Tillbaka efter 11 år av skidor! Hjälp mig välja bräda. (UPPDATERAD)
NY TEXT
Har försökt att bryta ner det till fyra önskvärda egenskaper min nya bräda bör ha: Aggresive all mountainbräda, centrerad stance/max -10 mm setback, 160+ och Magne-Traction.
Av den anledningen hittade jag bara fyra modeller som nu är aktuella:
Lib-Tech Travis Rice pro pointy 161,5/164,5
Lib-Tech TRS 162
Lib-Tech Hot knife 162
GNU Riders choice 161,5.
Anledningen till följande modeller (som föreslagits) blivit bortvalda:
Yes The greats: För kort.
Yes standard: Saknar Magne-Traction
Burton Custom/Custom X: Gillar inte Frostbitetekniken.
Bataleon Goliath och The Jam: Gillar inte 3BT-tekniken.
Jones Mounatin Twin: Set back -20 mm.
Så har ni några åsikter om dessa brädor? Lite orolig över hört att Lib-Tech brädorna ska vara tunga...
GAMMAL TEXT
Brädans egenskaper (viktigast först): Isgrepp, fartstabil, lätt, styv, 160 cm+.
Åkstil: Allmountain, älskar fart och carva.
Åker: Pist 60%, offpist 30% och park 10%.
Nivå: Medel, men vill ha en bräda som följer min utveckling.
Åkdagar: 10-30 dagar/år.
Vikt: 95 kg
Längd: 190 cm.
Först och främst letar jag efter en allmountainbräda som passar våra nordiska klimat. Kommer förmodligen införskaffa en renodlad pudersplitbräda vid senare tillfälle.
Jag är som sagt tillbaka efter ett långt uppehåll, men läst in mig på all ny teknik likt MTX, bananacamber, rocker, assymtrisk twin osv. Kommit till insikt att en moderat rocker med någon sorts camber nog passar mig bäst. Sen är jag lite såld på assymtriska twin och vill ha bräda som i princip går lika bra att åka regular och switch. Vet inte vad jag står på MTX, hörde både för- och nackdelar.
Brädor jag kollat på är: YES the greats (för kort egentligen, men riktigt bra recensioner), YES Standard, Lib-Tech TRX, Lib-Tech Hot Knife. Några åsikter eller andra tips?
/Back n rippin'
Har försökt att bryta ner det till fyra önskvärda egenskaper min nya bräda bör ha: Aggresive all mountainbräda, centrerad stance/max -10 mm setback, 160+ och Magne-Traction.
Av den anledningen hittade jag bara fyra modeller som nu är aktuella:
Lib-Tech Travis Rice pro pointy 161,5/164,5
Lib-Tech TRS 162
Lib-Tech Hot knife 162
GNU Riders choice 161,5.
Anledningen till följande modeller (som föreslagits) blivit bortvalda:
Yes The greats: För kort.
Yes standard: Saknar Magne-Traction
Burton Custom/Custom X: Gillar inte Frostbitetekniken.
Bataleon Goliath och The Jam: Gillar inte 3BT-tekniken.
Jones Mounatin Twin: Set back -20 mm.
Så har ni några åsikter om dessa brädor? Lite orolig över hört att Lib-Tech brädorna ska vara tunga...
GAMMAL TEXT
Brädans egenskaper (viktigast först): Isgrepp, fartstabil, lätt, styv, 160 cm+.
Åkstil: Allmountain, älskar fart och carva.
Åker: Pist 60%, offpist 30% och park 10%.
Nivå: Medel, men vill ha en bräda som följer min utveckling.
Åkdagar: 10-30 dagar/år.
Vikt: 95 kg
Längd: 190 cm.
Först och främst letar jag efter en allmountainbräda som passar våra nordiska klimat. Kommer förmodligen införskaffa en renodlad pudersplitbräda vid senare tillfälle.
Jag är som sagt tillbaka efter ett långt uppehåll, men läst in mig på all ny teknik likt MTX, bananacamber, rocker, assymtrisk twin osv. Kommit till insikt att en moderat rocker med någon sorts camber nog passar mig bäst. Sen är jag lite såld på assymtriska twin och vill ha bräda som i princip går lika bra att åka regular och switch. Vet inte vad jag står på MTX, hörde både för- och nackdelar.
Brädor jag kollat på är: YES the greats (för kort egentligen, men riktigt bra recensioner), YES Standard, Lib-Tech TRX, Lib-Tech Hot Knife. Några åsikter eller andra tips?
/Back n rippin'
Senast ändrad: