Tignes - Utan offpist för alltid!

chrtur

Aktiv medlem
Detta kanske inte var så kul för alla som har sin resa planerad till Tignes denna trevliga vintersäsongen? I princip så har det gått en större lavin där det berömda offpistomprådet över ''Grande Motte'' går vilket i sin tur i princip barskrapat hela bergssidan?

http://www.montagna.tv/?q=node/8831

Foton tagna 17 september: http://www.montagna.org/node/4950

Allt är skrivet på italienska, vet ej om det finns någon engelsk/fransk version ute?

PS. Vet ej om jag missar detta bland alla inläggen på forumet, men konstigt att det inte har noterats tidigare? Vi pratar (är på) ju faktiskt om ett skidforum?

Senast ändrad:
1tignes.jpg

Det där var inget direkt litet släpp, ser ut som att halva glaciären lossnat från berget och dragit iväg. Har det varit varmt nere i Alperna på slutet? Ser ut som ett värmesläpp.

Utan offpist för alltid är kanske lite väl hårda ord men jag vet inte om jag skulle kunna ge mig ut där i vinter och känna mig säker...

Har de stängt området? Snö kommer ju alltid ny, annars får man väl bryna kanterna lite extra..

Vi kommer med andra ord att få handskas med nya typer av laviner, typ hela bergssidor kommer att släppa, och enligt experter så borde nog klimatpåverkan spela in.....

Området bör man nog hålla sig borta från då det är fortfarande ganska instabilt och kommer nog att ta ett tag innan det kommer att erbjudas skidåkning däromkring?

Ps. Men en uppseendeväckande rubrik på tråden i stil med artiklar hos Aftonbladet-Expressen är ju rätt kul, inte sant ;)

Senast ändrad:
Oj det var ett rejält jävla isras. Tur det inte hände när det var folk där och åkte iallafall..

Brukar folk åka just där mycket på vintern normalt sett?

Jarle: det räcker nog inte med ny snö ska du se. Det blir bara värre då för då ser man inte sprickorna och kommer ramla ner i dom och dö. Området lär spärras av länge om det är så illa osm det ser ut.

baelter sa:
Jarle: det räcker nog inte med ny snö ska du se. Det blir bara värre då för då ser man inte sprickorna och kommer ramla ner i dom och dö. Området lär spärras av länge om det är så illa osm det ser ut.
Tänkte mig inte direkt till säsongsöppningen, men om några år, tänkte på rubriken vettu :)

Om detta skulle bli ett vanligare förekommande slipper man ju iaf lägga pengar på transa om man har tänkt sig glaciäråkning ;)

känns väl lite knasigt att aka offpist pa en glaciär oavsett gammal snö och att "man ser sprickorna" om man nu inte är lokal skitouring-bergsguide och har lindat in hela gruppen i jättelanga snören...?

frassarna kanske är vaghalsiga men jag har aldrig sett en lokal i österrike eller schweiz frivilligt aka offpist pa glaciär... men svenska snowboardtonaringar pa sportlovsvecka verkar gilla adrenalin-rushen :)

"jag har aldrig sett en lokal i österrike eller schweiz frivilligt aka offpist pa glaciär... "

Det är ju förstås inte så många som bor på en glaciär (apropå lokal eller kanske local) men att du aldrig sett någon åka på en glaciär säger nog mer om dina tidigare resmål än om glaciärskidåkning.
Det är nog så att offpiståkning på glaciärer är en relativt populär sysselsättning sen något sekel tillbaka, men det är ju klart det pågår ju främst där det finns glaciärer.

För övrigt suger det jävligt hårt att det är så förbannat varmt. Vad gör vi med vår stackars planet? Jag ska ta mitt ansvar och flytta till snön så jag slipper klimatneutralisera bort hela veckopengen på skidresor.

Fit** också! Där åkte ju jag för två år sedan, pisterna som går bredvid är skit fina. Bara de inte stänger dem? Jag ska flyga ner till Valdisere i vinter, dåligt samvete?

det ar val nastan ingen som aker pa den sidan av Grand Motte. Det finns precis hur mycket offpist terrang som hlst och den delen av Grand Motte gor nog varken till eller ifran. Sa den slutsats du drar haller nog inte riktigt.

(ungefar som att inte vaga hoppa pa en Finlands farja eftersom tankers drabbas av pirater utanfor Somalia's kust)

Jag åkte den sidan av Grand mote och det är väldigt bra åkning men jag har inte åkt där sen en stor lavin gick där.

Kommer inte ihåg om det va 3 år sedan en monster lavin (ca 400m bred) gick precis där på den glaciären. Hela sidan släppte med en brottkant på upp till 1,5m.
4 engelsmän omkom.
Detta va på vårkanten om jag inte minns fel.
Ännu ett exempel varför man skall ha respekt för offpisten.

Som sagt finns massa annan bra åkning i Tignes/Val d'Isere.
Pisterna stänger dom nog inte på Grand mote.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp