Tips - Barnskidor

MattiasKierkegaard1

Aktiv medlem
Tips - Barnskidor
Hej
Jag har letat runt lite på forumet men inte hittat någon aktuell tråd så jag startar en egen.
Vi kommer denna säsong att stå säsongsuppställda med husvagn i Fjätervålen och förhoppningsvis blir det en hel del skidåkning.
Mina barn har åkt skidor i några år (1 vecka om året) och har nu växt ur sina gamla skidor (jag köpte då HEAD Free team på Stadium).
Jag är nu ute efter nya skidor till barnen. Kidsen är 5,5 (ca 115 cm) och snart 8 ( 135 cm) år gamla. De gillar att åka i pist men att upptäcka skogen tycker de är en riktig höjdare.
Killen på 5,5 år är relativt duktig och blev rekommenderad att åka "svart skidskola" efter förra årets besök i Sälen. Tjejen på 8 år är lite mer försiktig och inte riktigt lika "äventyrslysten". Hon gick "röd" skidskola förra året och det blev även rekommendationen vid ett eventuellt nästa besök.
När jag letar så finns det inte så mycket info om barnskidor, men de skidor jag kikat på är Völkl racetiger och Deacon.

Jag har landat i att skidorna bör vara ca 105 respektive 120 cm.

Finns det någon på detta forum som har något bra förslag på barnskidor eller något särskilt jag ska hålla utkik efter när jag sonderar terrängen?

Tips - Barnskidor
De skidorna du tittar på fyller säkert dina barns behov. Väljer du istället Völkls Revolt så får du kanske en skida som barnen tycker är roligare. Dessutom så är Völkls Revolt JR 118 cm byggd med sandwichkonstruktion, det är en riktig skida och inte som vanliga barnskidor med plastblandning. Om din pojk dessutom ska ärva skidorna så kommer han nog mycket hellre ha dessa än Racetiger-varianten.
Tyvärr finns det få alternativ för 5-åringar som vill ha bra skidor. Head SLR Irace PRO är den enda skidan som kommer i rätt längd.

Tips - Barnskidor
Tack för tips. Vilken av längderna (119 eller 129) skulle du ta till en som 137?
Jag skulle ta 128, twintip och full rocker gör att skidan känns kortare än en vanlig pistskida.
Mellan nästipp och haka brukar man väl säga för barn.
Jag har i och för sig alltid haft ganska korta skidor till mina barn. Nu är de snart 12 och 16 och har sen ett par år skidor som är lika långa som de själva.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp