Tips om ett riktigt bra skid-/snowboard lås

forever

Ny medlem
Jag skulle bara vilja tipsa om ett bra lås som jag köpte i vintras. Det är definitv det smartaste lås jag har sett någonsin och det bästa av allt är att det inte bara passar till mina skidor och snowboard utan också till min cykel och inlines.
Kolla på www.safeman.de, där finns alla återförsäljare i Europa.

Skriv ihop en recension och posta den där!
Verkar väldigt finurligt eftersom man kan använda det till att låsa så många olika prylar.
Sen om det är lätt att bryta upp vet jag å andra sidan inte men det är väl inte så viktigt för skidor/snowboards eftersom bara att ha nån form av lås avskräcker tjuven.

// Finnudin

Köp ett med kod, det är som tidigare skribent sagt inte kvaliteten på låset som är avgörande i första hand, utan att tjuven hellre tar brädan/skidorna brevid utan lås. Att låsa permanent är ju ganska svårt, är tjuven överjävlig och inte har någon avbitare/bultsax skruvar han bara loss bindningarna....

För vem skulle inte märka om någon står med en bultsax och försöker klippa upp låset till dina skidor? Eller försöker skruva loss bindningarna till ett par skidor fastlåsta i ett ställ?
Jag använder ett sådant lås man stoppar in i ställen, och vet ni vad...det funkar! På kvällen brukar jag ta in skidorna.

Därför tycker jag inte att det är någon ide att köpa ett dyrt lås, eftersom om man nu ska klippa upp det i backen ser någon det. Använd det som avskräckande syfte.

Men om du ska använda det till mer än skidorna verkar det bra...men det finns mer prisvärda (liknande) att köpa i skidbutiker tror jag..

Enligt safeman.de: 19,90€ (ca 180 kr).
Det anser jag inte alls vara dyrt för ett lås som funkar bra att låsa skidorna med och även diverse andra prylar. Håller helt med om att när det gäller skidor så spelar inte låset i sig så stor roll bara det är ett lås där.

Alltid roligt att se nya innovativa prylar.

// Finnudin

Vad är det som är nytt och innovativt med safeman? Jag har haft mitt bakoda ett par säsonger.

Teddo: Var köpte du ditt barkoda då? Det har bara 3-siffrigt men det funkar väl ändå.

Vad är innovativt med Safeman?
Vad jag vet så är det ända låset i världen som man kan bilda 2 st. loopar med vajern och där vajern inte slackar.

Jag förstår inte heller vad som är dåligt med att det är nykellås, vad jag vet så brukar man ändå ha någon nyckel med sig, t.ex. till hotellet, bilen, stugan o.s.v.

Enligt Safemans hemsida så heter återförsäljaren i Sverige Solium, kolla hemsidan för information.

Jag köpte det när de hade nån stor utförsäljning på ett ställe som stängde i Stockholm, så jag gav bara en struntsumma. Har dock sett låsen lite här och var i brädbutiker har jag för mig.

Min plastfarsa hade en coolt lås på 80-talet där man drog ur en vajer ur ena staven, drog genom bindningarna och låste ihop änden i handtaget på den andra staven.

Kanske en av de få prylarna som vid en nylansering skulle få mig att överge brädan och gå tillbaka till laggen...

Innovativt är väl ett lite väl starkt ord i denna diskussion, det kan jag hålla med om.
Jag har inte sett liknande lås tidigare (varken Safeman eller Bakoda) men det kan ha med det faktum att göra att jag aldrig varit i behov av såna.

// Finnudin

Tillbaka
Topp