på skidan som ligger i snön om skidan är helt rak om underlaget är helt fast. Och i det läget kommer du inte att få någon skärande sväng som följer en kurva. På mjuk snö, eller kanske framförallt i mjuk snö, är det naturligtvis annorlunda, men det är knappast något som ens behöver nämnas i samma mening som F-IS.SiSt sa:Hm, en helt rett ski som har en kontinuerlig rocker på f.eks. 20m, vil jo ha en 20 meters radie dersom man kanter den 90 grader. Festlig nok kan man da kjøre 20 meters svinger uten at skien bøyer seg utover den forhåndsbøyde rockeren. (Selvfølgelig problemer med støveldrag her, menmen.) (Blir nesten nødt til å lage en sånn ski en gang, men trenger litt bedre r&d -budsjett for å kunne forsvare noe så tullete.)MnO sa:Jag håller ju med om att den effektiva längden kan påverkas med rocker, men knappast radien. Om det nu inte finns ett kryphål för 5-pointers. Annars gör rocker ingen skillnad alls i en pressad gs-sväng. Det är ju bara i inledningen i av svängen som den märks, och då inte i skäret, utan på väg in i det.
Poenget mitt er vel at man kan påvirke svingradien med rocker. Hva som ville skjedd da? FIS forbyr rocker i alle former, og man er virkelig tilbake på 80-tallet.
Absolutt et teoretisk resonnement selv om man med litt innsving vil kunne unngå ekstremvariantene. Så lenge rocker og innsving er like vil man ha full kantkontakt først ved 45 graders kanting. Now back to bashing FIS.MnO sa:Hmm... ett ytterst teoretiskt resonemang, även om jag förstår vad du menar. Kantar du däremot 89 grader så kommer du oavsett grad av rocker bara ha en punkt på skidan som ligger i snön om skidan är helt rak om underlaget är helt fast. Och i det läget kommer du inte att få någon skärande sväng som följer en kurva. På mjuk snö, eller kanske framförallt i mjuk snö, är det naturligtvis annorlunda, men det är knappast något som ens behöver nämnas i samma mening som F-IS.SiSt sa:Hm, en helt rett ski som har en kontinuerlig rocker på f.eks. 20m, vil jo ha en 20 meters radie dersom man kanter den 90 grader. Festlig nok kan man da kjøre 20 meters svinger uten at skien bøyer seg utover den forhåndsbøyde rockeren. (Selvfølgelig problemer med støveldrag her, menmen.) (Blir nesten nødt til å lage en sånn ski en gang, men trenger litt bedre r&d -budsjett for å kunne forsvare noe så tullete.)MnO sa:Jag håller ju med om att den effektiva längden kan påverkas med rocker, men knappast radien. Om det nu inte finns ett kryphål för 5-pointers. Annars gör rocker ingen skillnad alls i en pressad gs-sväng. Det är ju bara i inledningen i av svängen som den märks, och då inte i skäret, utan på väg in i det.
Poenget mitt er vel at man kan påvirke svingradien med rocker. Hva som ville skjedd da? FIS forbyr rocker i alle former, og man er virkelig tilbake på 80-tallet.
Jag menar fortfarande att en skida med 35m radie kommer att svänga precis lika mycket i ett rent skär på isigt underlag oavsett om den har ett normalt spann eller en rejäl full rocker, så länge man kantar skidan så att den böjer sig mer än den förböjda formen. Kantar man mindre än rockern så blir skidan instabil och kommer inte att skära, och kantar man mer så spelar rockern ingen roll. Lätt in i sväng är en sak. Egenskaper i skär en annan.
ISF (vet inte heller varför de dog).Kaskar sa:Vad hände med IFS eller vad det hette?
För övrigt är ju snowboardtävlingar det tråkigaste som finns.
Nu kan jag ha sjukt fel men jag har för mig att FIS fick rättigheterna till kval för OS i pipe och satte reglerna som så att om man deltog i ISF tävlingar så var man automatiskt utesluten ur FIS kvaltävlingar... Helt enkelt som så att åker du med ISF så kan du glömma OS eller FIS arrangemang där pengarna finns att hämta.Kaskar sa:Terje har väl alltid varit emot FIS. Med all rätt. Vad hände med IFS eller vad det hette?
De sørget ihvertfall for at du måtte delta i FIS-konkurranser for å kvalifisere, og så var det slik at mange av FIS-konkurransene foregikk samtidig med IFS sine. Sammen med minimumskrav til antall konkurranser du måtte kjøre var jo dette en effektiv taktikk for å ta livet av IFS.Jarle sa:Nu kan jag ha sjukt fel men jag har för mig att FIS fick rättigheterna till kval för OS i pipe och satte reglerna som så att om man deltog i ISF tävlingar så var man automatiskt utesluten ur FIS kvaltävlingar... Helt enkelt som så att åker du med ISF så kan du glömma OS eller FIS arrangemang där pengarna finns att hämta.Kaskar sa:Terje har väl alltid varit emot FIS. Med all rätt. Vad hände med IFS eller vad det hette?
felix sa:Fan trodde det skulle handla om Terje Hellesø. Vilken besvikelse.