Test rejäla turpjuck med överlapp.

Någon som vet någon butik i Sverige som tar in dessa pjäxor? På pappret är jag mest sugen på Garmonts Radium men man vill ju prova och jämföra.

BD Factor och Zzeus'en känner jag väl. BDn är styvare, rena racepjäxan, medan Zeus'en har ett bättre gångläge (större vinkel framåt/bakåt). Båda är i vilket fall helt OK som toppturspjäxa betraktat, även för dem som högljutt prioriterar nerfärden. Garmont Radium har jag aldrig provat, men den är en mer enodlad turpjäxa, vilket inte behöver vara fel det heller.

Men, köp något som verkligen passar dina fötter, det är det allra viktigaste. Och komplettera gärna med en riktigt bra formgjuten sula så slipper du kramp och förlorad känsel.

Det bidde en garmont axon redan i december. Har haft möjlighet att prova de andra i butik under vintern och det verkar som jag gjorde rätt val. Både skookum, BD, zzeuz och garmont radium satt dåligt på min smala fot medan axon sitter slimmad hela vägen. Jag upplever den som stabilare än min gamla denali åtminstone i sidled vilket känns viktigast för mig. När det gäller framåtflexet är den lite märklig. Den har två lägen för framåtlut och kör jag på det med mest framåtlutning får jag för mycket kraft och trycker så att säga igenom pjäxan, den viker sig helt enkelt framåt så jag nästan doppar knät i skidspetsen om jag inte är med samtidigt som den ger ifrån sig ett klickande ljud. Så nu är jag noga med att se till att jag har det mer uppräta läget vilket funkar fint.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp