Thule - folie släppt på takbox

Toppplastfolien på min Thule Dynamic L har släppt på en del områden. Thule känner till problemet men garantin har löpt ut och problemet är nu mitt eget. Thule har ingen rekommenderad åtgärd förutom att foliera om den vilket låter som en överkurs.

Någon som har råkat ut för samma sak och provat att dra bort all folio och lacka om den, vaxat eller har någon annan lösning?

Frid!
IMG_0091 (1).JPEG

Toppplastfolien på min Thule Dynamic L har släppt på en del områden. Thule känner till problemet men garantin har löpt ut och problemet är nu mitt eget. Thule har ingen rekommenderad åtgärd förutom att foliera om den vilket låter som en överkurs.

Någon som har råkat ut för samma sak och provat att dra bort all folio och lacka om den, vaxat eller har någon annan lösning?

Frid!Visa bilaga 35993
Tyvärr får du vad du betalar för.

Glöm inte bort att du kan reklamera upp till 3 år, om du har skriftligt på att Thule är "medvetna om problemet" borde det vara en smal sak att få igenom en reklamation.

Frid!Visa bilaga 35993
Det är väl skyddsfilmen/transportskyddet, den tar du ju bort innan du använder boxen.

Tyvärr inte - Thule har folierat sina takboxar (för syn skull) och när folien får repor kan vatten leta sig in och resultatet blir enligt bild i trådstarten.
Men om det bara är för syns skull spelar det då någon roll? Jag förstår att många vill att saker ska se ut på ett visst sätt men boxen fungerar väl lika bra även utan plastfilmen på?

Men nu har ju trådskaparen en fungerande box, och han vill ju ha tips om åtgärder. Den där boxen håller nog många år till. Borde väl inte vara nödvändigt att konsumera ytterligare en box?
Men om det bara är för syns skull spelar det då någon roll? Jag förstår att många vill att saker ska se ut på ett visst sätt men boxen fungerar väl lika bra även utan plastfilmen på?
Absolut, den fungerar. Men, om jag kan dra bort folien och foliera eller lacka om den så har jag en fin takbox istället för en, som idag, skabbig takbox.

Jag har inget emot att lacka om den då jag har en bra lackeringsutrustning och tycker det är kul. Det som är mest intressant för mig just nu är om någon vet hur besvärligt det är att ta bort folien. Thule rekommenderade mig att ta bort folien och lacka om, de saknar dock kunskap hur svårt det är få bort den.

Absolut, den fungerar. Men, om jag kan dra bort folien och lacka om den så har jag en fin takbox istället för en, som idag, skabbig takbox.

Jag har inget emot att lacka om den då jag har en bra lackeringsutrustning och tycker det är kul. Det som är mest intressant för mig just nu är om någon vet hur besvärligt det är att ta bort folien. Thule rekommenderade mig att ta bort folien och lacka om, de saknar dock kunskap hur svårt det är få bort den.
Då har du möjlighet att göra ett fränt motiv på boxen. Snyggt och bilen syns tydligt på parkeringsplatsen. 😁
Om det släppt av vatten gissar jag att det inte borde vara så jobbigt att dra bort det men jag har egentligen ingen aning.

Det var för att andra inte ska behöva begå samma misstag.😉
Vad är misstaget? Har inte haft glasfiberbox sen tidigt 90-tal och har fungerat hur bra som helst. Lätt och smidig att lyfta på och av. Den mindre jag har på 450 liter 215x90cm kan jag lyfta på själv. Använder den året runt och minimalt slitage. Folien är ju inget som har med boxens material att göra. Har ingen folie på mina boxar.

Absolut, den fungerar. Men, om jag kan dra bort folien och foliera eller lacka om den så har jag en fin takbox istället för en, som idag, skabbig takbox.

Om den lossnar av sig själv så kan den ju inte vara jättesvår att få av. Lite värme kanske hjälper till. Sen är det väl bara att vaxa , eller är den matt under folien?

Vad är misstaget? Har inte haft glasfiberbox sen tidigt 90-tal och har fungerat hur bra som helst. Lätt och smidig att lyfta på och av. Den mindre jag har på 450 liter 215x90cm kan jag lyfta på själv. Använder den året runt och minimalt slitage. Folien är ju inget som har med boxens material att göra. Har ingen folie på mina boxar.
Just för att i längden blir det billigare med en glasfiberbox än ABS.

Det är väl därför du har den, för att lyfta av och på den.😉
Om du lyfter blicken lite och tittar nästa gång du är ute och åker, vilka boxar sitter det flest spännband runt?

