Tipps om bra skaljacka och skalbyxor

Martok

Ny medlem
Är påväg nu att köpa en skaljacka och ett par skalbyxor till vintern, har varit och kolla in de senaste från Norröna och haglöfs? är Norröna Lofoten något som nån kan rekomendera? är inne på de blå orange settet.

jag har åkt med haglöfs couloir ett tag nu och tycker att kvaliteten är grym och matrialet mycket bra... har inte testat norröna men det är väll samma gore tex??

Mjo. dock tror jag att coulior är lite tjockare, båda är 3 lagrit goretex men haglöfen har fleace foder också, kan vara najs men kan bli varmt också om man åker sena veckor.

Kör också med Haglöfs Couloir, visst fleece gör den lite varmare, men det är väldigt tunn fleece. Om du bara skall åka skidor så kommer den funka klockrent hela året, hade du tänkt att använda den som en allroundjacka större delen av året så kan den nog vara lite varm från sen vår till tidig höst. Men från ca +10°C och kallare så funkar den klockrent och det är bara att variera värmen med underliggande lager.

En skillnad mellan Lofoten och Couloir är att loften är tillverkad i Gore-Tex Pro Shell och Couloir i Gore Tex Soft Shell. Den stora skillnaden ligger i som föregående talare har sagt att couloir är lite tjockare, väger mer, men framför allt inte har lika bra andningsförmåga som lofoten. En annan mycket trevlig detalj med lofoten är du kan zippa in den i lofotenbyxorna.
För att återigen hänvisa till svaren ovan så beror det självfallet på om du kommer använda jackan hela året. Jag kör själv på Arcteryx Theta AR vilken liknar lofoten och jag är riktigt nöjd, använder den hela året, och med tanke på att det är en dyr produkt så är det ju positivt att man kan använda den så mycket möjligt. Men jag tycker inte att du ska köpa någon av modellerna innan du har provat de, plus en massa andra modeller av andra producenter, passform är A och O. Besök din närmaste outdoor butik och ställa en massa frågor, kläm och känn, prova med det du ska åka skidor i, med vanliga kläder, hoppa runt i butiken, ja du förstår vad jag menar.

Hoppas du hittar en schysst jacka, skriv gärna vilken det till slut blev.

Ha de fint!
/Andreas

Senast ändrad:
Norröna lofoten känns inte prisvärt. de kostar rätt mycket mer än många andra. Jag har en Skaljacka från H/H som heter Ecolab och är lätt och tunn med hög kvalitetskänsla. Byxer så har jag ett par Fjällräven som inte är provade på riktigt än men de känns som bra kvalitet och genomtänkta detaljer.

Podolski sa:
Norröna lofoten känns inte prisvärt. de kostar rätt mycket mer än många andra. Jag har en Skaljacka från H/H som heter Ecolab och är lätt och tunn med hög kvalitetskänsla. Byxer så har jag ett par Fjällräven som inte är provade på riktigt än men de känns som bra kvalitet och genomtänkta detaljer.
Lofoten är billigare än Colouir, dock ingen stor prisskillnad, 300 sek. Jag tycker du jämför äpplen och päron här, visst både Lofoten och Colouir är dyra jackor, men du kan inte jämföra de med HH Ecolab då de inte använder samma material i jackorna. Jag tvivlar inte på att Ecolab är bra jacka, men det går ändå inte att göra en jämförelse med enbart prisaspekten som parameter.

Jag använder min Lofoten hela året, även som "vardagsjacka" vinter, höst och vår. Jag gillar den bland annat för att passformen för mig är mycket bra (prova många jackor alltså). Ventilationsmöjligheten är bra. Likaså möjligheten att zippa ihop den med byxorna (jag har ett par Wihte Out som också passar). Jag gillar också att den är lätt, men visst, man måste ha något under om man skall ha den som vardagsjacka på vintern.

Jag kör Arc'teryx Sidewinder SV. Riktigt skön jacka där dragkedjan är sned vid halsen för att man ska slippa ha den skavandes mot hakan. Jag valde mellan just Arc'teryx Sidewinder och Norröna Lofoten och valet kändes självklart. Det kostade några kronor extra men det är förmodligen värt det. Materialet i jackan jag köpte känns riktigt slittåligt och det står i princip Bra kvalité på jackan. Go Arc'teryx

Sedan så undrar jag, om jag normalt kör med M i storlek ska man köra 1-2 storlekar större om man ska ha ryggskydd under och allt de andra?

Martok sa:
Sedan så undrar jag, om jag normalt kör med M i storlek ska man köra 1-2 storlekar större om man ska ha ryggskydd under och allt de andra?
Norrönas skaljackor är sydda så att du kan ha ryggskydd under utan att du behöver gå upp en storlek, men vist vill du ha den lite loos fitt så kan du gå upp max en storlek!

Micke

Jag vet inte om norröna har bättrat till sig, de sista par åren. Men det har rått vissa tvivel om deras kvalitet vet jag. Sömmar som gått upp och liknande.

Tillbaka
Topp