Tidskriften: "Åka Skidor", bara bilder?

kappakomplett

Aktiv medlem
Finns det någon anledning att titta i Åka Skidor annat än för bildmaterialet?
Sista numret var ett riktigt bottennapp. En artikel om Mürren (inte precis den första i Åka Skidors historia) med någonslags "reklam" för en riking som hade smällt upp ett ståtligt bygge i byn. Sen en artikel om Åre, som väl knappast kom med något läsbart material, eller missade jag något? Lite personliga hågkomster och sen baksidan på Åreskutan som höjdpunkt.
Ingen mer prenumeration för min del.

Jag skrev fel... Bu på mig..

För övrigt så gillade jag numret för utom att det var sjukt Åre fixerad i detta numret.

Senast ändrad:
Är benägen att hålla med ... "köp & sälj" här på Freeride är mer stimulerande och intressant läsning ... och bilder finns ju sedan några år tillbaka i överflöd på nätet.

/MM

PS! Och nu väntar vi med spänning på att någon på ÅS har hört talas om internet och kanske till och med slösurfar på Freeride och lämnar en kommentar typ: - Men grabbar, vi vill att ni ska köpa och läsa ÅS, berätta vad ni vill att vi ska fylla tidningen med! ... jag väntar. ;-) DS.

Mountain_Man sa:
Är benägen att hålla med ... "köp & sälj" här på Freeride är mer stimulerande och intressant läsning ... och bilder finns ju sedan några år tillbaka i överflöd på nätet.

/MM

PS! Och nu väntar vi med spänning på att någon på ÅS har hört talas om internet och kanske till och med slösurfar på Freeride och lämnar en kommentar typ: - Men grabbar, vi vill att ni ska köpa och läsa ÅS, berätta vad ni vill att vi ska fylla tidningen med! ... jag väntar. ;-) DS.
Om du har missat det så är Glisseur aka Tobias Liljeroth aktiv här....

Senast ändrad:
Tompan14 sa:
Då ska vi se: Kaffet upphällt -check! Ny snus inlagd - check! Varsågod börja!
Jag tycker inte det räcker riktigt. Jag tänker 1916, västfronten, Somme. Det var så här dom måste ha känt sej precis innan det drog igång.

Senast ändrad:
Senaste numret var faktiskt riktigt dåligt.

Men ja. Kör igång tack.
popcorn_yes.gif

Jibberisch sa:
Tompan14 sa:
Jag tycker inte det räcker riktigt. Jag tänker 1916, västfronten, Somme. Det var så här dom måste ha känt sej precis innan det drog igång.
Vad är då mer passande än Ferdinand Fochs klassiska citat: "Hårt pressad på min högra flank. Min center faller. Omöjligt att manövrera. Jag anfaller." (fritt ur minnet)

Senast ändrad:
Tompan14 sa:
Jibberisch sa:
Tompan14 sa:
Vad är då mer passande än Ferdinand Fochs klassiska citat: "Hårt pressad på min högra flank. Min center viker tillbaka. Omöjligt att manövrera. Jag anfaller."
Fantastiskt. Man blir tårögd.

Hasse_Lindborg sa:
Glöm inte "bästa park" som självklart vara Åres.
Hasse, lär dig läsa. Jag skrev aldrig "Sveriges bästa park". Jag skrev "Sveriges populäraste park", vilket är en helt annan grej och något som givetvis är delvis subjektivt men efter att sett mängden åkare i Bräcke en bra dag i april svårt att säga emot.

Senast ändrad:
Glisseur sa:
Hasse_Lindborg sa:
Hasse, lär dig läsa. Jag skrev aldrig "Sveriges bästa park". Jag skrev "Sveriges populäraste park", vilket är en helt annan grej och något som givetvis är delvis subjektivt men efter att sett mängden åkare en bra dag i april svårt att säga emot.
Du har rätt och jag har fel igen ;) Fy på mig.... Läste bara omslaget lite snabbt och där tyckte jag det stod så.. Fast nu när jag kollar så står det faktiskt som du säger ;)

Ps. Var inte bitter nu för att årets dump kommer idagarna i Åre och du får sitta inne och beställa cykelprylar istället.. ;) Ds.

