Tips inför köp av turskidor?

Intressanta synpunkter!

Det är inte så att mitt mission här är att promota airbags, men jag måste ändå bara snabbt bemöta det du skrev med att jag tror ändå det är mcyket större risk att det felas någonstans i händelsekedjan bli begravd -> hittad -> uppgrävd levande, än att airbagen inte lyckas lösa ut av någon anledning. Ett exempel skulle kunna vara om alla i gruppen blir tagna. Jag skulle kalla tranciever-situationen mer av ett aktivt skydd, efterom du litar på både teknik och mänskliga faktorn vid räddning, medans airbagen är en fire-and-forget och handhavandet är mycket lättare än alla moment involverade i trancieverräddning.

Men risken att bli begravd är också bara förminskad och knappast eliminerad med airbagen, så blir man begravd ändå är man såklart förmodligen rökt om man förlitar sig på bara airbag. Och kombon med alla 4 komponenterna kommer nog bli "standard" i den "nära framtiden" skulle jag tro, många nya ryggsäckar kommer ut på marknaden med dessa funktioner och det blir svårare och svårare att motivera att inte ha en. Som sagt, ju säkrare desto bättre naturligtvis!

Senast ändrad:
Jag håller helt med dig om att det klassiska trepacket kommer att bli ett fyrapack inom en "snar framtid". Nu när etablerade ryggsäckstillverkare har börjat tillverka säckar som är kompatibla med ett ballongsystem så tror jag att en av de två stora nackdelarna med ballongsäckar kan räkna sina sista dagar, nämligen att de inte är bra ryggsäckar. Den andra nackdelen, priset, vet vi inte vad som det kommer att ske med. Min gissning är att det kommer att ligga kvar på en relativt hög nivå i minst ett par år till. Om fem år är det möjligt att det sjunkit så pass att det inte längre är något som man behöver ta speciellt stor hänsyn till.

Angående din fundering kring att det är större risk att något fallerar i transceiversök än i ballongutlösning så håller jag inte med dig. Risken för materialfel är nog ytterst liten, såväl hos transceiver som Schrödingers ryggsäck. Den stora skillnaden ligger i att transceivern är passiv. För mig framstår det som betydligt större risk att jag skulle misslyckas med att blåsa upp ryggsäcken än att mina färdkamrater skulle missa mig i ett transceiversök. Du lyfter fram "fire and forget" aspekten som något positivt, den har du även i en transceiver. Du slår på den i början av dagen när du är lugn och kan ta tid på dig sedan kan du glömma bort den. Ballongsäcken måste du aktivera i en betydligt mer stressfull miljö och du får inte många chanser på dig. Det är där som ballongsäckarnas stora problem ligger enligt mig.

Senast ändrad:
En liten komplettering i "fyrpacks" diskussionen.

Airbagen är ju iförsta hand för din egen räddning medan transcievern är 50/50 för din egen skull och för att kunna hitta andra. Egen sond och spade har du noll nytta av om du blir begravd men är absolut nödvändigt om du ska kunna hitta och gräva upp någon annan.

Att bara köra "airbag" och skippa transciever, sond och spade är så egoistiskt att det inte ens är ett alternativ ... åtminstone skulle jag inte åka med någon som tänker så!

/MM

Jag förstår din tankegång där. Däremot så förutsätter du ju att dina färdkamrater även de har transceiver, spade och sond. Jag förstår inte varför man inom gruppen skulle kunna komma överens om att det är den säkerhetsutrustning som vi bär men inte kunna komma överens om att vi enbart bär ballongsäckar.
Det är ett ställningstagande man måste ta som grupp, och är alla överens om att 'vi ägnar oss inte åt kamraträddning utan här är det enbart ballongsäck som gäller' så har man gjort det valet. Om alla är lika stora egoister så är det ju inget problem.
Men jag håller med dig, jag skulle heller inte åka med någon som inte bär transceiver, spade och sond. Men det beror på att jag är en egoist, det är inte för deras egen säkerhet som jag ställer de kraven på mina färdkamrater.

Yes ... sedan kan man ju se det hela i ett vidare perspektiv där man kanske hamnar i en räddningssituation där en annan "grupp" råkat illa ut, vilket ju är ett sannolikt scenarie. Inte så kul att stå där med sina ballongsäckar och bara titta på ...

/MM

Egentligen är det ju på sätt och vis en icke-diskussion att prata om airbag vs t/p/s, för det är nog inte så många som kommer köpa en airbag för att samtidigt sluta köra med transa. Men däremot är det ju intressant att veta, vad det är i sin utrustning som faktiskt bidrar mest till ens säkerhet! Så på så vis är det ändå värt att prata om dessa grejer!

Själv tycker jag också dom har fortfarande lite att jobba på vad gäller vikten... Borde gå att bygga en säck som väger in på ~2 kilo tycker jag, om dom gör säcken minimalistisk (inte minimal, men inte massa krimskrams) och bygger allt i nåt slags space age material... På addnature säljer dom BCAs nya säckar till ~5000kr nu förresten!

Nej, det är nog ingen av oss som åker lössnö idag som kommer att skrota ut sin transciever. Problemet, om man nu får kalla det för ett problem, ligger hos den kommande generationen som har växt upp med ballongsäckar, för dem är det inte så självklart vad man bör fokusera på i första hand. Ekonomin är faktiskt en väldigt viktig aspekt speciellt för unga människor som ska iväg och säsonga, och även i framtiden så tror jag att ballongsäckarna kommer att vara dyra. Prisutvecklingen på transcievers har inte varit särskilt stor...

FF sa:
Sluta nu bajsa ner den här tråden grabbar med det gamla trötta tjafset om köpa i butik/på nätet, känns som det är avhandlat några gånger ;)

Jag tycker fortfarande: Köp ett par begagnade turskidor, du bör kunna hitta en komplett setup för ca max 3000! Du vill ju komma igång direkt och tura och så... och så samlar du på dig erfarenhet, så vet du exakt vad du vill ha när du köper din "ultimata" utrustning på vårkanten på reorna. Ja visst är det mycket mycket mer nice att tura på techprylar, men det är ju rätt dyra pryttlar och det är trist att köpa fel saker då. Man kan gott hålla sig en säsong och göra det första hundåret på alpint + dukes så man lär sig uppskatta hur bra techprylarna är när man går över till det ;)

Eeeh och naturligtvis ska du köpa på dig lavinutrustning! Överväg även att kika på airbagsystemet... Då det är mer eller mindre bevisat att det funkar lika bra eller bättre som att köra med tranciever, vad jag förstått. Och såklart lära dig utrustningen och hur man "bör" röra sig i lavinterräng.
Inte för att jag är den som är den men FF anklagade mig för att bajsa ned tråden när det blev en diskussion var man skulle köpa turskidor (som tråden handlar om) för att sedan posta en massa inlägg med ännu mera OT om ballongsäckar :rolleyes:

För övrigt så funderar jag på en ballongsäck själv. Hjälper ju inte så mycket med att polarna har spadar, transor, sonder om de står 300 meter längre ned. Innan de hinner upp har man kvävts ändå. En del har ju inte ens stighudar med sig och har alpinbindningar, hur går diskussionen där? Här är en bättre tråd att ta detta i https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=44145&p=2#r470913

Tillbaka
Topp