Tillbaka efter 11 år av skidor! Hjälp mig välja bräda. (UPPDATERAD)

Cruff

Ny medlem
NY TEXT
Har försökt att bryta ner det till fyra önskvärda egenskaper min nya bräda bör ha: Aggresive all mountainbräda, centrerad stance/max -10 mm setback, 160+ och Magne-Traction.

Av den anledningen hittade jag bara fyra modeller som nu är aktuella:
Lib-Tech Travis Rice pro pointy 161,5/164,5
Lib-Tech TRS 162
Lib-Tech Hot knife 162
GNU Riders choice 161,5.

Anledningen till följande modeller (som föreslagits) blivit bortvalda:
Yes The greats: För kort.
Yes standard: Saknar Magne-Traction
Burton Custom/Custom X: Gillar inte Frostbitetekniken.
Bataleon Goliath och The Jam: Gillar inte 3BT-tekniken.
Jones Mounatin Twin: Set back -20 mm.

Så har ni några åsikter om dessa brädor? Lite orolig över hört att Lib-Tech brädorna ska vara tunga...

GAMMAL TEXT
Brädans egenskaper (viktigast först): Isgrepp, fartstabil, lätt, styv, 160 cm+.
Åkstil: Allmountain, älskar fart och carva.
Åker: Pist 60%, offpist 30% och park 10%.
Nivå: Medel, men vill ha en bräda som följer min utveckling.
Åkdagar: 10-30 dagar/år.
Vikt: 95 kg
Längd: 190 cm.

Först och främst letar jag efter en allmountainbräda som passar våra nordiska klimat. Kommer förmodligen införskaffa en renodlad pudersplitbräda vid senare tillfälle.

Jag är som sagt tillbaka efter ett långt uppehåll, men läst in mig på all ny teknik likt MTX, bananacamber, rocker, assymtrisk twin osv. Kommit till insikt att en moderat rocker med någon sorts camber nog passar mig bäst. Sen är jag lite såld på assymtriska twin och vill ha bräda som i princip går lika bra att åka regular och switch. Vet inte vad jag står på MTX, hörde både för- och nackdelar.

Brädor jag kollat på är: YES the greats (för kort egentligen, men riktigt bra recensioner), YES Standard, Lib-Tech TRX, Lib-Tech Hot Knife. Några åsikter eller andra tips?

/Back n rippin'

Senast ändrad:
Kan varmt rekomendera LibTechs TRS.
Kör själv en trs 157 när jag ska ut o bomba ner i backen. Funkar fin fint i puder också.
Den finns även i 162 eller 165 ju.
Har ej provat YES brädorna, men har provat en massa andra märken, o jag gillar verkligen Liben

Ludd_3 sa:
Kan varmt rekomendera LibTechs TRS.
Kör själv en trs 157 när jag ska ut o bomba ner i backen. Funkar fin fint i puder också.
Den finns även i 162 eller 165 ju.
Har ej provat YES brädorna, men har provat en massa andra märken, o jag gillar verkligen Liben
Vilka nackdelar och fördelar har du känt med deras MTX- stålkanter?

Vissa säger att det kan greppa för bra ibland. Har dock inte jag märkt av. Tycker att MTX funkar kanonbra.

Enligt mig finns det inga nackdelar med Magne-Traction, biter stenhårt i isiga pister och rent åkmässigt känns det inget annorlunda.

Själv har jah just nu en LIB skate banan för park/lek och mer allround kör jag på en GNU riders choice 162W. Sistnämnda Kan verkligen rekommenderas, även den från samma fabrik som LIB TECH, det vill säga Mervin.

Har slängt på ett par Union Contact PRO bindning och den combon gör inte bort sig någonstans.

Hade nog kört Burton Custom eller Custom X i flying V utförande.

rollrcostr sa:
Enligt mig finns det inga nackdelar med Magne-Traction, biter stenhårt i isiga pister och rent åkmässigt känns det inget annorlunda.

