Tips och råd sökes kring lite mid-fat skidor.

TexMurphy

Ny medlem
Tja då var det dags igen då för ett skid inköp.

Rider info
Längd: 191
Vikt: 105
Åkar typ: Kör mycke offpist men utan dropp och hopp. Helst skogs linjer om det finns. Åkt i över 30 år så åkstilen är rätt oldschool med känana rätt tätt ihop. Bättre teknik i djupsnö än i hård pist. Mest för det jag åker mest offpist men även för att det passar min hybrid teknik lite bättre än pist carving.
Senast körda skidor: Senaste två säsongerna på Goodha 114or med Solly 914. Trivs väldigt bra på dom när jag kör offpist. Dock så är dom ju inte roligast i pisten. Flexen är precis lagom för min del. Lite mer pop och response ur skidan hade dock vart kul. Säsongen innan dess körde jag på ett par Karma den tycker jag dock är för styv för att vara jätte rolig utanför pisten.

Det jag primärt söker är en skida att gå topturer med. Jag kommer gå med hudar i vinter så jag behöver ett par skidor med en tur bindning eller ett par BCA Trekkers till mina Goodha.

Ett alternativ är som sagt att köra med mina Goodha 114or och använda ett par BCA Trekkers i Solly bindningarna. Det är lockande eftersom jag trivs på Goodhan offpist.

Andra alternativet är att köpa en ny skida för topturer. Jag vill inte köpa Dynafit bindingar (eller vill och vill det är klart jag vill) eftersom a) jag är för tung och b) vill inte köpa nya pjäxor. Så i princip så är alternativet ett par Duke.

Vad skall jag då montera Duken på???

Jag är inte jättesugen på att köpa en till 110+ skida. För då kan jag ju i princip lika gärna sätta duken på mina Goodha skidor. Vilket iofs kan vara ett alternativ men jag gillar inte tanken på bindningsbyte.

Ett par midfat 95-105 skidor känns som ett överlag bra komplement till ett par 114or. Min tanke är kanske också att jag skall kunna hitta en rätt lätt skida. 114an är ju inte jätte tung för sin storlek men under 4.5kg borde man ju kunna komma.

Som jag ser det så finns det i så fall tre alternativ Armada ARV 185, 4FRNT VCT 189 och Rossignol S5 185. Min princip om icke kina tillverkade skidor står kvar även iår.

En midfat med Duke känns som en väldigt allround lösning som jag även kan köra på skidhelgen med jobbet och på familje resan med piståkande släktingar. Det dumma är ju att så här med facit ihand så borde det ha suttit en Duke på Goodhan. För nu om jag kör en midfat så kommer goodhan i princip bara vara en "kanada skida".

Någon som har några tankar och ideer att bolla med mig kring detta?

Tomas

Völkl Mantra!

Tysk kvalite, och extremt svårslagen skida!

vet dock inte hur mkt dom väger, men det blir nog ganska tungt med en duke.

Kika annars på Line prophet som också skall vara jäklit bra, har dock int etestat själv.

Annars kanske ett par av dom nya Salomon shogun kan vara ett alternativ, dom verkar ju jävligt coola, dock ingen aning om hur dom uppför sig.

Tillbaka
Topp