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Glisseur sa:
Hasse_Lindborg sa:
Hasse, lär dig läsa. Jag skrev aldrig "Sveriges bästa park". Jag skrev "Sveriges populäraste park", vilket är en helt annan grej och något som givetvis är delvis subjektivt men efter att sett mängden åkare en bra dag i april svårt att säga emot.
Du har rätt och jag har fel igen ;) Fy på mig.... Läste bara omslaget lite snabbt och där tyckte jag det stod så.. Fast nu när jag kollar så står det faktiskt som du säger ;)

Ps. Var inte bitter nu för att årets dump kommer idagarna i Åre och du får sitta inne och beställa cykelprylar istället.. ;) Ds.
Inte för att vara sån men i så fall bara måste jag få veta vad du menade med kommentaren:

"För övrigt så gillade jag numret för utom att det var sjukt Åre fixerad i detta numret."

(kör på ostbågar istället för popcorn)

Enkelt Jeffa. (Kul att se att du lever för övrigt) Allt som inte var Åre fixerad tyckte jag var intressant att läsa.. (det om Åre oxå om man inte hade läst det förut)

Glisseur sa:
Hasse_Lindborg sa:
Hasse, lär dig läsa. Jag skrev aldrig "Sveriges bästa park". Jag skrev "Sveriges populäraste park", vilket är en helt annan grej och något som givetvis är delvis subjektivt men efter att sett mängden åkare i Bräcke en bra dag i april svårt att säga emot.
Och hur många andra parker i Sverige besöktes i april förutom Åres?

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Enkelt Jeffa. (Kul att se att du lever för övrigt) Allt som inte var Åre fixerad tyckte jag var intressant att läsa.. (det om Åre oxå om man inte hade läst det förut)
Men du skrev ju "Läste bara omslaget lite snabbt och där tyckte jag det stod så.." i inlägget innan. Kunde du förutse innehållet bara av att titta på omslaget?

(Har saknat min dagliga dos av Hassehumor, hoppas jag klarar denna tråd utan att överdosera bara. Min toleransnivå kan ha sjunkit efter uppehållet.)

Mountain_Man sa:
Och nu väntar vi med spänning på att någon på ÅS har hört talas om internet och kanske till och med slösurfar på Freeride och lämnar en kommentar typ: - Men grabbar, vi vill att ni ska köpa och läsa ÅS, berätta vad ni vill att vi ska fylla tidningen med! ... jag väntar. ;-) DS.
Var har du varit dom senaste lite drygt 11 åren som jag varit aktiv på Freerides forum? Som svar på din fråga: ja.

Jag har ställt ungefär samma fråga flera gånger på det här forumet men inte fått mer än en handfull med förslag, däremot en trillion hatiska inlägg kastade i ansiktet. Jag gör mitt bästa för att påverka det som jag kan för att tidningen ska bli bättre, däremot är det inte jag som har sista ordet eftersom jag inte är chefredaktör.

Fascinerande hur mycket aggresiva känslor några texter om Åre kan skapa. Inte ens textraden i början på Åreknäcket som jag skrev verkar ha tagit skruv: "Jag hatade verkligen Åre". Eller rader som "Nej, Åre är inte La Grave eller Revelstoke". Åre är verkligen inte världens bästa skidort, alla som känner mig vet verkligen att jag inte tycker det. Jag hatar stekare, jag hatar blåis, jag hatar Bygget, jag hatar köer, jag hatar prisnivån... Men jag skulle aldrig kunna bo i Stockholm, eller Göteborg, eller Sundsvall, eller Luleå (jag tror ni fattar...). Jag skrev en text om en ort som är rätt unik i Sverige, en ort där man kan mixa ett bra liv med skidåkning och cykling som är just mina två stora intressen. Det var min poäng i texten, like it or not. Det finns fler ställen än Åre där man kan göra det i Sverige eller Norge, det är jag mycket väl medveten om. Jeffa bor i Hemsedal, Hasse bor i Funäs, för att nämna två andra orter. Och hade jag inte suttit här med trasigt korsband och ledband hade jag varit ute och åkt puder idag, vilket i alla fall jag tycker kan anses som livskvalitet en tisdag i Sverige.

Om du läser tidningen så är det på omslaget det står "Sveriges populäraste park" och inte inne i tidningen(eller det kanske det gör. har inte den här bredvid mig).. Fick numret igår så nog har jag allt hunnit läst det.

Edit: Var till och med inne tidning det stod. Sveriges coolaste stod utanpå...

Senast ändrad:
Jag tyckte just artikeln om åre var läsvärd i detta nummret, går själv med tankar (drömmar) på att flytta upp och en del av meningarna "slog huvudet på spiken".
I övrigt så märks det ganska tydligt att tidningen är partisk och att skribenterna gärna skriver om sina egna favoriter.
Men jag tror varken jag eller någon annan gjort på annat vis, alla vill ju framhäva det man själv gilar.

