Racetiger är dom dyrare mer den mer avancerade konstruktionen(Völkls full sensor woodcore) medans Racetiger har något enklare och mindre styv konstruktion. Har katalogen framför mig och där finns det tre tigershark modeller. En med XTD Sensor och dom sämre med XTD Woodcore. FT Verkar stå för Feet ja, och enligt någon sida på nätet "Chrome finish with 10-feet radius, powered by titanium: the Tigershark lives in the passing lane."
Men 10 Feet är mindre än sex meter?
Har provat en raceshark, tror det var 10 FT, och min upplevelse var inget vidare. Tyckte att mina vanliga atomic gs 11 i 174 cm var bra mycket bättre. Har aldrig provat den gammla Völkl Racetiger utan speedwall, men däremot har jag prövat 3 butiksmodeller, 170, 180, samt 185 cm med speewall.. Dessa skidor levererar grymt mycket kraft. Köpte ett par i 185 cm för att jag gillade dem så mycket. Dom känns precis som mina styvaste tävlings gs med 21 radie, och vad gäller spänst och kick ur svängen är dom på topp. Dock tilhör isgreppet inte den absoluta toppen. Skidorna är väldigt odämpade. Dom enda butiksskidorna som jag provat och funnit varit bättre är Nordica Dobberman gsr evo edt.
Men sattsa på ett par Racetiger

En perfekt skida för något som väger mycket och åker med mycket kraft.
Edit: Radierna för Tiger Shark skidorna(11ft, 10ft, 8ft) är 15,2 14,8 och 15,0 i 168 längden.