Testa Völkl RTM 86 i lössnö?

PierreB

Ny medlem
Hej!

Funderar på att köpa Völkl RTM 86:a nu när det är bra pris på den. Åker kanske 75% på isig pist men ibland åker man ju utanför om det kommit något "dump". Någon som testat att köra RTM 86 utanför pisten, när det blir lite mer snö?

Sedan funderar jag på längden, är 175 cm lång och väger 80kg, det är väl 172 cm eller 177 cm jag väljer mellan, någon som har en rekommendation. Åker helst i branta backar i hög fart. Den här skidan skall ju vara riktigt fartstabil så 172 cm kanske är ok?

Mycket tacksam för hjälp!

Nu har jag inte testat just den modellen, men så korta, smala och relativt hårda skidor är inte lätt att bli vän med i lössnön. 86mm kan fungera riktigt bra till och med i puder, men det bygger på att man väljer en modell som är väldigt mjuk i flexet och som väljs i längd runt 185 eller upp mot 190cm för en åkare av din storlek. Så långa skidor väljer man normalt sett inte i den breddkategorin längre, eftersom det är en kategori som nästan helt är inriktad på pist. Bredden i den skidan är inte tänkt att göra skidan bra i lössnö i första hand utan snarare för att göra skidan mer mångsidig i pisten, i aspekten att den ska hantera riktigt mjuka pistunderlag bättre. Jag skulle säga att det beror helt på vad du är van vid. Kommer man från ett par 110+mm friåkningsskidor med modern rocker så är omställningen enorm ner till ett par pistinriktade 86mm:are. Första halvdagen blir en sann utmaning. Men kommer du från andra hållet och har åkt mest på 70mm stenhårda pistlagg så kan det vara ett rejält lyft istället i lösare snö.

Jag skulle sammanfattat säga: Det funkar i lössnö så länge du inte har för höga krav eller är van vid skidor som verkligen går bra i planande åkning. En dec nytt i kanten i Sälenpisten? Inga som helst problem. Släppa iväg nerför en alpsida i dryga halvmetern dagsnytt? Inte lätt.

Precis som MnO skrev så är ju rtm en pistskida. Har inte åkt på just den men liknade skidor och de är ju inte gjorda för lössnö utan för hård till mjuk uppåkt pist. Såklart funkar det att köra utanför pisten. Åker du mest i Sverige och prioriterar pistegensksaperna är det ju ett bra val, skulle då välja 177cm. Åker du i alperna och åker som du säger 25% utanför och kanske vill utöka skulle jag satsa på en bredare mer freeride-orienterad skida med en midja 90-110mm. Völkl 100 eight är fantastisk i pist enligt mig men kanske onödigt bred

Senast ändrad:
Stort tack för svar från er båda! Som
@MnO skriver så är jag orolig för att man måste gå upp så mycket i längd att det blir fullkomligt orimligt och som Peter skriver, skidorna är nog för hårda.

Framförallt håller jag till Åre när jag åker och då kör jag antingen/oftast på mina Head Mojo 90 som är en helt annan typ av skida (funkar ok överallt men egentligen inte bra någonstans förrutom i parken), ibland kör jag på mina Völkl Racetiger, grymma i brant isig pist men suger rejält om det blir mer än en dec snö.

Det är framförallt skidor att ha till våren som jag tänker mig. Det skall vara ok att köra med dem på baksidan samtidigt som man på ett hyfsat anständigt sätt skall kunna ta sig ner i ett isigt lundsrapp eller slalombacken.

Har kollat lite på 100 eight som
@Peter skriver om och också Nordicas Enforcer 100, hur tror ni dessa står mot varandra, Bash känns så himla breda? Att alla de skidorna funkar på Åres baksida mer eller mindre utgår jag från men frågan är hur de uppträder i pisten. Tyvärr blir det ofta mer pist än utanför då Skistar har en tendens att stänga ner högzon ganska ofta.

Alltid problem när man skall ha en skida som skall funka med allt men hur sjutton skall man få med sig allt när ungarna skall ha minst två par var med sig, då blir man liksom den som får stå med "svarte petter" i hand och bara ta ett par

Mvh

Pierre

Senast ändrad:
Blizzard bonafide, head core 93, armada invictus 99, extrem project 90 eller 100 kanske kan vara bra alternativ

Senast ändrad:
Har du ett par Mojo 90 kan du lätt gå upp på en 90 eight och enforcer 100, för att få mer bärighet men ändå bättre pist egenskaper än på dom du har.

Riktigt juste att ni ställer upp och hjälper till! Jag har nu bestämt mig för att inte gå på Völkl RTM 86:or utan söker mig nu mot de segment ni föreslår. De Mojo 90 jag har är ju rätt gamla och funkar ju som sagt ok men kanske det är så att den nya tekniska utvecklingen gjort att jag kan kliva upp ännu bredare som dallan säger och ändå få en bättre stabilitet och grepp i pist än vad jag har idag och dessutom få en bättre allroundskida totalt sett.

Blizzard bonafide, enforcer 100 och extrem känns väldigt attraktiva!

Mvh

Pierre

Båda är grymma skidor, Mantra, 10 lax, ganska saftigt, finns ett per nya årsmodell 14/15 som man kan få för 5k, frågan är hur stor skillnad det är mot årets modell? Black Crows ser också jäkligt bra ut. Det finns en del att välja mellan om man säger så:-)

Köpte beg Enforcer 100 mm/185 cm till denna säsong. Växlar mellan Ross Radical 72 mm och dessa. Tar bara Ross om isig pist. Enforcer 100 funkar till allt men kräver en del av åkaren och har naturligtvis inte flyt som en riktigt bred. För mig (180/90) perfekt 50/50 skida!

Tillbaka
Topp