Tips om Sierra Nevada sökes

Korpen7

Ny medlem
Ska till Sierra Nevada och åka i februari med familjen. Söker tips på åkning man bör undvika och inte får missa. Även om föräldrarna inte gillar svart offpist har jag en syster som gärna hänger på så alla tips är bra. Gärna också lite tips om aktiviteter, after-ski och restauranger i byn som är bra. Det är som sagt en resa med familjen och jag ska plugga också så nattklubbarna behöver jag inga tips om.
God Jul

Jag har varit i Sierra Nevada två gånger och jag gillar verkligen stället! Första gången var 2000 och andra gången var 2003 så mycket kan väl ha ändrats. Off-pist finns överallt eftersom spanjorerna ligger och sover på morgonen och är rädda för puder. Vi fick en rejäl dump en dag och var så gott som ensamma tillsammans med några skidlärare i backarna. Backarna går väl mest åt blå/rött men det finns svarta partier om letar. Håll dig till kanterna i området, tex den högra grytan på pistkartan.

Det kan vara rejäla köer när alla spanjorer ska ut i backen. Jag tror att det gick en lift ut till höger i systemet från själva centrum som hade mycket kortare kö. Dom flesta valde huvudliften som gick upp till restaurangen i backen.

Andra gången bodde vi på motell i Granada. Helt ok faktiskt. Frukost på bussen på morgonen och en öl eller två på bussen ner igen...Granada är en trevlig stad och risk att det blir sent på kvällen. Vi bodde på motell precis vid busstationen.

Tillbaka
Topp