Tips bra skidåkning i närheten av Bern i Schweiz !

EElias

Medlem
Är det någon som har ett tips på bra skidåkning i närheten av Bern i Schweiz ? Alla tips uppskattas!

tack på förhand

Elias

Finns ju massor... Åker du bil eller tåg är väl första frågan?
Med tåg är Jungfrau-regionen tyvärr rätt knölig (inkl. Mürren som redan nämnts). Adelboden kommer man snabbt till, men är ju inte så högt, samma gäller runt Gstaad. Förra vintern var jag mest i Valais: Belalp, Lauchernalp, Aletsch Arena men även Zermatt och Saas-Fee är möjliga att åka till över dagen. Med bil är även franska delen av Valais inom rimligt avstånd, med Crans-Montana, Verbier, osv. Andermatt tar lite för lång tid för en dag, men funkar med en övernattning tycker jag. Samma gäller för Graubunden.

Sen tar det "bara" 3,5h med tåg till Chamonix faktiskt... :)

Tack så mycket!! fan va schysst. Jag glömde ju en liten relevant grej.. Det måste vara ca 1 timme från Bern med bil. Dem jag ska åka med kommer jobba en del i Bern, och vi kommer bo på en skidort som ligger på rimligt avstånd. Det gäller bara ett par dagar. Det här är 26e, 27e, 28 december men man vill ju få ut maximalt av dagarna. Sen blir det en vecka med Zug som utgångspunkt.

Enklaste kanske är att bo i Interlaken, då har de som ska jobba motorväg in till Bern, övriga en kort buss- eller tågresa till Jungfrau-systemen. :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp