Tips om att backpacka med skidor

weester

Ny medlem
Vi är ett gäng grabbar som vill dra iväg 2 - 3 månader i vinter och bara åka skidor!
Vi vill dra neråt mot alperna och testa lite olika system, men har aldrig gjort något liknande förr så vi skulle vara tacksamma för alla möjliga tips från folk som gjort likadant. Vi tänkte köra ner och ha bil med oss hela tiden.
Bara skicka alla tips ni har om boende, orter, hur man löser de med liftkort osv.

Peace

Mitt bästa tips är..... *trummvirvel*........ Skraplotter!

Skämt åsido. Men ta med er pengar. Att dra från ort till ort i 2-3 månader och köpa dagskort är skiiitdyyyyrt.
Ni kan ju alltid dra igång ett filmproject och med det som argument, ragga till er gratis dagskort så ofta ni kan.

Håller med PNyberg. Jag tycker säsongskorten i många alporter är överdrivet dyra. Dagskorten däremot är rena rånet. Sen att få tag på bra billigt boende blir också svårare ju kortare tid ni stannar på ett ställe. Dessutom måste ni tänka på att det blir svårt att hitta ställen runt loven i feb-apr. Men lycka till!

Mmm det är inte billigt att köpa dagskort.

Ett alternativ kan vara att köpa säsongskort på två utvalda ställen i alperna (lämpligtvis ett i frankrike tex chamonix och ett i östra alperna så ni fångar in alla typer av stormar i "era" orter) som täcker in så mkt som möjligt. Många säsongskort går att använda i flera stycken olika orter.

När ni då åker på det ena kortet och befinner er på ena sidan alperna kan ni hyra ut de andra liftkorten och få tillbaka en hel del pengar. (viss risk involverat dock naturligtvis... Man bör ha kolla på vilka orter detta är lämpligt i)

Sen köp en ordentlig husbil med gas eller dieselvärme som ni bor i. Duscha i public badhus/sporthallar :)

Jag och en kompis gjorde en liknande grej där vi hade graubundenkortet. Det var skoj ett tag men det var lite drygt i längden så efter 1½ månad sket vi i husbilsgrejen och for till chamonix. Vi hade dock mer ett plåtskjul än husbil och det var nog delvis lite det som det föll på.

Annars är Pers tips grymt om ni har nå filmambitioner. Gör en blogg vettja så går det säkert att ragga dagskort. Lär va en del jobb dock.

Finns väl ett antal säsongskort som täcker hela regioner?
Själv har jag köpt graubündenkortet och haft Disentis som bas - många fina orter inom den regionen!
Kostar runt 11K tror jag för det kortet.

Att bo i tillfälliga boenden och köpa dagskort kommer bli fruktansvärt dyrt - satsa på ett permanent boende i ett område som ni gillar, och gör dagsturer till närliggande orter som ingår i ett liftkort som täcker en hel region.

Tillbaka
Topp