Själv har jah just nu en LIB skate banan för park/lek och mer allround kör jag på en GNU riders choice 162W. Sistnämnda Kan verkligen rekommenderas, även den från samma fabrik som LIB TECH, det vill säga Mervin.

Har slängt på ett par Union Contact PRO bindning och den combon gör inte bort sig någonstans.

"This is mostly at home in the park but if this had a little more stability between the feet it would make a great all mountain freestyle board as well." Angående GNU riders choice.

Hur tung är du? Tror den kan bli lite för mjuk för mig...

191 lång, 90 kg tung och med us 12 i boots.

Kör som sagt RC i wide och den är för mig en juste bräda med en flex som jag uppskattar till mellan 6-7. Lekfull i park med mycket pop, stabil nog att piska pisten med utan att det blir fladdrigt och ett kantgrepp som är världsklass.

Körde förra säsongen på Custom X 164 wide. Ett monster att smattra pist med. Riktigt rolig bräda som alltid hade mer än mig att ge, hur hårt jag än pressade den. Dock ej rolig att leka runt med då den vart i styvaste laget.

Jag skulle rekommendera Bataleon Goliath eller The Jam. Mycket pop då det är en camberbräda kolfibersträngar under bindningarna samt sjyst flyt i puder och modd med TBT'n. Haft en GNU CCS och Magnetraction innan man började köra på bataleon och det må vara bra men i slutändan handlar det ändå bara om hur hårt man trycker och hur lite man railat med brädorna ;)

wessozi sa:
https://www.freeride.se/member/view.php?id=157234

Du kanske borde utveckla varför han skulle kört på någon av dessa? Speciellt om det nu stämmer att du för 5 veckor sen aldrig har stått på en bräda innan ;)

linder sa:
Jag skulle rekommendera Bataleon Goliath eller The Jam. Mycket pop då det är en camberbräda kolfibersträngar under bindningarna samt sjyst flyt i puder och modd med TBT'n. Haft en GNU CCS och Magnetraction innan man började köra på bataleon och det må vara bra men i slutändan handlar det ändå bara om hur hårt man trycker och hur lite man railat med brädorna ;)

wessozi sa:
https://www.freeride.se/member/view.php?id=157234

Du kanske borde utveckla varför han skulle kört på någon av dessa? Speciellt om det nu stämmer att du för 5 veckor sen aldrig har stått på en bräda innan ;)
Det var mest ett teoretiskt svar baserat på det han fråga efter (hård, good grip, agressive och lite offpist) och lite reasearch från när ja skälv leta bräda.

Custom Flying V för att den är mellanhård, directional och har rocker-camber-rocker-camber-rocker profil som (Rocker S?) Som ska va lite bästa av båda världar med rocker för att fixa puder och camber för precision. Lr så.

http://thegoodride.com/snowboard-reviews/burton-custom-flying-v-2016-2010-snowboard-review/

Custom X är i camber, hårdare och aggressivare än Custom FV, och ska "shredda" ganska bra och va en bra all-mountain bräda. Har bra grepp även i isiga förhållanden som nu efterfrågades.

http://thegoodride.com/snowboard-reviews/burton-custom-x-snowboard-review-and-buying-advice/

Tjena Cruff,

Du har ju i princip samma ingångsvärden som mig, jag är inte riktigt lika stor dock :). Jag kör på en Jones Mountain Twin och är hur nöjd som helst. Det är en Directional Twinbräda och går fint att åka switch, racea nerför berget och ligga på fina skär. Åker inte så mycket park, men blir lite småhopp och boxar emellanåt. Har kört offpist med den i Åre ett par gånger, bra flyt i lössnön.

Den har rocker i nose och tail, men camber mellan bindningarna. Magnetraction ger bra grepp om det är hårdpackat, eller lite isigt.

Sammanfattat är det en extremt kompetent allroundbräda, som jag aldrig kommer att göra mig av med. Läs mer här: http://thegoodride.com/snowboard-reviews/jones-mountain-twin-snowboard-review-and-buying-advice/

Jag har nu ett par Union Force bindningar på, men de är lite för styva har jag kommit fram till. Kommer byta till ett par mjukare till nästa säsong, troligen Rome 390 Boss.

