Tips om Kobåset tack...

Tips om Kobåset tack...
Skall upp till Hemavan igen denna vinter, tyvärr så kom jag inte iväg till Kobåset sist.

Har aldrig varit upp dit ens. Så min fråga till er är vilken typ av åkning det är där?

Hört att det skall vara lite ränner m.m. som kan vara skoj, men kan jag lura med tjejen en sväng dit så jag slipper gå själv?

Tänkte om det fanns någon lättare del att ta sig nerför om nu rännerna avskräcker henne? Går det te x. att åka runt och ta sig ned längst inne där jag har förstått att det skall vara lite enklare eller? Det går bra bara det inte är för brant liksom.

Tackar för tänkbara tips från er som varit där.
/Mange

Tips om Kobåset tack...
Tjena!

Trevligt att nån fler har fattat att kobåset är en förträfflig plats att åka på. Helt i klass med Kittel o gränsen om det vill sej riktigt bra. Finns flera alternativ både svåra o mindre svåra repor. Om du ska åka rännorna så föreslår jag att du rekar dom först nerifrån. Helst tar du o åker in via det pistade längd spåret som går in i dalen. Därifrån ser du lätt alla rännor som finns. uppifrån är det redigt svårt att hitta rätt. Har hamnat helt fel flera gånger. om man inte är försiktig kan det sluta med fritt fall. O då menar jag inte ett kort fall. Du ska gräva ordentligt med snöprofiler då det kan va rejält lavinfarligt. Rännan som kommer ner några hundra meter från punkten där längdspåret vänder har ibland blivit helt ren på snö o kägglan har gått långt in i dalen vid nåt tillfälle. Men som sagt så finns det många alternativ om det ena inte funkar. Längst in i kobåset kan man åka ner från sadeln mellan Södra syter toppen o tärna glaciären. Det här är en ruskigt fin tur men kanske inte så brant. Det brukar ligga ordentligt med fint puder på väst sluttningen av sadeln. Att ta ett fika på toppen brukar va en riktig vinnare då man alltid kan fixa helt lä på nån sida av toppen med en otrolig utsikt. Du ska dock ha i beräkning att den här turen tar ett tag. Ibland känns det som om man aldrig ska komma fram till åkningen. Det som är bra med det här området är att man kan åka i både öst o väst läge beroende på vars vinden har blåst snön. Att åka ner mot kungsleden brukar va ett riktigt toppen åk om det nu förhållandena är de rätta. Här har du en stoooor canyon som du enkelt hittar om du åker uppe på själva bergsryggen. På andra sidan kobåset finns tycker jag nästan bättre åkning än från själva syter ryggen. Om du är en riktig dängare på att åka hittar du en snorbrant snor smal ränna som går ända uppifrån o slutar nästan i botten av dalen. Var där då Åka skidor va där o fotade för sitt repotage. Då var det nån av åkarna som åkte den rännan. Måste va det coolaste åket jag har sett i verkligheten. Jag tror inte jag skulle göra om det dock. På samma sida finns en riktigt grov Bowl som brukar suga till sej ordentligt med fin snö.
Man ska passa sej för sportlovs ungar som har knatat över från liften. De som jag har träffat hade noll koll. Ingen utrustning o ingen kunskap. Bara tur att de inte startade en lavin. Så håll er ur deras väg om ni ser nåre suspekta typer. Man kan ju kolla med pistören nere vid kungsliften om hur förhållandena är. Men jag litar då inte mycket på dom. Deras uppgifter har sällan stämt med verkligheten. Tvivlar på att dom jag pratade med nånsin hade vart utanför liftsystemet. Bättre att skapa sej en egen uppfattning. Självklart ska man ju ha utrustning o kunskap för att åka här. Men det gäller ju all offpist.

Hoppas jag har kunnat ge lite mer klarhet i dina funderingar.

Keep on ripping / Henke

Tips om Kobåset tack...
Hallå Mange!

Jag har åkt i kobåset nån gång och det är kanon!
Åkningen är ganska brant och man får passa sig för att komma för lång in i dalen. Där är det ännu brantare och gott om klippor och hängdrivor. Har du gott om tid när du är i Hemavan kan du alltid gå upp på östrasidan och reka den västra. Det tar ungefär en eftermiddag och då har du skapat dig en bra bild av åket.

En sak till: Det kan vara ett riktigt lavinfarligt åk. Har det snöat mycket eller blåst västlig vind så måste du kolla mycket noga före åket, sen skadar det aldrig att prata med skidpatrullen om de almäna lavinläget...

Hoppas du får några härliga åk, i Kobåset finns nog Sveriges bästa åkning!

/Daniel

Tips om Kobåset tack...
Mitt tips är att du går ganska högt upp mot den topp, som heter
Junfruvårtan. När du kommer upp med Kungsliften har du
Junfruvårtan framför dig till höger om liften.
Därifrån åker du rakt ner i Kobåset, det är hyfsad fallhöjd och kan
finnas schyssta drivor, men åket är tyvärr ganska kort men helt
klart värt besväret.
Beroende på från vilket håll snön har blåst in i Kobåset kan det
vara ok att gå upp på den motsatta sidan av Kobåset för att åka
där.
Särskilt svåråkt är det inte, snarare jobbigt att gå, MEN åkningen
kan vara ruskigt bra!
Iaktta normal försiktighet, det kan vara risk för laviner!

Tips om Kobåset tack...
Låter fint...och självklart kollar jag med skidpatrullen innan.

Siktar nog på att ta mig mot Jungfruvårtanförst och främst, tycker det låter bra.

Kanske kan rycka med någon som kan visa mig runt iofs.

/Mange

Tips om Kobåset tack...
Hej du
Kobåsen är okej, men kan var lavinfarlig. Ett tips för att få en bra överblick är att med telisar eller radonne, fortsätta på kammen
mot NO. D.v.s mot pkt 1247 och därefter vidare till 1603 för att slutligen komma till 1685. Från 1685 är det mycket enkel åkning ner i Kobåsen men samtidigt får man en god överblick av dalen samt omkringliggande partier. Observera attt det är mycket brant med överhäng norr om pkt 1603. Från pkt 1247 är åkningen bra ner till kobåsen. Jag tror att 1247 är lika med Jungfruvårtan.
På den östra sidan finns ett par fina nedfarter, tex från 1524 ner i kobåsen. Det finns också en relativt smal nedfart som verkar mkt intressant, har dockinte åkt den. Bör för övrigt rekas från dalgången.
Lycka till
PS de punkter som jag redovisar till återfinns på fjällkartan AC2 ds

Tips om Kobåset tack...
Tackar ödmjukast....Precis det svar jag ville ha.

Tror att det är just den kartan som finns i stugan där uppe to m. som vi bor i.

får väl sätta mig vid en vanlig karta och räkna på höjdkurvorna så länge ;-)

Ditt förslag om att gå in och ta den lättare vägen först kan vara smart för att reka de andra åken, då kan den som inte vågar få fota lite fina bilder underifrån också...

/Mange -som ser snö utanför fönstret nu

Tillbaka
Topp