Det är väl därför du har den, för att lyfta av och på den.😉
Om du lyfter blicken lite och tittar nästa gång du är ute och åker, vilka boxar sitter det flest spännband runt?
Spännband runt boxen har väl inte med materialet i skalet att göra, det är ju låsmekanismen som är dålig i så fall.
Eftersom jag använder boxen så mycket så tas den av och på många gånger så då är det smidigt att den är lätt. Väldigt bra när bilen behöver tvättas.
Sen är det nog så att billiga boxar har säkert abs-skal och billigare och sämre låsmekanismer. Tycker i och för sig att det är mest gamla glasfiberboxsr som åker omkring med spännband. Men det beror väl just på att de är gamla och låsen är trasiga.

Spännband runt boxen har väl inte med materialet i skalet att göra, det är ju låsmekanismen som är dålig i så fall.
Eftersom jag använder boxen så mycket så tas den av och på många gånger så då är det smidigt att den är lätt. Väldigt bra när bilen behöver tvättas.
Sen är det nog så att billiga boxar har säkert abs-skal och billigare och sämre låsmekanismer. Tycker i och för sig att det är mest gamla glasfiberboxsr som åker omkring med spännband. Men det beror väl just på att de är gamla och låsen är trasiga.
Du ser tydligen vad du vill se.😉
End of story.

Har glasfiberbox (Packline) nu men hade termoplast tidigare. Termoplastboxen (Mont Blanc) började fladdra över 90 kmh om jag inte stabiliserade den med spännband + att den var svåröppnad då locket ofta vred sig / sög fast när jag öppnade den. -Hade då en bil med ganska kort tak och mycket överhäng framför främre takräcket. Å andra sidan är glasfiberboxen tyngre och ömtåligare. Vet faktiskt inte vad jag hade valt om jag köpt ny box nu, förmodligen beroende på vilken bil den ska sitta på.... 🤔

Jag har en Thule touring alpine och har haft det i över 10 år. Bor i fjällen och använder den till allt, dagligen. Från barnvagn förr i tiden till skidutrustning/julgran. Har aldrig haft minsta problem och då använder jag min takbox mer än de flesta. Bor för övrigt ensam så att kunna ta av takboxen själv är klart väsentlig egenskap och inte att ringakta.

Att påstå att glasfiber är det bästa är helknasig fejksanning och dessutom inte ens baserad på fakta.
Sköter man inte sin box och använder den fel så går skiten sönder oavsett vem som tillverkat den och i vilket material.
End of story nr 2.

Den packline (full size i glasfiber)jag växte upp med hade klart fler problem än min töntiga plastbox. Gasfjädrar, trasiga delar pajiga lås som skramlar och kräver att man monterar extra delar för att inte skramla. Dubbla lås som kan frysa av skiten som blåser upp bakom bilen etc.

Så, undvik misstaget att lyssna på dåliga/elitistiska råd.

Senast ändrad:
Jag har en Thule touring alpine och har haft det i över 10 år. Bor i fjällen och använder den till allt, dagligen. Från barnvagn förr i tiden till skidutrustning/julgran. Har aldrig haft minsta problem och då använder jag min takbox mer än de flesta. Bor för övrigt ensam så att kunna ta av takboxen själv är klart väsentlig egenskap och inte att ringakta.

Att påstå att glasfiber är det bästa är helknasig fejksanning och dessutom inte ens baserad på fakta.
Sköter man inte sin box och använder den fel så går skiten sönder oavsett vem som tillverkat den och i vilket material.
End of story nr 2.

Den packline (full size i glasfiber)jag växte upp med hade klart fler problem än min töntiga plastbox. Gasfjädrar, trasiga delar pajiga lås som skramlar och kräver att man monterar extra delar för att inte skramla. Dubbla lås som kan frysa av skiten som blåser upp bakom bilen etc.

Så, undvik misstaget att lyssna på dåliga/elitistiska råd.
Halleluja.

Väderbeständigheten för ABS är begränsad, den gulnar, åldras och blir spröd. Materialet har låg resistens mot lösningsmedel. För normalkvaliteten är mjukningstemperaturen låg. Brinner med sotande, orangegul låga.

Även om det har många fördelar, såsom dess styrka, hållbarhet och lätta egenskaper, finns det också några nackdelar som bör övervägas. Dessa inkluderar dess sprödhet, svårighet att reparera och farlig natur.Om du letar efter ett prisvärt och hållbart material kan glasfiber vara rätt val för dig.

Precis, KAN vara. Inte ÄR.
Förutsätter att dina belag är av glasfiber också eftersom du inte gör misstaget att köpa plastprodukter. 😜

Tillbaka
Topp