Annars skulle jag kika på Bataleons brädor som det tipsats om här ovan, eller varför inte Smokin KT22? Hade en sån tidigare, men de har designat om årets modell, verkar vara en helt ny bräda nu. Blir ju rätt sugen på att tjacka hem en sån själv :D

http://smokinsnowboards.com/product/kt-22

Lycka till med brädköpet :)

/Erik

Senast ändrad:
ErikDragon sa:
Jag har nu ett par Union Contact bindningar på, men de är lite för styva har jag kommit fram till. Kommer byta till ett par mjukare till nästa säsong, troligen Rome 390 Boss.

/Erik
Är contact för styva? Vill påstå att Contact är en rätt mjuk bindning, runt 4/10 i flex. Contact PRO något styvare, runt 5/10 flex. Är inte 390 Boss betydligt styvare än så?

/Jens

rollrcostr sa:
ErikDragon sa:
Jag har nu ett par Union Contact bindningar på, men de är lite för styva har jag kommit fram till. Kommer byta till ett par mjukare till nästa säsong, troligen Rome 390 Boss.

/Erik
Är contact för styva? Vill påstå att Contact är en rätt mjuk bindning, runt 4/10 i flex. Contact PRO något styvare, runt 5/10 flex. Är inte 390 Boss betydligt styvare än så?

/Jens
Sorry, hade hjärnsmälta när jag skrev inlägget. Det är ett par Union Force jag har nu, inte Union Contact som jag antar är rätt mycket mjukare än mina Force.....

/Erik

Kan ju tillägga att jag även har en hotknife, men tycker inte den greppar riktigt så bra i lite mer isiga partier.
Hotknifen flyter inte riktigt lika bra i puder som TRSn heller, imo
Garanterar att du kommer va sjukt nöjd med vilken du än väljer av dom där brädorna. Men jag rekomenderar fortfarande TRSn. :)

Ludd_3 sa:
Kan ju tillägga att jag även har en hotknife, men tycker inte den greppar riktigt så bra i lite mer isiga partier.
Hotknifen flyter inte riktigt lika bra i puder som TRSn heller, imo
Garanterar att du kommer va sjukt nöjd med vilken du än väljer av dom där brädorna. Men jag rekomenderar fortfarande TRSn. :)
Så du har både? Intressant. Var tycker du Hot knifen glänser jämfört med TRS:en?

Tycker faktiskt inte den glänser nånstans, kanske något popigare om jag måste välja. Men jag har iofs hotknifen något kortare än trsn. 4cm. Men i höga farter känns dom lika stabila.

Ludd_3 sa:
Tycker faktiskt inte den glänser nånstans, kanske något popigare om jag måste välja. Men jag har iofs hotknifen något kortare än trsn. 4cm. Men i höga farter känns dom lika stabila.
Och hur tung/lång är du? Ingen skillnad i hur styva de är?

Är 172cm o väger 80 pannor. Hotknifen är något trögare o få opp i en press kanske.

Ludd_3 sa:
Är 172cm o väger 80 pannor. Hotknifen är något trögare o få opp i en press kanske.
Aight. Och var köpte du dem ifrån? Galet svårt att hitta någon bra snowboardbutiki Sverige...

hollywood eller junkyard brukar ha lite libtech. annars har du ju alltid blue-tomato.com eller ebay.

När jag var hos Brädkultur på Norrlandsgatan Stockholm i mitten av mars stod jag och höll i en TRS som var med på rean. Just på LIB hade den butiken ett bra sortiment under den gångna säsongen. Butiken har väll i mina fall inte varit speciellt bra på att svara på mejl, så ringa kan vara ett tips om man inte har möjlighet att fysiskt besöka butiken. Bra service, har köpt både Vans boots och union bindningar från dem.

http://bradkultur.se/snowboards

Annars så har jag beställt min GNU RC och LIB skate från det tyska företaget Moreboards. Har funkat fint båda gångerna.

https://www.moreboards.com

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp