En skillnad mellan Lofoten och Couloir är att loften är tillverkad i Gore-Tex Pro Shell och Couloir i Gore Tex Soft Shell. Den stora skillnaden ligger i som föregående talare har sagt att couloir är lite tjockare, väger mer, men framför allt inte har lika bra andningsförmåga som lofoten. En annan mycket trevlig detalj med lofoten är du kan zippa in den i lofotenbyxorna.
För att återigen hänvisa till svaren ovan så beror det självfallet på om du kommer använda jackan hela året. Jag kör själv på Arcteryx Theta AR vilken liknar lofoten och jag är riktigt nöjd, använder den hela året, och med tanke på att det är en dyr produkt så är det ju positivt att man kan använda den så mycket möjligt. Men jag tycker inte att du ska köpa någon av modellerna innan du har provat de, plus en massa andra modeller av andra producenter, passform är A och O. Besök din närmaste outdoor butik och ställa en massa frågor, kläm och känn, prova med det du ska åka skidor i, med vanliga kläder, hoppa runt i butiken, ja du förstår vad jag menar.
Hoppas du hittar en schysst jacka, skriv gärna vilken det till slut blev.
Ha de fint!
/Andreas