Tips om skidmålning

MrBubbelgum

Ny medlem
Tips om skidmålning
Hallå!
Det är så att jag tröttnat på mina 1080´s så jag håller just nu på å spreja om laggen. Nu är det så att min Svåger ska rita lite sjysta gubbar, fåglar, krokodiler + mycket annat. Är det nån som har nån bra idé vad för sorts färg han ska använda? Han vill helt arbeta med penna... nån som har nån idé? Jag håller just nu på å spreja dem med grön billack, sen tänkte han rita å sen klarlackar jag skiten... vad blir bäst??

=Calle=

Tips om skidmålning
mja.

jag kan tänka mig att du hade tänkt att åka när det är ett par minus ute att billacker är ganska hårda, inte sant?

det kan bli problem när man flexar en skida med kall och hård lack på. risken är väl att det flagar av efter ett tag. jag kan ju prata i nattmössan men om jag var du, och absolut skulle använda billack, skulle jag slipa upp ytan lite med ett sandpapper först och spreja i många tunna lager.

om jag var du, men fick välja en annan sorts färg, skulle jag använda oljebaserad rostskyddsfärg eller liknande. den är lite kladdigare och stelnar inte till ett lika hårt lager. där är det svåra att få ett tunt och snyggt lager. för att få annan färg än svart med denna sorts sprejfärg måste du säka dig till highlights i stockholm, som säljer bra och billig sprejfärg i många kulörer.

nåt sånt ungefär

Tips om skidmålning
Kul grej! Vill du ha mera tips på snygga bilder, så maila mej, så kan jag skicka lite kuliga blommor som jag har ritat!

Tips om skidmålning
Lacka med genomskinlig epoxy som man använder när man bygger i kolfiber. Det har jag lackat min gevärskolv med,funkar bra. Annars går det nog med båtlack..

Tips om skidmålning
Jag sprayade mina skidor för två år sedan. Hel blå men en playboykanin i toppen.
Sandpappra först om du vill att färgen skall sitta kvar någolunda. Svårt oxå eftersom det är jibbskidor då det blir vibrationer då du landar.

Tips om skidmålning
Tack alla för svaren... nu har jag lite bättre koll. Skidorna är nu snorgröna... ska följa Gustavs förslag å sandpappra lite nu innan svågern sätter igång. Pennorna jag köpte satte sig inte alls... men med lite skrovlig yta kanske... God Jul!!! å såklart att skidorna blir fotade och instoppade på internet!
=Calle=

Tips om skidmålning
Vill bara ge er lite undercover info... Laggen är hur sjysta som helst! Smakprov:
Bakdelen på skidorna är en Giraff på skidor utan kontroll. Han är påväg å åka in i 2 pingviner varav en äter glass och inte ser giraffen. Inte blir det bättre av att Tarzan kommer svingandes i en lian rakt emot giraffen medans han pratar i mobilen... Å så håller det på över hela skidorna!!! OK, vissa av er kanske inte ser humorn i detta, men jag lovar att ni kommer bli avis när ni ser mig i Bräcke i vinter :) Nu ska jag bara lacka. Det lär gå åt en hel del för att vara skyddande, menmen, jag har hela lovet på mig... =Calle=

Tips om skidmålning
Kul med lite modifikationer!

Jag har precis gjort om min hjälm som jag tröttnade på efter förra
säsongen, och så ville jag inte ha en vitr hjälm eftersom det är lite
dumt om bara huvet sticker upp någon gång...

Jag köpte hyllplast på kreatima i stockholm, dvs plast med lim på
ena sidan som härdar och blir ganska hårt efter ett par timmar,
man drar bara bort skyddsplasten och masserar lite så sitter det bra
sen. Jag klippte ut smala kilformade remsor som jag fäste på
hjä`lömen, och till sist så klarlackade jag hela hjälmen för att det
skulle sitta lite bättre! Det blev grymt fint, mest med tanke på att
jag valde träimitation, så ser det nu ut som att min hjälm är gjord i
trä!

Jag har även fixat lite med ett par skidor till min lillebror: Han fick
ett par oranga atomic i julklapp som jag köpte i österrike som inte
hade ngt tryck alls, de var helt orangea helt enkelt. Jag köpte röd
plast av samma typ som ovan, och skar ut text och gubbar i det
mes skalpell som jag sen klistrade på skidorna. Sen klarlackade
jag för att plasten skulle sitta bättre och för att det skulle bli lite
snyggare, och det blev grymt bra faktiskt! Brorsan är helnöjd.

dKv

Tips om skidmålning
aight.. det låter fett med både skidor och hjälmar... kan ni inte lägga ut nå bilder på era mästerverk!! det skulle va kul å se hur det blev!!!

//dC

Tips om skidmålning
jag har nog lackat ca. 10 lager. Körde slut på spreyburken. Eftersom jag hade väldigt dåliga färgpennor så var jag tvungen att de första gångerna endast "dimma" över med lack för att färgerna inte skulle flyta ut, men sen var det bara att ösa på!

Jag lovar att fixa en bild på dom och läggaut här. De blev en äkta 5-poängare, det kan jag lova!
I morgon åker jag upp till Åre och Söndag blir premiäråket. Får hoppas att färgen inte lossnar första dan iallafall!

=Calle=

Tips om skidmålning
tänk på blanda ut färgen med mjukmedel annars kommer den att spricka ganska snart om du inte kan gör det själv gå in på nån målarfirma så fixar dom det. målat både snowboard och skidor avänder helst airbrush...lägg upp bilderna sen så får vi se hur det blev..

Tips om skidmålning
jag känner killen. skidorna är slitna och i princip begravda. Men det var okej i två år som han körde på dem. tjooohej

Tips om skidmålning
ja vill ochså måla skidorna underifrån men ja vet inte hur och med vad ja gillar inte den svarta färgen under skidan men kan man inte sättta klistermärken under skidan och sen valla på klistermärkerna eller går det att göra det*?

Tips om skidmålning
Ja just det... förlåt, det har inte blivit några bilder här... 2 år sen kom nån på... hehe - I´m late!

Med facit i hand så har jag lite tips till folk:

*sandpappra ovansidan direkt. Eftersom mina 1080´s var glatta på ovansidan så bet inte färgen speciellt bra. Oavsett om jag lackade och så, så satt det inte riktigt fast mot skidan, utan det som har hänt är att det antingen har försvunnit ALLT eller INGET på vissa partier.

* Använd BRA och STARKA pennor eller vad du nu föredrar.
Mina färgpennor var skitkassa, så just färgerna försvann helt i figurerna, medan konturerna, som ritades med spritpenna, fortfarande sitter.

* Och som någon har skrivit. Mjukmedel är nog att rekomendera... trorsäkert att det har inverkat på resultatet att jag sket i sånt!

menmen, skidorna är fortfarande kvar, men nu används de inte längre, 2 dagar i år sen fick de andra duga överallt!

Puss!
=Calle=

Tillbaka
Topp