Glisseur sa:
Och hade jag inte suttit här med trasigt korsband och ledband hade jag varit ute och åkt puder idag, vilket i alla fall jag tycker kan anses som livskvalitet en tisdag i Sverige.
Så klart. Ryktet säger att det var magiskt bra idag i Åre!!!

Hasse_Lindborg sa:
Glisseur sa:
Och hade jag inte suttit här med trasigt korsband och ledband hade jag varit ute och åkt puder idag, vilket i alla fall jag tycker kan anses som livskvalitet en tisdag i Sverige.
Så klart. Ryktet säger att det var magiskt bra idag i Åre!!!
Skulle oxå varit i Åre i dag, men sitter med samma skador i Göteborg efter ett fall i Åre V2

Kan konkurrensen öka kvaliteten nu när Brant är köpt av samma förlag som gör Outside? Visserligen kommer det antagligen att vara översatta reportage från Amerikanska tidningar men förhoppningsvis mer "kött". Eller är Fri flyt bra för att de får ha hela kakan själv och därmed bättre budget?

Senast ändrad:
Glisseur sa:
Mountain_Man sa:
Och nu väntar vi med spänning på att någon på ÅS har hört talas om internet och kanske till och med slösurfar på Freeride och lämnar en kommentar typ: - Men grabbar, vi vill att ni ska köpa och läsa ÅS, berätta vad ni vill att vi ska fylla tidningen med! ... jag väntar. ;-) DS.
Var har du varit dom senaste lite drygt 11 åren som jag varit aktiv på Freerides forum? Som svar på din fråga: ja.

Jag har ställt ungefär samma fråga flera gånger på det här forumet men inte fått mer än en handfull med förslag, däremot en trillion hatiska inlägg kastade i ansiktet. Jag gör mitt bästa för att påverka det som jag kan för att tidningen ska bli bättre, däremot är det inte jag som har sista ordet eftersom jag inte är chefredaktör.
Powderleashes! :-)

Nu känner jag ju mig faktiskt tvungen att köpa och läsa numret jag redan förkastat och komma med lite kreativa konkreta förslag på vad den mest entusiastiska, kunniga och penningstarka gruppen av skidåkare vill läsa om (männ över 40). Återkommer inom kort i frågan!

/MM

Suck,

Skrev ett långt inlägg om hur inponerad jag blev av Åre efter en veckas studiebesök/utbildning för några veckor sedan men lyckades radera det på något sätt. Det jag ville komma fram till är i alla fall att jag är grymt imponerad över hur bra man har lyckats i Åre och att jag tror att de flesta skulle inse det om man verkligen analyserar byn objektivt.

Restauranger, butiker, service och skidåkning håller hör standard. Jag vet egentligen inte vad man skulle vilja klaga på annat än de dryga Stockholmarna och alla wannabees men dom finns ju överallt.

Glisseur sa:
Mountain_Man sa:

Fascinerande hur mycket aggresiva känslor några texter om Åre kan skapa. Inte ens textraden i början på Åreknäcket som jag skrev verkar ha tagit skruv: "Jag hatade verkligen Åre". Eller rader som "Nej, Åre är inte La Grave eller Revelstoke". Åre är verkligen inte världens bästa skidort, alla som känner mig vet verkligen att jag inte tycker det. Jag hatar stekare, jag hatar blåis, jag hatar Bygget, jag hatar köer, jag hatar prisnivån... Men jag skulle aldrig kunna bo i Stockholm, eller Göteborg, eller Sundsvall, eller Luleå (jag tror ni fattar...). Jag skrev en text om en ort som är rätt unik i Sverige, en ort där man kan mixa ett bra liv med skidåkning och cykling som är just mina två stora intressen. Det var min poäng i texten, like it or not. Det finns fler ställen än Åre där man kan göra det i Sverige eller Norge, det är jag mycket väl medveten om. Jeffa bor i Hemsedal, Hasse bor i Funäs, för att nämna två andra orter. Och hade jag inte suttit här med trasigt korsband och ledband hade jag varit ute och åkt puder idag, vilket i alla fall jag tycker kan anses som livskvalitet en tisdag i Sverige.
Far mig att tänka pa min vän när vi gjort e längre hajk i Alta och spanar ut över magiskt puderbeklädda vyer.. Citat vän: "Njaaa I min bok är det här inte bättre än Åre"

Jag kan tycka att "Åka skidor" handlar om att åka skidor. Även om "Åka skidor" skulle vara tidningarnas motsvarighet till Romme - så är det fortfarande skidåka det handlar om. Jag har svårt att kritisera skidåkning.

Happy Valentine! Thihi.

