Vår spontanåka nära Zürich?

Ska på ett kortare kundbesök i närheten av Zürich fredagen den 21/11. Funderar på att stanna över helgen för att åka snowboard. Har fått tips om att Engelberg-Titlis är snösäkert, nära och bra. Har någon tips på var jag kan hitta prisvärt boende nära liftarna? Enklare boende/inackordering duger fint.

Titlis är ett av få ställen som har öppet så tidigt nära Zrh. Ser ut som att de hoppas öppna Gemsstock i Andermatt nu till helgen. Om det lyckas är det ett bra alternativ även om det bara är en pist ner till mellanstationen.
Så här tidigt får du räkna med få pister och liftar öppna, speciellt om det bara är glaciären öppen på Titlis. Kolla på deras hemsidor när det närmar sig och räkna med rätt mycket köer pga alla skidklubbar. Häng på låset när de öppnar!

Vad gäller billigt boende finns iaf i Engelberg ett vandrarhem, verkar öppna igen just den 21:e. https://www.youthhostel.ch/de/hostels/jugendherberge-engelberg

Tack för din input Kalle.
Planen är att lämna kunden som befinner sig 1,5h NW om Zürich, sen fredagseftermiddag för att checka in på destinationen under kvällen. Sen blir det åka hela lördagen och söndagen med återresa från Zürich på måndagen. Finns det något ställe inom vettig radie som är att föredra istället för engelberg Titlis..? Funderade kring zermatt men inser att det är ytterligare två timmar bort från Zürich ..

Ja, Zermatt och Saas-Fee är ju en bit bort från ZRH onekligen. Andermatt kan vara alternativ som sagt, och ser att Davos Parsenn också öppnat några liftar för helgåkning. Lite närmare än Zermatt iaf.

Om det blir Engelberg kanske Das Trail Hotel kan vara något. Mitt emot the mountain studio-butiken. Enkelt men städat och okej frukost. Kort promenad till tågstation och skidbuss. Budgetmiddag på kebaben en bit bort eller Hoheneck bar ca 100m längre upp på gatan. Mellan hotellet och Hoheneck finns turistbyrå där du kan köpa liftkort.

Tack för tipsen. Har aldrig åkt snowboard i Schweiz tidigare och all info tas tacksamt emot. Hittade ett boende för två (nålen på kartan), fre-mån för 3800kr, 500m från liften(blå ringen om jag förstått det rätt). Smidigt om jag kan lösa liftkortet i turistbyrån som du föreslagit sivbertil. Snowboards får jag med leta upp, hittills bästa är Intersport med ca 3000kr för två dagar(!). Häftigare priser än hemma men kanske hittar något bättre alternativ.

Bilagor

• IMG_5344.webp
    IMG_5344.webp
    270.8 KB · Besök: 44
Vad gäller liftkort: Titlis (osäker på de övriga) har s.k. dynamisk prissättning, så ibland kan man spara några CHF om man köper i förväg på nätet.

Tillbaka
Topp