Tips för Zermatt

Folkee

Ny medlem
Tips för Zermatt
Tjänare alla alpinister!

Ska till Zermatt över vecka 9 och undrar om ni har några tips på ställen man inte ska missa. Vi har en vän till familjen som har varit där en vecka de senaste 20 åren, så vi får nog lite tips, men tänkte att jag kunde höra här också!

Tips för Zermatt
Du ska absolut inte missa restaurang StafelAlp. Den ligger ganska mysko till men servitrisen där är det snyggaste jag någonsin sett. När du väl är där så beställer du Älpenmakaronen (?). Låter halvdant, smakar otroligt gott!

Senast ändrad:
Tips för Zermatt
kalle188 sa:
off pisten är skit i zermatt ;) bäst är den i Cervina enligt mitt tycke...
Det finns gott om bra offpist i Zermatt. Kabinen Gant - Hohtälli erbjuder riktigt fin åkning på öppna fält med lite brantare avstickare här och där. Där kan man ligga och köra varv. Starta direkt från toppen eller ta av från pisten som följer ryggen.
Området vid Riffelberg ägget och Schwarzee bjuder på fin men kanske lite kort skogsåkning.

Senast ändrad:
Tips för Zermatt
vi är nåra gubbar som kör weekend där nästa vecka ( 3)

Mer offpist tips emottages tacksamt!

Vi gillar förstås mat också ;)

Hört att det ofta går laviner där? Stämmer det att det skulle va farligare än ngn annan ort?
Bör man skaffa guide?

Mvh

Tips för Zermatt
Qvisfr sa:
vi är nåra gubbar som kör weekend där nästa vecka ( 3)

Mer offpist tips emottages tacksamt!

Vi gillar förstås mat också ;)

Hört att det ofta går laviner där? Stämmer det att det skulle va farligare än ngn annan ort?
Bör man skaffa guide?

Mvh
Är glad över att några försöker locka över er till Cervinia istället, antalet offpiståkare har ökat kraftigt sista 5 åren i Zermatt, men är fortfarande relativt lågt.

Det finns mycket bra åkning av varierande svårighetsgrad, allt från riktigt extremt till mysflakt. Ett antal bra tips är att starta kring de markerade (gula) offpistlederna och köra avstickare därifrån. I övrigt finns det mycket att leta efter i anslutning till liftarna.

Men det finns mycket bra off pist även i Cervinia. Den mest uppenbara är ravinen precis när ni åker över från Zermatt (den övergången ni tar när ni först åker tillbaka mot Zermatt för att sedan hålla vänster in i Italien)

Om ni är duktiga skidåkare kan det absolut vara värt att hyra guide en dag om förhållandena är goda, det finns en hel del dolda ganska avancerade linjer att köra. Viktigt då att göra klart med guiden att ni vill åka lite tuffare. (ett tips, Simon Anthamatten, hälsa från mig, sjukt bra guide och duktig skidåkare, han är bror med Samuel som kom tvåa i WFT, han har själv vunnit VM i isklättring så det finns lite kompetens hos den killen)

Restauranger:
Kleinsidan: Staefel Alp, Zum See, Blatten afteski: Hennu Stall
Sunegga sidan: Chez Vrony, Flue Alp afterski: Olympia

Byn: för en skönt häng med bra men enkel mat (Bubble, som drivs av Svenska Andreas) eller lite finare mat: Gitan (godaste lammet jag ätit i hela mitt liv, Snow Boat (källaren), Afterski: Snow Boat (baren), Papperla

Vi dåligt väder: lira lite "Swiss bowling" Kuggek (eller ngt liknande) på Kegelbahn (källaren under Hotel Bristol).

det finns mer men detta var ett axplock.

//Patrick

Tips för Zermatt
Daniel-LAB sa:
The Bubble är en grymt bra restaurang, kombinationen sjysst mat, superb service och trevligt ställe är mycket bra.
Bubble, SKA absolut besökas. Både för en middag lite tidigare på kvällen eller bara för att dricka öl och sitta och surra lite senare på kvällen!!

Tips för Zermatt
Låter fin fint!

Bokat guide dag 1, och kanske Simon dag 2. ;)

Mat o surr brukar det bli i detta gänget!

Can´t wait!

Hoppas på ett dump på ons-tors också ;) :D

Tips för Zermatt
Qvisfr sa:
Låter fin fint!

Bokat guide dag 1, och kanske Simon dag 2. ;)

Mat o surr brukar det bli i detta gänget!

Can´t wait!

Hoppas på ett dump på ons-tors också ;) :D
Tja,

låter bra, tror tyvärr inte på så mycket snö fram till onsdag nästa vecka. Ser ev. mer lovande ut framåt torsdag/fredag.

Lycka till och njut av ett riktigt bra val av resa :=)

Tips för Zermatt
Lyckost, Zermatt och Cervinia är riktigt trevligt. Var där för två år sedan, förra året var jag i Chamonix. Det var inte alls lika bra i mitt tycke. En trevlig restaurang som inte har nämnts är Ullas, åt lasagne där - mycket gott! Det är nån backe i Cervinia som är riktigt lång, kommer inte ihåg vad den heter. Den får du i alla fall inte missa! Sista dagen jag var där hade det snöat så in i helvete på natten så det var offpist mitt i backen :D

Tips för Zermatt
sebbe123 sa:
Lyckost, Zermatt och Cervinia är riktigt trevligt. Var där för två år sedan, förra året var jag i Chamonix. Det var inte alls lika bra i mitt tycke. En trevlig restaurang som inte har nämnts är Ullas, åt lasagne där - mycket gott! Det är nån backe i Cervinia som är riktigt lång, kommer inte ihåg vad den heter. Den får du i alla fall inte missa! Sista dagen jag var där hade det snöat så in i helvete på natten så det var offpist mitt i backen :D
Ullas är bra och backen heter Ventina tror jag (man håller vänster in i Italien direkt när man kommer ner från Klein Matterhorn) och sen kör man i princip bara på hela vägen ner till Cervinia.

//P

Tillbaka
Topp