Senast ändrad:
Men köp den inte då! Läs den inte heller! Alla skidtidningar mig veterligen har MYCKET bilder, för att knyta an till trådskaparen. Å att senaste numret handlar en del om Åre såhär alldeles innan sportlov är väl en nobrainer för de flesta. Om ni tycker Åka skidor med tillhörande redaktion är helt ute och cyklar, vad är då merparten på forumet? En vill veta någonting om truckar till Skateboard (mejla någon på Transition eller Giftorm kanske), en vill veta vad ölen kostar på skidorten (mer än på din lokala Pizzeria, jag lovar!). Eller varför inte ett läkarutlåtande från någon som själv bröt tummen för två år sedan och kräktes i kompisens hjälm. Å så håller det på. En eloge till att Tobbe faktiskt är inne å kollar här. Jag tror att vi som håller till här i tid och otid blir lite fartblinda. Hur många Rockerskidor såg jag i Stöten v.1. Ett par, förutom mina, tror knappt de fanns några på Kaisers. Alltså, tidningen riktar sig inte bara till en typ av skidåkare. De allra flesta som åker alpint gör det på ett lov i en stor anläggning, sedan vill man ha vår och sol och ljusa kvällar. Och jag som ibland åker skidor i "tjänsten" och har därmed aldrig varit inne på afterski etc, utan bara ser till backarna och miljön kring dessa, måste påstå att Åre är synnerligen svårslaget i Sverige som ort. Har inte varit på alla dock....

jannes sa:
Men köp den inte då! Läs den inte heller! Alla skidtidningar mig veterligen har MYCKET bilder, för att knyta an till trådskaparen. Å att senaste numret handlar en del om Åre såhär alldeles innan sportlov är väl en nobrainer för de flesta. Om ni tycker Åka skidor med tillhörande redaktion är helt ute och cyklar, vad är då merparten på forumet? En vill veta någonting om truckar till Skateboard (mejla någon på Transition eller Giftorm kanske), en vill veta vad ölen kostar på skidorten (mer än på din lokala Pizzeria, jag lovar!). Eller varför inte ett läkarutlåtande från någon som själv bröt tummen för två år sedan och kräktes i kompisens hjälm. Å så håller det på. En eloge till att Tobbe faktiskt är inne å kollar här. Jag tror att vi som håller till här i tid och otid blir lite fartblinda. Hur många Rockerskidor såg jag i Stöten v.1. Ett par, förutom mina, tror knappt de fanns några på Kaisers. Alltså, tidningen riktar sig inte bara till en typ av skidåkare. De allra flesta som åker alpint gör det på ett lov i en stor anläggning, sedan vill man ha vår och sol och ljusa kvällar. Och jag som ibland åker skidor i "tjänsten" och har därmed aldrig varit inne på afterski etc, utan bara ser till backarna och miljön kring dessa, måste påstå att Åre är synnerligen svårslaget i Sverige som ort. Har inte varit på alla dock....
+1

Har vi inte redan konstaterat i ett flertal trådar att ÅS inte siktar på oss som målgrupp och att det faktiskt kan vara en ganska trevlig tidning för den icke pryl-/åk-/FR-galne åkaren? Varför älta det nå så djävulskt?

Heinz_p sa:
Har vi inte redan konstaterat i ett flertal trådar att ÅS inte siktar på oss som målgrupp och att det faktiskt kan vara en ganska trevlig tidning för den icke pryl-/åk-/FR-galne åkaren? Varför älta det nå så djävulskt?
Blev lite nyfiken där, vilka menar du med oss? Eller vi, eller ni, eller dom. Ja, jag tror du fattar...

Senast ändrad:
Heinz_p sa:
Nej, det kanske var dumt att posta om det igen eftersom det har varit på tapeten tidigare. Men jag reagerade på det senaste numret och tyckte det var för intetsägande bara. Den där Mürrenartikeln upplevde åtmintsone jag som en privat tack för vistelsen grej, speciellt med tanke på att denna ort har ältats rejält tidigare i Åka Skidor,inte mycket nytt där. Att värdens son röker, ja, men intresset?
Årebetraktelsen tycker jag mig ha läst tidigare med små variationer i de gratistidningar som brukar ligga på hotellen i Åre. Med lite privata informationer inslängda.

Men visst, det är bara att sluta läsa...

Glisseur sa:
Heinz_p sa:
Blev lite nyfiken där, vilka menar du med oss? Eller vi, eller ni, eller dom. Ja, jag tror du fattar...
Jag oxå. Trodde denna sidan var för alla som gillar att med valfri utrustning under fötterna ta sig nerför fjällsidor.

Tillbaka
Topp